SUV

20 jaar geleden kwam de Cayenne, de ‘andere’ Porsche, op de markt

Om Porsche een broodnodig financieel duwtje in de rug te geven, liet het merk in 2002 de Cayenne op de wereld los. Deze uit de kluiten gewassen SUV bleek een regelrechte mijlpaal.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 15 jun. 2022 | Leestijd: 6 min

In het begin van de jaren negentig had Porsche te kampen met een van de grootste economische crises uit zijn geschiedenis: het bedrijf stond in de rode cijfers en leverde in het boekjaar 1991/92 amper 23.060 auto’s af. Met de Boxster, die in 1996 gelanceerd werd, kon de fabrikant uit zijn dal klimmen, maar het werd de directie al snel duidelijk dat er meer nodig was dan enkel de 911 en het net aangehaalde nieuwe cabriomodel met de motor in het midden.

Plannen voor een derde Porsche-model begonnen vorm aan te nemen, zij het aanvankelijk zonder een in steen gebeitelde beslissing over het segment dat men wilde betreden. Heel lang heeft men echter niet moeten nadenken, want zowel de zeer belangrijke Noord-Amerikaanse als de Aziatische markt waren – en nu nog steeds – verlekkerd op grote SUV’s.

Advertentie – lees hieronder verder

In zee met VW

In 1998 bundelde de autobouwer uit Stuttgart zijn krachten met die uit Wolfsburg in wat het Colorado-project werd genoemd. Die samenwerking voorzag in een gemeenschappelijk platform voor wat later de Cayenne en de Touareg zou worden. Ondanks de identieke architectuur gebruikte men elk zijn eigen motoren en werden binnenshuis chassisconfiguraties bepaald. Porsche smeet zich op de ontwikkeling van het onderstel, terwijl Volkswagen zijn productie-expertise voor grote volumes inbracht.

Porsche Cayenne

Overal thuis

De Cayenne van de eerste generatie was in 2002 een feit. Klanten konden toen uit twee V8-motoren met dezelfde cilinderinhoud maar met een verschillend vermogen kiezen. In de Cayenne S versluisde de nieuwe 4,5-liter 340 pk naar beide assen, in de Cayenne Turbo 450 pk.

Zijn vormgeving was alles behalve wat Porsche-fans op dat moment gewoon waren. Er kwam dan ook aardig wat kritiek op deze loebas, vooral van zelfverklaarde porschisten. Toch kon de Cayenne overtuigen, onder meer omdat hij niet alleen op maar ook naast het asfalt efficiënt was. Dit had hij onder andere aan zijn Porsche Traction Management-systeem (PTM) te danken, dat de geleverde krachten via een meerplaatskoppeling variabel over de voor- en achteras verdeelde.

De Cayenne beschikte zelfs over een lage gearing – wat de tweede generatie zou ontbreken – en over een volledig vergrendelbaar middendifferentieel om te voorkomen dat hij zou gaan slippen. Het was bovendien de eerste Porsche die met PASM (Porsche Active Suspension Management) uitpakte, gekoppeld aan een luchtvering. Een totaalpakket, zeg maar.

Porsche Cayenne Turbo S

Om de kroon te spannen, werd in 2006 de Cayenne Turbo S geïntroduceerd. De V8 kreeg daarin bijstand van twee turbo’s, wat zijn vermogen op een toen haast onvoorstelbare 521 pk bracht.

Zuiver geweten

Door sommigen bekritiseerd omwille van zijn bijzonder hoge verbruik en dus ook uitstoot, werd na de facelift van 2007 maar nog voor de wissel van het decennium de Cayenne Diesel uitgebracht, met onder de kap een 240 pk sterke 3-liter V6 turbodiesel van Audi. Heiligschennis, dachten velen toen, en wie niet wilde dieselen maar wel zuiniger rijden, kon vanaf 2010 een Cayenne hybride bestellen. Diens aandrijflijn werd gevormd door een 333 pk opwekkende 3-liter V6 compressor in combinatie met een 95 pk sterke elektromotor, samen goed voor maximaal 416 pk en 590 Nm koppel.

De ingenieurs hadden inmiddels ook de rest van het aanbod onder handen genomen, met als resultaat krachtigere maar gemiddeld 23% zuinigere motoren. Het ‘groene’ toppunt – de plug-in hybride of ‘S E-Hybrid‘ – kwam in 2014 op de markt. De huidige, derde generatie van de Cayenne zag het levenslicht in 2018.

Cayenne classic et III

Wat de Cayenne die je vandaag kan kopen van zijn voorgangers onderscheidt, is zijn koetswerk dat voor een groot deel uit aluminium bestaat – een kwestie van gewicht drukken. Voorts beschikt deze ‘familie-Porsche’ over achterwielbesturing om zijn wegligging en -gedrag te verbeteren. Om je een idee te geven van de verkoop: in 2020 werd de miljoenste Cayenne overhandigd.

Wat brengt de toekomst?

Cayenne charge

Elektrificatie natuurlijk. De 100% elektrische Taycan is een schot in de roos en rijdt zelfs vlotter uit de showrooms dan de Cayenne, de 911, de Macan enzovoort. Reken er maar op dat de net aangehaalde modellen binnen afzienbare tijd niet meer op benzine zullen rijden, op één uitzondering na…

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon