Gisteren had ik een ontmoeting. Een ontmoeting zoals je die niet elke dag beleeft maar waarvan je meteen weet dat ze een blijvende indruk zal nalaten. Ik had er al over horen praten en onze blikken kruisten al eerder maar alles leek zo onbereikbaar. Hij was altijd omringd door een heuse schare nieuwsgierigen. Gisteren stonden we eindelijk oog in oog. Ronde lijnen, hoeken, bijzondere materialen, een blik. Het kostte me enkele seconden om alles te zien. En ik nam de tijd om alle aantrekkelijke details te laten doordringen. Hij komt me zeer bekend voor en ik heb hem ook al eerder gekend maar deze versie heeft wat bijzonders. Hij is langer, lichter, krijgt fijne details en vooral bredere heupen die extra grip suggereren en me een onweerstaanbare drang geven om een en ander uit te testen. De grote luchtinlaten duiden ook op een potige prestaties. De spoilers voor en achter beloven hoge bochtsnelheden wat hem des te interessanter maakt. De afmetingen van velgen en ceramische remmen zijn uiteraard ruim op hun taak bemeten en dat is ook noodzakelijk voor een dergelijk potentieel! Hij ziet eruit als iemand die perfect weet wat hij wil. Ik hoop alleen maar dat ik dat mag zijn!
Chemie
Als ik instap, neem ik ruim de tijd om me te installeren. Ik stap per slot van rekening niet in mijn VW Up!, deze keer is het de GT3 RS… Het vergt ook enige oefening want ik moet de stoel ver naar voor en een helemaal omhoog zetten. Eens gezeten, past de stoel als een handschoen. Het klikt meteen en ik voel dat er chemie in de lucht hangt!
Het spel van verleiden kan beginnen. Temmen en getemd worden. Verleiden en je laten verleiden. Je voelt mekaar op een zeer natuurlijke manier aan. Mijn vrouwelijkheid zwicht voor zijn mannelijke allures en mijn mannelijke trekjes worden beloond met zijn gave om te kunnen doseren.
Ik start de motor en ik voel dat ik zelf een beetje tril bij het induwen van de startknop, net zoals ik dat in mijn racewagen doe. Ik laat alles op me afkomen, concentreer me en waan me in een andere wereld! Aanvankelijk laat ik me verleiden en mag hij zijn ding doen. We leren mekaar kennen in automatische modus en zelfs dan weet hij te imponeren. Hij praat met me, toont zijn gevoelens. Ikzelf luister naar zijn 500 pk sterke flat six die rustig op de achtergrond roffelt. Ik neem vervolgens zelf de zaken in handen en kies voor de manuele modus. Het beest in me wordt wakker. Ik druk op enkele knoppen om hem uit zijn tent te lokken: PSM, TC… Ik lok wat reacties uit om de grenzen af te tasten. Meteen wordt duidelijk dat ik veel verder kan gaan. Dit is duidelijk een volbloed competitiemachine! Ik ga een stap verder en daag hem uit, het gaat een stuk sneller. Maar nog altijd met “gentle agressiveness” zoals Tom Kristensen dat zo mooi omschijft. Het meest indrukwekkend aan deze wagen is de sequentiële versnellingsbak met een perfecte spreiding. Tussen 6.800 en 8.800 opm ervaar ik geen enkel dipje. Dergelijke reactiviteit heb ik voorheen slechts in een racewagen ervaren. Dit is ongelooflijk!
Advertentie – lees hieronder verder
Wendbaar
De volgende eigenschap voel je het best in je … billen: zelfs in korte bochten ervaar je geen onderstuur. Dat komt door de meesturende achteras die deze minder leuke Porsche-eigenschap helemaal uitvlakt. Deze achteras, in combinatie met de langere wielbasis en de instelbare aerodynamische druk geven mijn nieuwe verovering een zelden (lees: nooit) ervaren stabiliteit in snelle bochten. Door het brede spoor heeft hij zoveel grip dat laat hij nagenoeg iedereen achter zich laat. Dit ervoer ik nooit eerder in een seriewagen. Kortom, het is weldegelijk een “straatlegale competitiewagen”.
Uiteraard kan ik niet zeggen dat ik een verschil voel omwille van het magnesium lichtgewicht dak. Feit is dat hierdoor het zwaartepunt lager komt te liggen waardoor zowel het weggedrag als de gewicht/vermogen balans verbetert.
Als kers op de taart zet ik de raampjes open wanneer ik hem flink de sporen geef in een tunnel. Het is mooi geweest. Ik stop, sluit de ogen en laat de indrukken tot me doordringen. Ik adem nog eens diep in en uit en zet de motor uit. Vervolgens neem ik afscheid van een droomcreatie die uitzonderlijke prestaties op een bijzonder verfijnde manier neerzet. Dit is de verpersoonlijking van “Belle en het beest”. Bye bye, baby! Weet je, je was geweldig!
Met dank aan het circuit van Mettet voor het sympathieke onthaal.
Porsche 911 GT3 RS in cijfers
Motor : 6 cilinder boxermotor op benzine, 3.996 cc; 500 pk bij 8.250 opm; 460 Nm bij 6.250 opm ;
Aandrijving : op de achteras.
Versnellingsbak : gerobotiseerde 7-bak met dubbele koppeling.
L/b/h (mm) : 4.545/1.880/1.291
Leeggewicht (kg): 1.420
Kofferinhoud (l) : 125 + 260
Brandstoftank (l) : 60 (90 optioneel)
0 tot 100 km/u (s.) : 3,3
Positieve punten
Meesturende achteras elimineert het onderstuur in scherpe bochten
PDK-versnellingsbak zoals we die in een racewagen kennen
Stabiliteit in snelle bochten omwille van de uitgekiende aerodynamica
Tractie
Koppel
Verfijnd en efficiënt interieur
Motorklak (in circuit modus)
Negatieve punten
Je zou ook software moeten hebben om telemetriedata in de wagen te krijgen
Er is zoveel grip dat hij nauwelijks kan schuiven
Motortimbre (in gewone modus)
Zet aan tot snelheidsovertredingen en … ontrouw aan je dagelijkse auto
Prijs: 185.977 € BTW incl.
Vermogen : 500 pk
Topsnelheid : 310 km/u
Gem. verbruik : 12,7 l/100km
CO2 : 296 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be