“De Brusselse regering heeft een vermindering van de broeikasgassen door transport met 65 tot 75% aangekondigd. Wordt in dit cijfer rekening gehouden met de directe en indirecte emissies van elektrische voertuigen? En hoe zit het met het debat over technologische neutraliteit?” vraagt Céline Fremault, voormalig minister van Milieu, zich af. Deze dame wijst erop dat het tempo serieus moet worden opgevoerd om de 22.000 elektrische oplaadstations te installeren die de Brusselse regering heeft aangekondigd. Momenteel zijn er amper een honderdtal van in gebruik. “Zal dit volstaan om te voldoen aan een toekomstige hoge vraag naar elektrische voertuigen? En is ons distributienetwerk toereikend om alle voertuigen van Brusselaars en pendelaars traag/snel op te laden?”, vroeg ze.
Volgens haar is er geen woord van de Brusselse regering te horen over de inzet van geloofwaardige en samenhangende alternatieven voor Brusselaars en pendelaars. “Alternatieven moeten aan iedereen worden aangeboden”, aldus Fremault.
“Een veel te klein budget”
De Brusselse regering kondigt een verviervoudiging van de premie voor Bruxsel’Air aan. “Dit is een veel te klein budget om een sociaal rechtvaardige overgang te garanderen”, beklemtoonde ze. Tot slot is de CDH-fractie in het Brusselse parlement van mening dat het gebruik en het bezit van de auto om redenen van volksgezondheid en milieu moeten worden teruggedrongen, maar dat daarbij wel rekening moet worden gehouden met de specifieke groepen die een gemotoriseerd vervoermiddel echt nodig hebben en die van mobiliteit uitgesloten zouden kunnen worden, zoals kansarmen, gezinnen, zelfstandigen enzovoort.”
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be