Donderdag nam het California Bureau of Air Quality (CARB) een historische maatregel: het verbod op de verkoop van nieuwe diesel- of benzinevoertuigen vanaf 2035. De enige wagens die in de catalogus mogen blijven, zijn de elektrische modellen. Dit scenario lijkt dus in alle opzichten identiek aan het Europese traject dat door de Commissie is vastgesteld en onlangs door de andere Europese instanties is goedgekeurd.
De Californische toezichthouder gebruikte zo zijn bevoegdheid om “de luchtkwaliteit te beschermen en de effecten van de klimaatverandering op te vangen”, twee aspecten die negatief worden beïnvloed door diesel- en benzinevoertuigen.
Voor een staat in de USA kan dit als een verrassing komen, omdat dit toch hét land bij uitstek van de auto is. Natuurlijk gaat Californië altijd tegen de stroom in van de Amerikaanse gewoonten, of het nu gaat om milieumaatregelen, maar ook voor mensenrechten.
Veel reacties
Natuurlijk kreeg deze strategische verschuiving aan de andere kant van de Atlantische Oceaan veel commentaar. Sommige media, zoals NPR, melden dat “transport als grootste bron van broeikasgasemissies verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde.” “Wetenschappers benadrukken ook steeds meer dat de drastische vermindering van de emissies essentieel is om een leefbare toekomst voor toekomstige generaties te garanderen”, melden de media.
Advertentie – lees hieronder verder
CNN wijst op de gevolgen van een dergelijke beslissing en geeft aan dat “het een grote invloed zal hebben voor de Amerikaanse automarkt, vanwege het gewicht van de Californische economie “. Er is dus een grote kans dat de andere staten het voorbeeld van Californië zullen volgen. Deze situatie zou de zaak dus nog meer in beweging kunnen brengen. Want veel constructeurs (vooral Europese) twijfelen nog tussen elektrisch en thermisch, terwijl sommigen al de keuze voor de batterijauto hebben gemaakt.
Deze Californische beslissing zou hun strategie versterken, maar tegelijk ook de vraag opvoeren naar hulpbronnen, met name lithium, die beperkt zijn en waarvan de toeleveringsketen hapert als gevolg van de lage investeringen die de afgelopen jaren zijn gedaan om de productiecapaciteit van dit essentiële metaal te vergroten.
Deze beslissing zal tijd kosten
Aan de Westkust meldt de Los Angeles Times dat “het echte werk begint, omdat de overgang naar elektrische voertuigen niet gemakkelijk zal zijn en er nog veel vragen zijn.” In het bijzonder de kosten van elektrische auto’s die veel hoger zijn dan hun tegenhangers op benzine. Ook worden er bij de laadmogelijkheden vragen gesteld, vooral voor mensen die niet in individuele huizen wonen.
Volgens de Los Angeles Times zal de grootste uitdaging het draagvlak bij de consument voor deze overgang zijn. Net als bij ons dus. Toch lijken de Verenigde Staten op dit punt al voorsprong te nemen, aangezien Joe Biden zojuist in de Senaat een groot subsidieplan heeft laten stemmen om kopers van elektrische auto’s te ondersteunen. Een aanpak die Europa helaas niet van plan is te volgen…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be