Dit fabelachtige ‘big block‘, dat vanaf begin 2022 bij klanten geleverd wordt, beschikt dus over een iets grotere paardenstal dan de 426 Hemi ‘Hellephant’ van Mopar die eind 2018 werd onthuld. Al is het verschil nu ook zo groot te noemen, want de ZZ632/1000 – zo heet de achtcilinder – produceert namelijk slechts een te verwaarlozen 4 horsepower meer, waardoor het totaal op 1004 komt.
Meer, maar ook minder
Hoewel dus iets meer vermogen, levert de nieuwe Chevrolet-krachtbron 100 Nm koppel minder dan de Hellephant. Laat dat echter geen argument wezen om de benzinemotor niet aan te schaffen, want we spreken nog steeds over een dikke 1188 Nm.
Ter vergelijking: een ‘standaard’ Bugatti Veyron, nog niet zo heel lang geleden de meest begeerde supersportwagen ter wereld en voorzien van een W16-motor, presteert 1250 Nm (en 1001 pk).
Advertentie – lees hieronder verder
De Veyron was de voorganger van de Chiron. Laatstgenoemde heeft diens blok overgenomen en laten opvoeren tot zo’n 1500 pk. Zoals hierboven aangehaald, telt die centrale 16 cilinders, en die zijn op hun beurt verdeeld over 8 liter inhoud. Hang daar vier turbo’s aan vast en je begrijpt hoe de stratosferische prestaties tot stand komen.
Niks turbo’s!
Voor de ZZ632/1000 heeft Chevrolet het klassieker aangepakt. De V8 heeft namelijk geen enkele turbo maar wel een héle grote cilinderinhoud van 10,3 (!) liter. Verbruik en CO2-uitstoot? Da’s een goede vraag!
Deze nieuwe motor, een doorontwikkeling van de ZZ572 die voor dragracers werd gebouwd, is in de eerste plaats bedoeld is om racewagens aan te drijven. Wie snel is en voldoende dollars heeft (de prijs is nog niet bekend…), kan de V8 natuurlijk ook voor zichzelf bestellen en in pakweg een Camaro lepelen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be