Om een lang verhaal kort te maken: niet echt, al wil dat evenmin zeggen dat de A-klasse Berline geen argumenten op tafel legt, of toch ten opzichte van de zogezegd sportievere CLA. Laatstgenoemde zou dankzij zijn bredere spoor, zijn specifieke banden en nog een aantal ander wijzigingen een sportievere rij-ervaring moeten bieden, al valt daar in de praktijk eigenlijk niets van te merken. Anders gezegd: een A-klasse rijdt zoals een CLA en omgekeerd, ook al is een CLA meteen een paar duizend euro’s duurder.
Aan een kind kan je zoiets maar moeilijk uitleggen: beide wagens zien er bijzonder gelijk(w)aardig uit, beschikken over evenveel deuren en achter het stuur merk je geen verschil. Waar de CLA in tegenstelling tot de A-klasse (Berline) wel mee kan pronken, is een coupéachtige lijn, een stijlkenmerk waar tegenwoordig veel aandacht en geld aan wordt besteed. Kijk maar naar de rest van het aanbod: de GLC Coupé is gewilder en duurder dan een GLC, meer mensen dromen van een X6 dan van een X5 en ga zo maar verder. In dit geval betaal je dus ook meer voor de befaamde coupévorm. Vorm dus, want een coupé hoort volgens ondergetekende nog steeds één in plaats van twee portieren aan weerskanten te hebben.
Koffer
Als vierdeurs biedt de A-klasse meer kofferruimte dan de hatchback met vijf deuren (420 liter tegenover 370 liter), al zit de CLA met zijn uitgerokken achterste helemaal vooraan in de klas door 460 liter te claimen. 1-1 dus. Laatstgenoemde doet het trouwens al beter dan de vorige generatie CLA bij mensen die de neiging hebben om hun hoofd te stoten tegen de dakrand. Hoofdruimte blijft weliswaar het schaarst in dat model.
Advertentie – lees hieronder verder
Gebruiksgemak
De nieuwe A-klasse is niet alleen beter dan ooit afgewerkt, hij is ook hoogtechnologisch, onder andere dankzij de integratie van het MBUX-multimediasysteem dat met stembediening werkt en bovendien over artificiële intelligentie beschikt. Concreet betekent dit dat er wordt bijgeleerd zodat er na verloop van tijd meer woorden of termen geïnterpreteerd kunnen worden. De stemcommando’s gaan dus een stuk verder dan het starten van een telefoongesprek of het veranderen van een radiozender. Als je “ik heb koude voeten” zegt, zal het systeem ze ook effectief opwarmen. Een nadeel van de MBUX (voor Mercedes-Benz User Experience) is dat de traditionele bediening er niet eenvoudiger op geworden is. Dat zullen vooral oudere klanten beamen.
Pittig blokje
Voor deze test kwam de A200 op benzine in aanmerking, uitgerust met een turboblokje met een cilinderinhoud van amper 1.332 cc die door de alliantie Renault-Nissan-Daimler werd ontwikkeld. Verrassend is de vlotheid van deze 163 pk sterke vierpitter. Dit compacte Mercedes-model waardig? Toch wel, al geldt dat iets minder voor de optionele 7-trapsautomaat die evenmin van het merk zelf komt en finesse mist.
En het rijden zelf?
De A-klasse (Berline) is geen absoluut lichtgewicht (ruim 1,3 ton) en als voorwielaandrijver neigt hij naar onderstuur. Niet onlogisch, al zullen veel klanten van het eerste uur het hier moeilijk mee hebben, of toch als ze bijvoorbeeld een E-klasse gewoon zijn. Zij zullen vinden (en terecht…) dat deze sedan niet rijdt “zoals een Mercedes”, namelijk glijdend, sierlijk en nooit geforceerd. Al de rest – lees: nieuw cliënteel – zal hem wel smaken, al is het maar omdat hij over de juiste looks, snufjes en afwerking beschikt.
Conclusie
De nieuwe A-klasse Berline oogt volwassen, zowel binnenin als langs de buitenzijde, al kan je er moeilijk omheen dat Mercedes in de eerste plaats nieuwe klanten viseert.
Klik hier voor de saloncondities 2020 van Mercedes
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be