Autotests

AUTOTEST : Porsche Macan GTS… Alles kan beter

Tot nu toe was ik niet echt fan van sportieve SUV-modellen. Ze waren steevast zwaar, groot en gulzig… Dergelijke modellen waren vooral bedreven in snelle acceleraties rechtdoor. Ik zag het voordeel van deze wagens niet in omdat het altijd compromiswagens bleven. Maar, dat was voor ik met de Macan GTS had gereden!

Nicolas Morlet Nicolas Morlet | Gepubliceerd op 18 dec. 2015 | Leestijd: 4 min

Ik mocht de Macan GTS ontdekken, vlak na een testrit met de nieuwe Porsche 911. De vergelijking zou dus erg moeilijk worden voor deze jongste telg uit de Porsche-familie. Je herkent hem meteen aan de zwarte elementen op de bumpers, de kapjes rond de lichten, de velgen en de achterspoiler. Optioneel komt de wagen ook met led koplampen. De 3.0 liter bi-turbo V6-motor levert 360 pk en is erg interessant. Feit is dat deze V6 meer dan de handen vol heeft met de 1.900 kilo (leeggewicht) van de Macan. De Porsche-ingenieurs bedachten hier evenwel een uitstekende oplossing…

Demonstreren

Advertentie – lees hieronder verder

De motor levert 500 Nm aan trekkracht vanaf 1.650 opm en die werkijver blijft tot 4.000 opm beschikbaar. Dat zorgt voor bijzonder lineaire acceleraties en de wagen herneemt onmiddellijk bij nagenoeg alle rijomstandigheden. De besturing is bijzonder nauwkeurig waardoor je de wagen met een bijzondere precisie kan mennen. Het koetswerk gaat overigens nauwelijks rollen. Porsche voorziet ook standaard een adaptief onderstel (PASM). Op die manier kon men de wagen 15 mm verlagen en werd de demping een beetje stugger zonder afbreuk te doen aan het rijcomfort. Dit maakt de wagen vele malen efficiënter. Ook de uitstekende afstelling van de vierwielaandrijving in combinatie met het (optionele) gestuurde differentieel op de achteras maakt een wereld van verschil. De Macan blijft onder alle omstandigheden perfect stabiel, zelfs wanneer je een bocht te snel instuurt en met de voet op de rem gaat. De remmen werden overigens bij de Macan Turbo geleend. Deze GTS-versie is ronduit geniaal om te rijden, zowel op een bochtig parcours als rechtuit. Accelereren gaat meer dan vlot want de oefening van 0 tot 100 km/u lukt in 5 seconden. Kers op de taart is de lyrische klank van de motor. Dankzij de sportuitlaat brengt deze V6 zijn bestuurder meer dan ooit in vervoering zoals tot voor kort enkel een 911 dat kon! 

Besluit

Blijkbaar vallen sportieve prestaties toch te combineren met een SUV. Het dynamisme zit duidelijk in de genen van deze Macan GTS. Dit is zondermeer de best rijdende auto uit zijn segment.

Macan GTS PDK in cijfers

Motor : V6 turbo benzine, 2.997 cc, 360 pk bij 6.000 opm, 500 Nm tussen 1.650 en 4.000 opm.

Aandrijving: op de vier wielen.

Versnellingsbak: automaat met dubbele koppeling, 7 versnellingen.

L/b/h (mm) : 4.692/1.926/1.609

Leeggewicht (kg) : 1.895

Kofferinhoud (l) : 500

Brandstoftank (l) : 68

0 tot 100km/u (s.) : 5

Positieve punten

Rijgedrag

Efficiëntie

Lyrische motorsound

Sfeer en afwerking binnenin

Negatieve punten

Prijs

Werkelijk verbruik

Prijs : 76.109 € BTW incl.

Vermogen: 360 pk

Topsnelheid: 256 km/u

Gem. verbruik: 8,8 l/100km

CO2 : 207 g/km

 

 

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon