De Open Vld kwam dit weekend in Antwerpen bijeen om haar verkiezingsprogramma te bespreken dat bij de verkiezingen van 2024 verdedigd zal worden. De belangrijkste lijn die de partij verdedigt is vrijheid en zelfbeschikking, waarbij ook de rol van de overheid en de openbare diensten moeten worden ingeperkt. Deze visie heeft de Vlaamse liberalen ertoe gebracht om het geval van de technische controle aan te pakken, die volgens hen niet langer een dienst van de publieke sector, maar wel van de privésector zou moeten zijn.
Noteer dat dit systeem al bestaat in Nederland, waar het elk jaar (of na 4 jaar als de auto nieuw is) gebeurt in een netwerk van erkende garages dat de gebruikelijke controles uitvoert. Voor de liberalen is het een logisch idee dat de privatisering in een bepaald aantal sectoren moet worden doorgevoerd, en in het bijzonder voor het openbaar vervoer. Zo moeten de monopolies van De Lijn, MIVB of NMBS verdwijnen, zodat ook private actoren daar actief kunnen worden.
Is privatisering een goed idee?
Het is nog niet duidelijk of deze voorstellen er ooit zullen komen, maar het standpunt van de Open Vld is duidelijk: de privatisering moet doorgaan. Waarom niet. Maar het zou ook betekenen dat het privatiseren van diensten ze buiten het bereik van een overheidsoptreden in tijden van crisis brengt. Zoals momenteel het geval is met energie: de sector is geprivatiseerd en het is daarom onmogelijk om de prijzen voor consumenten te beïnvloeden. Hooguit kan de staat het waanbeeld van uitzonderlijke belastingen opwerpen – zoals met de nucleaire rente – maar ook het risico lopen dat particulieren niet meer in installaties investeren vanwege het (toen veronderstelde) te lage rendement.
Advertentie – lees hieronder verder
Daarom kunnen we ons de vraag stellen wat er met de autokeuring zal gebeuren. Als de garages ervoor zorgen, wat zal dan de prijs zijn, de boetes en welk vertrouwen kunnen we hebben in de gemaakte opmerkingen, aangezien de controleur mogelijk ook de hersteller kan zijn?
Ook de MIVB biedt sinds kort in Brussel een jaarabonnement aan van slechts 12 euro voor 18- tot 24-jarigen. Nogmaals, als het een privébedrijf was, zou dit aanbod waarschijnlijk niet beschikbaar zou zijn. Of dat de kosten ervan zouden worden doorgerekend aan andere abonnees. Maar hier wordt het verschil gesubsidieerd met als uiteindelijk doel het gebruik van het openbaar vervoer te stimuleren. Door de sectoren te privatiseren, ontneemt de overheid zichzelf ook de mogelijkheid om hefbomen te activeren, die indien nodig belangrijk kunnen zijn voor burgers. Niet makkelijk dus…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be