Automarkt

Frank Van Gool (Renta): “30 procent van bedrijfswagens is al elektrisch”

De nieuwe fiscaliteit vanaf 1 juli 2023 zorgt nu al voor verschuivingen op de leasingmarkt. Dat ziet ook Frank Van Gool, algemeen directeur van Renta, de Belgische Federatie van Voertuigenverhuurders. “Van de nieuwe bestellingen is al ongeveer 30 procent volledig elektrisch.”

Robin Van den Bogaert | Gepubliceerd op 23 jun. 2023 | Leestijd: 4 min

Sinds dit jaar zijn de brandstofkosten (benzine of diesel) van plug-inhybride bedrijfswagens nog maar voor de helft aftrekbaar. Welk effect heeft dit gehad?

“Voor 1 januari was er een kleine stijging in het aantal bestellingen van plug-inhybrides. Maar we zien nu ook nog veel bestellingen voor plug-inhybrides binnenkomen. Die markt is dus zeker niet stilgevallen. De financiële impact van die maatregel is dan ook relatief beperkt. Veel bedrijven zijn op 1 januari wel al omgeschakeld op elektrische bedrijfswagens omdat ze eenvoud willen in hun bedrijfswagenpolitiek. Vooral grotere bedrijven hebben die richting gekozen. Er wordt vaak gefocust op het fiscale verhaal, maar in de praktijk zien we dat veel bedrijven ook bezig zijn met sociaal verantwoord ondernemen.”

Advertentie – lees hieronder verder

Is er nu een stormloop op bedrijfswagens met verbrandingsmotor?

“We merken dat het aantal bestellingen voor niet-emissievrije wagens toegenomen is. Dat is ook logisch: niet iedereen is al klaar voor elektrisch rijden. Veel mensen die dat wilden, hebben intussen nog een bedrijfswagen met verbrandingsmotor besteld. Maar het is niet dat we het aantal bestellingen plots niet meer kunnen bijhouden.”

Wat wordt de impact van de nieuwe fiscaliteit op de fleetmarkt vanaf 1 juli 2023?

“We verwachten een abrupte verschuiving naar elektrische wagens in de bestellingen op de fleetmarkt. Die is al volop aan de gang. Momenteel is 22 procent van de nieuwe inschrijvingen van bedrijfswagens volledig elektrisch. In de nieuwe bestellingen is dat zelfs al 30 procent. Er worden nog ongeveer 11 procent dieselwagens ingeschreven, maar die zullen bijna volledig verdwijnen. Ook bij de benzinewagens verwachten we een stevige terugval vanaf 1 juli. Het aandeel van plug-inhybrides zal uiteraard gevoelig dalen, maar niet tot nul. Er zullen nog zelfstandigen kiezen voor een plug-inhybride na 1 juli omdat zij geen CO2-bijdrage betalen.”

Volvo XC60 Recharge T8

Wat met bedrijven die elektrisch rijden nog te duur vinden?

“Bij de allerkleinste auto’s liggen de bedragen lager en is de fiscale impact in absolute cijfers dus ook iets kleiner. Bepaalde bedrijven zullen dergelijke wagens blijven bestellen omdat elektrisch rijden relatief duur is. Recent was er nog een discussie rond de thuisverplegingssector die aan de alarmbel trok omdat ze onvoldoende budgetten hebben om elektrisch te rijden. Het gaat niet alleen om duurdere auto’s, maar ook om laadinfrastructuur. In zulke gevallen wordt misschien nog doorgereden met klassieke brandstoffen, in afwachting van wat goedkopere elektrische modellen.”

Voor de nieuwe fiscaliteit geldt de datum van de bestelling. Kun je dan nu een nieuwe bedrijfswagen bestellen om over pakweg twee jaar te laten leveren?

“Ten laatste op 30 juni 2023 moet de bestelbon of het leasingcontract getekend zijn om van de huidige fiscaliteit te blijven genieten. Het is uiteraard niet de bedoeling om nu een bestelling te plaatsen om een auto over twee jaar te ontvangen. Je moet de normale leveringstermijnen respecteren. Je mag niet puur om fiscale redenen nu bestelbonnen tekenen.”

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon