Autotests

TEST BMW 6 GT: een 5 voor levensgenieters

De BMW 5 GT is dood en begraven! Of eigenlijk alleen de naam, want met de komst van de nieuwe 6 GT werd wel degelijk een opvolger voor die extra comfortabele 5-reeks voorzien. Vergelijk de situatie gerust met de 4-reeks coupé die het doodvonnis van de 3-reeks coupé heeft bezegeld, hoewel de 3 en de 4 onderhuids identieke modellen zijn. Hoe hoger het cijfer, hoe hoger de status. Toch?

Op vlak van design verleidt de 6 GT alvast een pak meer dan de 5 GT. Dat is zelfs geen debat waard. En hij is ook aerodynamischer, langer, lichter, biedt meer kofferruimte (110 liter erbij, meer dan een 5-reeks break!) én kost minder dan de 5 GT indertijd. Vanaf € 61.200 staat er al een 6 GT – een 630i – op je oprit.

Geschreven door Joris Bosseloo | 02/01/2018

De 6-reeks GT wordt dus hoger in de markt geplaatst, zoals zijn nieuwe naam aangeeft, en is bijna vanzelfsprekend beschikbaar met spitstechnologie en krachtiger motoren dan voorheen. Het aanbod: 258 en 340 pk voor respectievelijk de 630i (2-liter benzine) en 640i (3-liter benzine) en 265 pk voor de 630d (3-liter diesel).

xDrive

Advertentie

Op de 630i na, zijn alle versies voor een meerprijs met xDrive-vierwielaandrijving beschikbaar. In dat geval wordt er telkens een tiende van een seconde van de 0-100 km/u-acceleratietijd geschaafd. Geen enkele 6 GT gaat overigens sneller dan 250 km/u. En dat hoeft uiteraard ook helemaal niet.  

Luchtvering

Zijn sierlijke ontwerp kan niet verhullen dat deze BMW (met een hogere zitpositie dan de 5-reeks) het vooral op comfort gemunt heeft. Luchtvering achteraan is dan ook standaard (vooraan als optie) en zolang je in de comfortstand blijft, kan je niet anders dan je zen voelen aan boord van deze “Gran Turismo”. Prinselijk is misschien het beste woord – voor koninklijk moet je bij de 7-reeks zijn.

Of hij ook fijn stuurt? De vergelijking met BMW's van decennia geleden gaat hier natuurlijk niet op. De 6 GT is een zware jongen en rekent op computers om de taak van de bestuurder zo goed als mogelijk te verlichten. Dat voel je dus in het stuur (zacht maar kunstmatig) maar ook in de uitstekende achttrapsautomaat die geen steken laat vallen. Let wel: grote wielen gooien serieus wat roet in het eten op onze Belgische wegen. Meer band staat gelijk aan meer comfort, laat daar geen twijfel over bestaan.

Zelf blijven sturen

Uiteraard kan je tal van (veiligheids)opties aanstippen voor de 6-reeks GT, de ene al wat nuttiger dan de andere. Reken in ieder geval niet te veel op de semi-automatische piloot. In de file werkt dit snufje wel, al laat staat het duidelijk nog (lang) niet op punt om handenvrij én zorgeloos 120 km/u te rijden op de autosnelweg.

Of xDrive-vierwielaandrijving ontontbeerlijk is? Natuurlijk niet, al zorgt deze technologie wel voor een iets neutraler weggedrag. Maar vrezen dat een achterwielaangedreven 6 zomaar van de baan zal vliegen, is helemaal niet aan de orde. Ook een 6 GT die enkel zijn achteras in werking zet, getuigt van een gecontroleerd weggedrag.

Diesel of benzine?

Ondergetekende heeft een voorliefde voor benzinewagens. En toch… De 3-liter uit de 630d moet gevoelsmatig niet of amper onderdoen voor de benzine uit de 640i en dit terwijl de diesel beduidend minder verbruikt. Niet dat deze BMW uitnodigt om goed door te trekken maar wie dat toch geregeld doet, is sowieso beter met de diesel af.

Conclusie

De BMW 6 GT kreeg naast een hoger plaatsje in de BMW-hiërarchie ook een knappere look, meer binnenruimte en een dynamischer weggedrag dan zijn voorganger met de naam 5 GT. Bovendien is hij er niet duurder op geworden. Dus wie een extra comfortabele 5-reeks zoekt of vindt dat de 7-reeks, die amper 1 cm langer is, te weinig koffervolume biedt, zit goed bij de vijfdeurs 6-reeks GT.

Klik hier voor de technische fiche van dit model

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook