Ruim 1.000 Belgen rijden met een alcoholslot

Het alcoholslot is een rijhulpmiddel dat voorkomt dat een auto kan worden gestart wanneer de bestuurder alcohol heeft gedronken. Dit apparaat wordt vooral door justitie gebruikt om alcohol recidivisten te helpen. Vandaag rijden meer dan 1.000 Belgen met een alcoholslot.

Gepubliceerd op 17 oktober 2022
Leestijd : 3 min

Deel

Ruim 1.000 Belgen rijden met een alcoholslot

Het alcoholslot wordt in België steeds vaker gebruikt. Daar is ook een reden voor want sinds juli 2018 verplicht de wetgever een alcoholslot te monteren bij elke bestuurder die betrapt werd met een alcoholpromillage van meer dan 1,8 gram per liter bloed, of 1,6 punten boven de toegestane limiet.

Er is nog meer, want ook bestuurders die in een tijdspanne van drie jaar tweemaal boven de 1,2 gram alcohol per liter bloed testen, krijgen een alcoholslot. Hoewel het beperkend lijkt, is het systeem een prima oplossing. Op die manier moet het rijbewijs niet worden ingetrokken, wat voor velen stabiliteit biedt omdat men nog steeds kan gaan werken of reizen.

Concreet werkt het alcoholslot met een eenvoudige blaastest die communiceert met de startmotor. De bestuurder hoeft alleen maar in het apparaat te blazen. Als zijn of haar alcoholgehalte lager is dan 0,2 gram/liter bloed (de toegestane limiet), start de auto. Zo niet, blijft de auto immobiel. Het is ook moeilijk om het systeem te overbruggen door iemand anders te laten blazen om de auto te starten. Het alcoholslot zal de bestuurder op een willekeurige tijdstippen opnieuw vragen om te blazen. De bestuurder krijgt daarvoor 15 minuten de tijd voor het voertuig onherroepelijk stopt.

Ruim 1.000 Belgische gebruikers 

Het alcoholslot is een groot succes in België want meer dan 1.000 chauffeurs maken er inmiddels gebruik van. In juli 2022 waren in België 1.170 alcoholsloten in gebruik op voertuigen van veroordeelden. 

Advertentie – lees hieronder verder

Georges-Gilkinet-2

Minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), gaf aan dat dit cijfer varieert omdat er elke week systemen worden gemonteerd of weer gedemonteerd. Globaal gezien blijft het cijfer vrij stabiel, omdat een alcoholslot doorgaans voor een langere periode in gebruik blijft. Nog volgens de minister, die op een parlementaire vraag hierover antwoordde, wordt een alcoholslot voor minstens een jaar gebruikt, en in geval van ernstige feiten gaat het zelfs over twee tot drie jaar.

Bestuurder is verantwoordelijk

Het installeren van een alcoholslot in een auto is geen gemakkelijke klus en het kost ook veel geld. Reken op een budget van 3.500 euro voor een periode van een jaar. Uiteraard wordt deze financiële kost gedragen door de betrokken automobilist. Deze kost slaat overigens enkel op de montage. Vervolgens moet je ook betalen voor het abonnement, de aanvraag, het begeleidingstraject, de uitbouw, enz. Die bijkomende kosten maken dat de rekening snel aantikt tot ruim 4.500 euro voor een periode van twee jaar en zelfs meer dan 5.500 euro voor drie jaar. 

alco_lock

Deze forse installatiekost verklaart waarom steeds meer veroordeelden of recidivisten besluiten om de apparatuur te behouden nadat de proeftijd is verstreken. Momenteel zijn er geen plannen om de installatie van een alcoholslot in alle voertuigen te verplichten, vooral omdat Europa beslist over de eisen inzake veiligheidsuitrusting.

De uiteenlopende politieke ideeën die vaak evolueren zijn meestal een storm in een glas water. Los daarvan stipuleert Europa wel dat de interface in de wagen wordt vereenvoudigd om de montage van een alcoholslot te faciliteren. Deze maatregel moet voornamelijk de montagekosten van een alcoholslot beperken.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

Tot 06:00 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.