Actualiteit

Porsche wordt 75: de 9 belangrijkste modellen

Het is 75 jaar geleden dat de eerste Porsche, de 356, werd onthuld. Hier blikken we in 10 belangrijke modellen terug op de geschiedenis van een van ‘s werelds bekendste sportautomerken.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 17 jun. 2023 | Leestijd: 8 min

1. Porsche 356

In 1937 creëerden Ferdinand Porsche en zijn zoon Ferry de KDF Wagen, de volkswagen die Hitler wilde hebben. Kort daarna bedachten ze de Porsche Type 64 sportauto, maar de realisatie ervan werd overschaduwd door hun deelname aan de oorlogsinspanningen.

Na de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde Ferry een auto wat uiteindelijk de 356 zou worden, waarvan het eerste prototype in 1948 werd gepresenteerd. Uitgerust met een 4-cilinder boxermotor was dit de eerste auto die echt de naam Porsche droeg en hij kende een succesvolle carrière tot 1965.

Advertentie – lees hieronder verder

In de loop der jaren nam het vermogen van de motoren steeds verder toe en werd het comfort van de auto verbeterd. Hoe kunnen we tussen de verschillende carrosserievarianten de sublieme Speedster vergeten?

Porsche 356 profil

2. Porsche 911

Ontworpen als een “super 356”, was de 911 bedoeld om sneller en comfortabeler te zijn dan de laatstgenoemde. Met een langere wielbasis en een 6-cilinder boxermotor werd hij op de Frankfurt Motor Show van 1963 gepresenteerd onder de naam “901“.

Peugeot sleepte de Duitse fabrikant al snel voor de rechter met het argument dat het nummer een paar jaar eerder door Peugeot was geregistreerd. In 1964 besloot Porsche de auto om te dopen tot 911 en de verkoop nam een hoge vlucht.

Nu, in zijn achtste generatie, is de auto uitgegroeid tot de belichaming van de sportwagen bij uitstek en niets lijkt hem tegen te houden, zelfs elektrificatie niet, die nog steeds wordt genegeerd, maar voor hoe lang nog?

Porsche 911 avant

3. Porsche 914

Na de 912 wilde Porsche opnieuw een toegankelijker model produceren, uitgerust met een viercilindermotor. Om dit te bereiken ging het merk samenwerken met Volkswagen om een auto te maken die er niet uitzag als een Porsche en ook niet als een VW: de Volkswagen-Porsche 914.

De motor was een in het midden geplaatste 4-cilinder (1.7, 1.8 of 2.0) of een 6-cilinder 2-liter uit de motorenbank van het bedrijf uit Stuttgart. Hoewel de 914 niet echt aansloeg in Europa, was hij een grote hit in de Verenigde Staten, waar hij zijn carrière beëindigde in 1976.

Porsche 914 avant

4. Porsche 928

Met een legendarische auto als de 911 is het moeilijk om een ander model te verkopen zonder dat het onder diens enorme populariteit lijdt. Dat was het geval met de 928, gelanceerd in 1978, een 2+2 GT met V8-motor.

Dankzij het innovatieve design en de verrassende balans dankzij de transaxle-architectuur (motor voorin, transaxle achterin) werd hij een succes en trok Porsche een nieuwe klantenkring aan. Zijn carrière duurde extreem lang en eindigde pas in 1996.

Porsche 928 gamme

5. Porsche Boxster

Na de halve mislukking van de 914 vergat Porsche het idee van een eenvoudig instapmodel. Aan het begin van de jaren ’90 werd echter de behoefte gevoeld aan een meer betaalbare auto die dagelijks kon worden gebruikt.

In 1993 werd het prototype van een kleine 2-zits cabriolet genaamd de Boxster (een samentrekking van de woorden “Boxer” en “roadster”) gepresenteerd op de Detroit Motor Show.

Er werd een 204 pk sterke 2,5-liter watergekoelde 6-cilinder boxermotor ontwikkeld. Kort daarna kwam daar een 3,2-liter motor bij die 252 pk produceerde. De Boxster was vanaf het begin een commercieel succes, is nu toe aan zijn 4e generatie en zal tijdens zijn volgende herontwerp geëlektrificeerd worden.

Porsche Boxster avant

6. Porsche Cayenne

Stel je de verontwaardiging voor van die-hard Porsche fans toen ze 21 jaar geleden de Cayenne ontdekten! Een SUV voor het hele gezin geproduceerd door Porsche: wat nu?

Feit blijft dat deze 4×4, die in niets leek op de 911 of de Boxster, het bedrijf, dat op dat moment in ernstige financiële problemen verkeerde, van een faillissement heeft gered.

De Cayenne is een must-have geworden voor welgestelde gezinnen over de hele wereld, maar er is veel discussie over geweest vanwege de hoge uitstoot, het onredelijke brandstofverbruik en de onbruikbaarheid in de stad. Toch staat hij nog steeds hoog in de Porsche-catalogus en sinds enkele jaren heeft hij plug-in hybride aandrijflijnen die hem bijna een reputatie van goed rijgedrag hebben bezorgd.

Porsche Cayenne avant

7. Porsche Carrera GT

De Carrera GT, de tweede supercar van Porsche, markeerde zijn tijdperk met zijn fantastisch klinkende 5,7-liter V10-motor. Met zijn 612 pk was dit monster nogal lastig te besturen, want hij had geen rijhulp: ESP, tractiecontrole, enz.

Uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak en een koppeling met een kleine koolstofschijf, was hij ook niet gemaakt voor stadsritten. Aan de andere kant was hij fantastisch op open wegen, waar hij gemakkelijk ‘criminele’ snelheden kon halen.

Er werden slechts 1.270 exemplaren geproduceerd en deze worden nu voor een meerprijs verkocht op de verzamelaarsmarkt.

Porsche Carrera GT

8. Porsche Panamera

Wie had gedacht dat Porsche ooit een sedan op de markt zou brengen? Dat gebeurde in 2009 met de Panamera, een auto die de concurrentie met BMW en Mercedes op hun eigen terrein aankan.

De kracht van deze auto ligt in zijn talrijke 2- en 4-wielaangedreven versies, die het mogelijk hebben gemaakt om aan alle eisen van klanten te voldoen.

In 2016 werd de Panamera volledig vernieuwd en werd een Sports Turismo shooting brake-versie aan de catalogus toegevoegd.

Porsche Panamera avant

9. Porsche Taycan

In 2019 startte Porsche zijn elektrische transitie met de Taycan, een knappe berline met prestaties die een auto van het merk waardig zijn, met bliksemsnelle acceleratie (Taycan Turbo S) en een bijpassend chassis (Taycan GTS).

Dit model is gebaseerd op een 800 V-architectuur en kan je bijzonder snel opladen, een sterk argument voor zijn succes op de markt voor professionele auto’s ondanks een vanafprijs van € 97.433. Net als de Panamera is de GTS ook verkrijgbaar in een Sport Turismo-versie met SUV-gevoel: de Cross Turismo.

Porsche Taycan avant

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon