TEST Porsche 911 Turbo S Cabrio: frisse wind

Stap in een cabrio met 580 pk en stuur hem over baantjes waar je hem het best leert kennen. Kruid de rit met enkele bijzondere ontmoetingen op de route tussen Brussel en het horlogesalon in Bazel. Ziehier het recept voor een ronduit uitzonderlijke roadtrip, een ‘once in a lifetime’-ervaring!

Gepubliceerd op 8 april 2016
Leestijd : 8 min

Deel

TEST Porsche 911 Turbo S Cabrio: frisse wind

Uitgerekend deze Porsche was een van de sterren op het autosalon van Brussel. De 911 Turbo S had recht op een kleine facelift en hij kreeg in één moeite 20 pk extra, zodat het totale vermogen voortaan 580 pk bedraagt. Zo wordt deze Porsche de krachtigste uit het gamma als we de onbereikbare hypercar, de 918 Spyder, even buiten beschouwing laten. Voor deze cabrio betaal je vandaag precies 221.188 euro, en dat is een prijs waar de meeste stervelingen enkel over kunnen dromen. 

Gelukkige verjaardag!

De droom begint bij Porsche import in Drogenbos. De wagen staat klaar en valt op door zijn brede schouders en zijn kap die schreeuwt om geopend te worden. Het koetswerk werd in Jet Black Metallic gelakt. In de euforie van het moment vergeten we haast dat wij de sleutel op zak hebben.

We zetten meteen koers richting Châlons-en-Champagne, een beloftevolle naam. Deze 911 Turbo S moet even bruisend zijn als champagne en een auto van dit kaliber verdient het om gefotografeerd te worden in een wijngaard. De ranken die we zullen zien, zijn met evenveel toewijding en finesse verzorgd al de flat six achterin de Porsche…

Omdat onze timing vrij strak is, hebben we geen tijd voor toerisme in de Champagne-Ardenne streek. We kozen voor de snelste route en dat past ook perfect bij de natuur van deze Porsche. Omdat we op pad zijn met een Porsche kunnen we niet anders dan een obligate tussenstop te maken aan het circuit van Reims-Gueux dat dit jaar zijn 90ste verjaardag viert. Op dit circuit werd in 1950 nog F1 gereden en het ligt tussen Thillois en Gueux, een vijftiental kilometers ten zuidwesten van Reims. Het circuit van weleer is vandaag openbare weg geworden, net zoals in Monaco. Maar de muren, de tribunes en de reclame aan de startstrook zijn intact en worden regelmatig gerestaureerd zodat de look van weleer geconserveerd is gebleven. Door de lange rechte stukken, kon men met de racewagens van weleer het volle potentieel benutten. Onze Porsche Turbo S Cabrio haalt een topsnelheid van 330 km/u en dankzij de vierwielaandrijving spurt hij in 3 seconden van 0 tot 100 km/u. Los van de Jet Black Metallic-lak levert deze Porsche de prestaties van een jet op vier wielen.

Advertentie – lees hieronder verder

Op 45 minuten rijden van het circuit worden we verwacht bij maison Lamiable. Men ontvangt ons als winnaars van een Grand Prix want we gaan er champagne degusteren. Het enige verschil is dat wij niet gezweet hebben aan het stuur. Deze Porsche laat zich bijzonder makkelijk aanvoelen en biedt een comfortniveau dat al te vaak wordt onderschat. Wees gerust, we degusteren slechts het hemelse drankje want we hebben nog een hele rit voor de boeg!

