Ik mocht de Macan GTS ontdekken, vlak na een testrit met de nieuwe Porsche 911. De vergelijking zou dus erg moeilijk worden voor deze jongste telg uit de Porsche-familie. Je herkent hem meteen aan de zwarte elementen op de bumpers, de kapjes rond de lichten, de velgen en de achterspoiler. Optioneel komt de wagen ook met led koplampen. De 3.0 liter bi-turbo V6-motor levert 360 pk en is erg interessant. Feit is dat deze V6 meer dan de handen vol heeft met de 1.900 kilo (leeggewicht) van de Macan. De Porsche-ingenieurs bedachten hier evenwel een uitstekende oplossing…
Demonstreren
De motor levert 500 Nm aan trekkracht vanaf 1.650 opm en die werkijver blijft tot 4.000 opm beschikbaar. Dat zorgt voor bijzonder lineaire acceleraties en de wagen herneemt onmiddellijk bij nagenoeg alle rijomstandigheden. De besturing is bijzonder nauwkeurig waardoor je de wagen met een bijzondere precisie kan mennen. Het koetswerk gaat overigens nauwelijks rollen. Porsche voorziet ook standaard een adaptief onderstel (PASM). Op die manier kon men de wagen 15 mm verlagen en werd de demping een beetje stugger zonder afbreuk te doen aan het rijcomfort. Dit maakt de wagen vele malen efficiënter. Ook de uitstekende afstelling van de vierwielaandrijving in combinatie met het (optionele) gestuurde differentieel op de achteras maakt een wereld van verschil. De Macan blijft onder alle omstandigheden perfect stabiel, zelfs wanneer je een bocht te snel instuurt en met de voet op de rem gaat. De remmen werden overigens bij de Macan Turbo geleend. Deze GTS-versie is ronduit geniaal om te rijden, zowel op een bochtig parcours als rechtuit. Accelereren gaat meer dan vlot want de oefening van 0 tot 100 km/u lukt in 5 seconden. Kers op de taart is de lyrische klank van de motor. Dankzij de sportuitlaat brengt deze V6 zijn bestuurder meer dan ooit in vervoering zoals tot voor kort enkel een 911 dat kon!
Besluit
Blijkbaar vallen sportieve prestaties toch te combineren met een SUV. Het dynamisme zit duidelijk in de genen van deze Macan GTS. Dit is zondermeer de best rijdende auto uit zijn segment.
Advertentie – lees hieronder verder
Macan GTS PDK in cijfers
Motor : V6 turbo benzine, 2.997 cc, 360 pk bij 6.000 opm, 500 Nm tussen 1.650 en 4.000 opm.
Aandrijving: op de vier wielen.
Versnellingsbak: automaat met dubbele koppeling, 7 versnellingen.
L/b/h (mm) : 4.692/1.926/1.609
Leeggewicht (kg) : 1.895
Kofferinhoud (l) : 500
Brandstoftank (l) : 68
0 tot 100km/u (s.) : 5
Positieve punten
Rijgedrag
Efficiëntie
Lyrische motorsound
Sfeer en afwerking binnenin
Negatieve punten
Prijs
Werkelijk verbruik
Prijs : 76.109 € BTW incl.
Vermogen: 360 pk
Topsnelheid: 256 km/u
Gem. verbruik: 8,8 l/100km
CO2 : 207 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be