Stevens eerste indruk was er één van “wauw”. De overtreffende trap zeg maar, en nochtans rijdt onze blije lezer zelf met een Mercedes E-klasse die in geen enkele garage zou misstaan. Maar deze machtige BMW is dus duidelijk andere koek. Van het geraffineerde interieur over de gespierde koets met matte lak tot de snelheidsmeter die 330 km/u aanduidt, hier wordt duidelijk in een hogere categorie gespeeld.
Maar hoe rijdt dat nu, zo'n presidentiële auto die harder optrekt dan een BMW M4 Competition? Erg snel, dat zeker, maar uiteraard ook comfortabel. Steven was verbaasd over het feit dat de M760Li helemaal niet aanvoelt als de lange, zware auto die hij in werkelijkheid is. Tijdens zijn testrit opperde mijn chauffeur van dienst zelfs meermaals dat hij de wielen kon “voelen”, wat betekent dat het stuur hem meer feedback bezorgde dan verwacht. In een tijd waarin elektronische stuurbekrachtiging de plak zwaait, wil dat heel wat zeggen. Intussen zat ik te genieten op de achterbank die – moet gezegd – iets te hoog is opgesteld om me een compleet gevoel van geborgenheid te bieden. Steven, die een stuk kleiner is dan mijn 1m80, had hier gelukkig geen klachten over. Wel vond hij de velg van het stuurwiel iets te dik uitvallen. Daar had ondergetekende dan weer geen problemen mee…
Advertentie – lees hieronder verder
^ Zo kan je dure BMW er vanbinnen uitzien als je bij de Individual-afdeling winkelt
Wie met een M760Li xDrive onderweg is, kan kiezen uit veschillende rijmodi. De sportstand is vanzelfsprekend de leukste, maar niet voor de passagiers omdat putten en ribbels in het wegdek dan veel minder worden opgevangen. Dat heb ik zelf achterin kunnen ervaren. Anderzijds klinkt deze pseudo-M7 in 'sport' wel veel stoerder (en luider!) dan in 'comfort' en nog veel meer dan in 'eco', met als gevolg dat je snel vergeet dat deze auto in de eerste plaats voor zachte ritten werd ontworpen. Maar knallen kan je er dus wel mee. Nul naar 100? 3,7 seconden! Alleen jammer dat onze testwagen gelimiteerd was op 250 km/u. Daar zit je een pak sneller aan dan je denkt. Wie trouwens nóg sneller wil, kan dat, maar moet het Driver's Package als optie nemen. Dan kan je in alle rust tot maar liefst 305 km/u blijven doorrazen…
Met deze BMW zweef je over het wegdek, wat een rustgevende ervaring is. Maar hij accelereert ook als de beste (ja, je wordt in je stoel gedrukt!) en bochten pakken blijkt eveneens een van zijn talenten, rekening houdend met zijn gewicht dat een dikke 2,2 ton aantikt. Dat komt onder meer omdat de M760Li xDrive niet alleen over verwielaandrijving maar ook over vierwielsturing beschikt. Bovendien is zijn chassis extra stijf door de implementatie van carbon. Wat ook opviel, in de iets minder goede zin dan, is dat onze leenauto geen gigantisch hoge ogen gooit op gebied van geluidsisolatie. Zou dat met zijn identiteitscrisis te maken hebben? Het was op voorhand een beetje gissen of het nu in de eerste plaats een sportwagen dan wel een luxeslee betreft. Het antwoord is het tweede en toch… wil je zijn V12 ook binnenin horen brullen.
Alles kan beter
Alles samen kost deze specifieke 7 net geen 200.000 euro. Da's opties inbeprepen, zoals een geluidsinstallatie van Bowers & Wilkins en BMW's gesture control dat je nu ook voor de 5-reeks kan aanstippen. Daarmee kan je onder andere het volume van de radio regelen door Harry Potter-gewijs met je vinger te draaien. Leuk, maar zeker niet noodzakelijk. En hoe luxueus ook, dit is nog steeds geen ab-so-lu-te topklasse. Plastics zijn nog steeds terug te vinden in dit interieur en om zoiets te vermijden, zal je in een nóg duurder segment moeten shoppen. Had ik al gezegd dat de M760Li zijn V12 van de Rolls-Royce Wraith heeft gekregen?
Besluit
De BMW M760Li xDrive is een auto die niet voor Jan Modaal is weggelegd. Normale stervelingen zullen immers nooit bereid zijn of de mogelijkheid hebben om de prijs van een klein huis aan een BMW te spenderen – eentje die zijn waarde niet vasthoudt dan nog. Maar stel dat je wél de juiste middelen hebt en van een extreem rappe limousine droomt? Dan is deze Über-7 waarschijnlijk wél iets voor jou! Let wel: ongemerkt het straatbeeld passeren lukt er niet mee…
Pluspunten
De enige BMW V12 op de markt
Algemeen rijgedrag
Zowat alles is instelbaar
Minpunten
Zeer dorstig
Peperduur
Té opzichtig voor een limo?
De BMW M760Li xDrive in cijfers
Motor : V12, 6.592cc; 610pk tussen 5.500 en 6.500tr/min; 800Nm tussen 1.500 en 5.000tr/min
Aandrijving : xDrive-vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 5.238/1.902/1.485
Leeggewicht (kg) : 2.255
Koffervolume (l) : 515
Tankinhoud (l) : 78
0-100 km/u (sec.) : 3,7
Prijs : vanaf 170.950 € BTWi
Vermogen : 610 pk
Topsnelheid : 250 km/u (elektronisch begrensd)
Gem. verbruik : 12,8 l/100km
CO2 : 294 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be