Grand Cru

Wanneer we het dak openen, zijn we even verplicht om minder dan 50 km/u te rijden. We kiezen voor de route de la Montagne de Reims en vervolgen met de D9 en de D34. Op onze weg zien we verschillende wegwijzers naar grote champagnehuizen. Het spreekt dat we op een van de zes toeristische routes rijden. Het landschap oogt fantastisch omwille van het reliëf en we hebben zin om de Porsche de sporen te geven! We komen langs Tours-Sur-Marne, één van de 17 geklasseerde Grand Cru gemeentes, en daar doemt huize Laurent-Perrier op. Luxe is goed maar wij houden meer van ondernemingen op mensenmaat waar men geen dagelijks schema heeft voor de geleide bezoeken. Daarom gaan we aan de overkant op visite bij Lamiable.

Ophélie staat ons al op te wachten. Het was haar grootvader die zich in 1955 aan het champagne-avontuur waagde. “In die periode leefde men enkel van de landbouw. Champagne maken was slechts een tijdverdrijf voor vrienden en familie”, weet ze. Gedurende 20 jaar graven Pierre et Auguste Lamiable (met de hand!) de kelders uit om de wijn te bewaren. In 1972 neemt Jean-Pierre, de vader van Ophélie, de zaak over. Momenteel maken ze jaarlijks 55.000 flessen. De helft daarvan wordt geëxporteerd en 70 % van die helft wordt direct verkocht aan Belgen! Het bekende restaurant «Comme chez soi» in Brussel schenkt zijn klanten Lamiable Extra Brut.

Wij hebben vooral interesse in de Cuvée Héliades omdat de vorm van de fles ons herinnert aan de brede vleugels van de Porsche. Die moeten ook breed zijn want ze huizen Pirelli P-Zero’s maatje 305/30ZR20 op de achteras en  245/35ZR20 vooraan. Op natte wegen zijn deze brede banden niet de beste keuze qua grip maar eens het wegdek droog is en de banden voldoende zijn opgewarmd, kleven ze aan de weg! Dat kunnen we zelf vaststellen op de geweldige routes die ons naar Guebwiller in de Elzas voeren. Hier zullen we de nacht doorbrengen.

Mooie verbruikswaarden…

Na de wijngaard van de familie Lamiable te hebben gezien, op ongeveer 2 km van de productiesite, hebben we sprankelende wijn geruild voor benzine. Een motor die 580 pk levert, heeft ook dorst! Daarmee willen we niet zeggen dat het een drinkebroer is. Ondanks de 20 pk extra van deze gefacelifte versie, stelt Porsche dat het verbruik met 0,6 l/100 km is gedaald. In de praktijk moet je geen moeite doen om het verbruik rond de 11 l/100 km te houden op voorwaarde dat je het beschaafd houdt op de snelweg. Bij een sportiever rijstijl op verbindingswegen zijn we nooit boven de 15 l/100 km uitgekomen en dat is verbluffend!

Dat zijn erg fraaie cijfers maar waar het echt om gaat, is de manier waarop deze krachtigste Porsche die vandaag op de markt is, rijdt. In de normale rijstand gedraagt deze vierwielaandrijver zich bijzonder sereen. Vooral in de stad liet hij zich erg makkelijk manoeuvreren. Dat dankt hij aan de vierwielsturing waarbij de achterwielen beneden de 80 km/u in tegengestelde zin draaien. In de Sport en de Sport Plus modus, is de klank van de motor een open uitnodiging om het ritme te verhogen. Elke gangwissel wordt een feest want wanneer je de rechtervoet van het gaspedaal licht, ontsnapt een bijzonder flatterende klank aan de uitlaat. Hoewel het maximale koppel van 700 Nm (of zelfs 750 Nm bij tijdelijke overboost) beschikbaar is tussen 2.100 en 4.250 opm, blijft de schitterende klank opbouwen tot 5.000 à 6.000 toeren.  Dit is absoluut genieten met de haren in de wind op de krinkelwegen in de buurt van het fraaie Gérardmer.

Deze 911 Turbo  S is op zijn best in lange, snelle bochten boven de 80 km/u. De achterwielen sturen dan in dezelfde richting mee en dat geeft de wagen een ongelooflijk evenwicht. Beneden de 80 km/u ervaar je deze chirurgische precisie niet en neigt hij zelfs een beetje naar onderstuur. Het voelt aan alsof de voortrein de wagen uit de bocht wil trekken wanneer je erg enthousiast op het gas gaat.

