Elon Musk, de excentrieke CEO van Tesla, heeft het automerk groot gemaakt met zijn visie en innovatieve ideeën. Er zijn maar weinig merken waarmee de persoon van de baas zo nauw verbonden is met het product en zijn populariteit. Zoals zo vaak blijkt het tegelijkertijd een sterkte en een zwakte te zijn. En de jongste tijd neigt het hoe langer hoe meer naar het laatste.
Dat Musk de verkiezingscampagne van Trump financiert, en hem zelfs interviewt op zijn socialemediakanaal X (ex-Twitter), is voor steeds meer bedrijven een doorn in het oog. Kleur bekennen en zaken doen gaan niet samen in Europa, zo ondervindt de grote baas van het op een na grootste elektrische automerk ter wereld. Of zou Musk zo gewiekst zijn dat hij met deze openlijke steun hoopt de Trump-aanhanger, alias de ergste haters van elektrische auto’s, ten lange leste aan de stekker te krijgen?
Steun van 45 miljoen dollar per jaar
Doorgrondelijk zijn de wegen van Musk niet altijd, maar ondertussen waait de reputatieschade over naar België. Het eerste voorbeeld dat opdook, kwam uit Duitsland. De grote winkelketen Rossmann kondigde aan dat de modellen van Tesla niet langer welkom waren als bedrijfswagen. De reden? Net dat Musk hoog oploopt met iemand als Trump, een klimaatontkenner die van de bevriende autobaas 45 miljoen dollar per maand krijgt. Dat strookt volgens Rossmann niet met de groene waarden waarvoor het automerk welkom was. Dus: Auf Wiedersehen, Tesla.
Advertentie – lees hieronder verder
Stel je voor dat een commerciële onderneming zijn wagenaanbod aanpast, omdat het niet akkoord gaat met de politieke standpunten van VW-baas Oliver Blume, BMW-baas Oliver Zipse of de nummer één bij Stellantis Carlos Tavares? Ondenkbaar. Maar de contrabeweging aan het adres van Musk breidt uit. Ook in België begint de steun voor het Amerikaanse EV-icoon af te brokkelen. Het Gentse vastgoedbedrijf Revive kondigde aan al zijn Tesla’s van de hand te doen vanwege Musks “extreme, radicale standpunten”. Nicolas Bearelle, oprichter van Revive, benadrukte in de krant Het Nieuwsblad dat zijn bedrijf ooit een fervent aanhanger was. “We waren fan van het eerste uur. Tesla stond voor een betere wereld, een vooruitstrevende strategie waar wij als bedrijf volledig achter stonden,” zegt Bearelle. “Maar vandaag kunnen we ons niet langer vinden in de opvattingen van Elon Musk.”
Het aantal kooplustigen keldert
Naast de politieke beweegredenen voor het al dan niet kopen van een auto van Tesla, zijn er daarnaast nog bedrijven die verstek geven, omdat de herstellings- en afschrijvingskosten zwaar tegenvallen. Eind vorig jaar kondigden de verhuurbedrijven Sixt en Hertz al een dat ze geen bijkomende bestellingen gingen plaatsen en het huidige aanbod gaan afbouwen. Maar dat was vooral uit financiële noodzaak.
Dat Musk een niet te ontkennen invloed heeft op de verkoop van het merk door zijn imago, succes en vernieuwende ideeën, is ook de onderzoeksbureaus niet ontgaan. Uit een studie blijkt dat de populariteit van Tesla in de VS flink is afgenomen. Gekelderd zelfs. Wilden in 2021 nog 70% van de ondervraagden een Tesla kopen, was dat anderhalf jaar later nog maar 31%. “Het is zeer waarschijnlijk dat Musk zelf bijdraagt aan de ondergang van de reputatie,” aldus Silbershatz, CEO van onderzoeksbureau Caliber dat de studie uitvoerde.
Op een investeerdersdag vorig jaar is de vraag overigens op de man af aan Musk gesteld. Of zijn politieke opvattingen de verkoop beïnvloedden? “Of je me nu haat of leuk vindt, dat telt niet. Wel of je al dan niet de beste auto wil,” repliceerde hij. In de eerste helft van 2024 werden er 13% minder Tesla’s verkocht in Europa. Het marktaandeel is met 2,8% gekrompen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be