Elektrische auto’s worden steeds meer in dezelfde zin met autonome exemplaren genoemd. Toch worden er ook zulke modellen gemaakt die juist geassocieerd worden met “puur rijden”, zonder tal van opdringerige hulpsystemen met andere woorden. Maak kennis met de Kyburz eRod Fun.

De piloot als alleenmeester van het stuurwiel

Op het Autosalon van Genève in maart 2019 raakten we ten zeerste geïntrigeerd door de kleine Zwitserse fabrikant Kyburz. Het merk exposeerde in het thuisland met bijzondere producten: zo bouwden ze een kleine buggy om mee off-road te gaan (in de conceptfase) en twee andere modellen die het midden houden tussen een prototype-racewagen en een roadster. Voor al deze versies van de eRod – want dat is zijn naam – wordt dezelfde basis gebruikt: een buizenchassis met een ophangingssysteem aangepast aan de versie en een 45 kW-elektrische motor die de achterwielen aandrijft. Het geheel, de accu’s inbegrepen (in totaal 19,2 kWh), weegt amper 600 kg en van rijhulpmiddelen is geen sprake. Geen ABS, niks ESP, weg tractiecontrole enzovoort. Hoe dit vandaag de dag mogelijk is? Omdat de eRod niet als een personenauto maar als een zware quad wordt aanzien. En waarom ook niet!

Kyburz

Slechts één adres in België

Kyburz AG, opgericht in 1991, heeft evenveel jaar op de teller als ondergetekende, wat deze test een iets persoonlijker tintje geeft. Martin Kyburz was al gespecialiseerd in alle soorten elektrische voertuigen voor particulieren en professionals, al startte zijn eRod-avontuur pas in 2016. We mogen trouwens van geluk spreken dat er effectief een – ja, één – merkverdeler in België gevestigd is, meer bepaald Olivier Van Acker, CEO van Mobility by Olivier in Liedekerke. Het is dan ook daar dat deze test is doorgegaan.

Optie “bouw hem zelf!”

Was ik naar Zwitserland afgezakt in plaats van in België te blijven, dan had ik de eRod-assemblagefabriek in Embrach kunnen bezoeken en een week lang mijn eigen testmodel kunnen bouwen, zonder over enige vaardigheden te beschikken dan nog. Noem het een bijzondere aanbieding van Kyburz waar Lego en K’Nex een puntje aan kunnen zuigen: je steekt je eigen wagen in elkaar en tijdens die “montagelessen” wordt je altijd begeleid door een professional. Bovendien zijn veel elektrische elementen al voorgemonteerd, wat op zich logisch is. Maar zoals je al doorhad, ontdekte ik de Kyburz eRod dus in één stuk en in België.

Kyburz eRod

Geen afleiding mogelijk

Ja, hij doet denken aan een KTM X-Bow of een Ariel Atom. Je stapt in alsof je een circuitbeest betreedt, over het buizenframe heen, de stoelen zijn kuipjes zoals in de racerij en een harnas vervangt de traditionele driepuntsgordel. We draaien de contactsleutel om en zoals verwacht, gebeurt er niets: alleen het scherm in de centrale tunnel licht op en geeft aan dat we klaar zijn om te vertrekken. Voorts zijn er geen bronnen van afleiding te bespeuren. Er zijn de richtingaanwijzers en de claxon maar verder niets. We zijn er klaar voor!

Atypische elektrische sensaties

We zitten zo laag dat onze handen de weg kunnen raken. Dat belooft! Aangezien het chassis bedekt is met plastic platen, horen we zelfs het allerkleinste steentje in de wielkasten ketsen. De acceleratie is onmiddellijk, zoals gebruikelijk bij een elektrische auto, en 0 tot 80 km/u haal je in minder dan 5 seconden (in ‘Sport’). In de Eco-stand wordt ons enthousiasme getemperd als we de beloofde 183 km zonder opladen naderen, al kunnen we duidelijk stellen dat wie een eRod koopt, steeds de normale of de sportmodus ingeschakeld zal laten. Dit is en blijft nu eenmaal een pleziervoertuig.

Kyburz eRod Fun

Jammer vinden we dat de besturing niet directer is en dat het rempedaal aan het begin van de race te veel “zachtheid” vertoont, al slagen we er wel meermaals in om de achteras van deze qua vermogen toch wel bescheiden eRod te doen uitbreken. Nogmaals: dit beestje legt amper 600 kg op de weegschaal.

Kyburz eRod Fun road

De wegligging is zeer geruststellend en net als bij een VW Fun Cup is het rijgedrag fors afhankelijk van de bandenspanning. In ieder geval is de topsnelheid beperkt tot 120 km/u, wat het actieterrein een beetje verkleint tijdens trackdays. Toch heeft een beroemde Belgische piloot uit het noorden van het land zichzelf onlangs een Kyburz cadeau gedaan. Hij had er zelfs € 41.019 incl. BTW voor over… of € 37.389 incl. BTW als hij besloten had zijn eRod zelf in Embrach te monteren. Misschien kocht hij een exemplaar aangezien het om een atypische machine gaat die in zeer beperkte oplages geproduceerd wordt, ook al blijft het erg duur speelgoed. Er komt zelfs een complete lijst met accessoires die het bekijken waard is aan te pas.

Conclusie

Deze elektrische auto biedt puur rijplezier en beschouwen we daarom als een genot. Weet echter dat “puur rijden” tegenwoordig synoniem staat met “veel betalen”…

Kyburz eRod lights

De eRod in cijfers

Motor: elektrisch; 45kW; 140Nm.

Batterij: 19,2 kWh; 96V/200 Ah.

L/b/h (mm): 3.059/1.614/1.235

Leeggewicht (kg): 600

Koffervolume (l): 0

Prijs: € 41.019 BTWi

Vermogen: 61 pk

Topsnelheid: 120 km/u

Autonomie: 183 km

Oplaadtijd: 1 uur op snelle lading

  • Rijden zonder assistentie = sensaties!
  • Zeer lage zitpositie
  • Hem deels zelf assembleren in de fabriek kan (en is goedkoper)
  • Besturing en remmen kunnen beter
  • Geen opslagruimtes
  • Allesbehalve goedkoop
Score van de redactie : (3/5)