Verder gedraagt hij zich als een echte achterwielaangedreven Porsche maar hij reageert veiliger. Eens je het Porsche Stability Management (PSM) in de Sport-modus zet of zelfs helemaal uitschakelt, wordt de Turbo S veel speelser. Hoewel puristen steevast voor een atmosferische flat six zullen kiezen, kent de manier waarop deze Turbo S u bij het accelereren in de stoel perst, zijn gelijke niet. Om te bekomen van de emoties, schuiven we aan voor een uitstekende maaltijd. Chef van dienst is Top Chef 2015, Xavier Koenig, van restaurant Domaine du Lac. De volgende ochtend wacht ons andermaal een passionele ontmoeting.

Van lederen stoelen naar lederen polsbandjes…

Na een deugddoende nachtrust in Hôtel du Lac , waar we de avond voordien ook aten, zullen onze zintuigen vandaag andermaal op de proef worden gesteld. We hebben immers een afspraak met Luc Erkel in Mulhouse. Hij is een van de beste vakmannen in Frankrijk, net zoals zijn vader dat in 1972 was. Deze zetelbekleder werkt voor grote dealerships van Porsche, Ferrari, lamborghini maar ook voor Sébastien Loeb. Verder neemt hij restauratiewerk aan van “la Cité de l'Automobile”, bekend voor de Schlumpf-collectie die heel wat Bugatti’s telt. Luc werkt ook voor particuliere klanten en hij past zich aan hun wensen aan, wat de vraag ook is. “Een klant kwam ooit naar mij met een Porsche waarvan het geperforeerde leer helemaal gescheurd was. Het was erg moeilijk om een kleine hoeveelheid van dit type leer te vinden. Als je het echt wil, betaal je daar meteen een fortuin voor. Ik heb de stoel hersteld met geperforeerd leer dat ik nog in stock had door het leer opnieuw te kleuren.

Zo heb ik mezelf en de klant veel geld bespaard en het resultaat was uitstekend. Iedereen gelukkig!” Je ziet heel vaak erg bijzondere wagens in zijn atelier en we geloven graag dat hij tevreden klanten heeft. Luc Erkel werkt ook samen met de Belgische looierij Radermecker. En dat breng ons weer bij het doel van onze reis: horloges. We zijn immers op weg naar de beurs in Bazel waar we ook Belgische kwaliteitsproducten zullen zien. Hoog tijd om te vertrekken. Een lastige reis? Helemaal niet, want we zijn op pad met een Porsche 911 Turbo S Cabrio…

Porsche 911 Turbo S Cabrio in cijfers

Motor : 6 cilinder boxer bi-turbo met rechtstreekse inspuiting; 3.800 cc ; 580 pk bij 6.750 opm; 700 Nm tussen 2.100 en 4.250 opm.

Aandrijving: op de vier wielen.

Versnellingsbak: PDK met 7 verhoudingen.

L/b/h (mm) : 4.507/1.880/1.294

Leeggewicht (kg) : 1.680

Kofferinhoud (l) : 115

Brandstoftank (l) : 68


Positieve punten

Onwezenlijke prestaties

Onverwacht comfortabel en polyvalent

Wendbaar in de stad (vierwielsturing)

Isolatie dak

Correct verbruik

Twee (nood)zitjes achterin


Negatieve punten

Forse prijs

Afleesbaarheid van sommige metertjes

Bugs in het nieuwe multimediasysteem

Prijs : 221.188 € BTW incl.

Vermogen: 580 pk

Topsnelheid: 330 km/u

0 tot 100 km/u (s.) : 3

Gem. verbruik: 9,3 l/100km

CO2 : 216 g/km

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Porsche voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.