De naam 'Raptor' gaat inmiddels 7 jaar mee en werd tot het huidige model altijd met een V8 geassocieerd. Anno 2017 is dat 'maar' een V6 turbo geworden, al spreken we hier wel over de 3,5 liter turbo uit de GT, Fords eigen supersportwagen. Weet wel dat dit zescilinderblok in de Raptor zomaar eventjes 200 pk minder produceert dan in de GT. Het totaal blijft dus steken op – alweer 'maar' – 450 paarden. Voor verzetswissels wordt gerekend op een 10-trapsautomaat en uiteraard spreken we hier over een 4×4.
Impressionant
Deze Ford is enorm. Zijn bandenmaat 315/70 17 is dat eveneens. Vind in België maar eens plaats voor deze 5,6 meter lange en 2,45m brede kolos (2,20 met de enorme buitenspiegels ingeklapt). In de stad een schier onmogelijke opdracht…
Binnenin valt de enorme opbergruimte met armsteun tussen de voorzetels op. Da's een zitplaats op zich! Ook opvallend zijn de achterportieren die omgekeerd openen (en enkel wanneer de voorste deuren al open zijn). En de afwerking? Die is niet slechter dan die van pakweg een VW Transporter. Al is de Raptor wel altijd full-option uitgerust: een uitgebreid multimediasysteem, ongevaldetectie, adaptieve cruisecontrol, spraakherkenning en zelfs een systeem dat je helpt manoeuvreren met een aanhanger. En niet te vergeten: de elektrisch verstelbare zetels, stuur én pedalen.
Weinig opvallend is dan weer de motor wanneer je hem start. De V6 Ecoboost (Fords marketingterm voor turbo) klinkt eerder discreet en daar hadden we een tikkeltje meer van verwacht. Leuker is het feit dat je in deze pick-up heel erg hoog zit, hoger dan buschauffeurs zelfs. Dat terwijl deze Ford zijn enorme afmetingen inschatten vlotter verloopt dat je zou kunnen vermoeden. Wie een camionette de baas is, wordt ook deze F-150 snel gewoon.
Advertentie – lees hieronder verder
In het (Amerikaanse) verkeer valt het dus goed mee om in deze Ford te zitten. Maar zou die stelling ook opgaan op onze Belgische wegen? We vrezen van niet. Hoewel de 10-trapsautomaat zijdezacht van versnelling wisselt, missen we een stijf chassis en comfortabele banden voor op de baan.
Anderzijds reageert die automaat verrassend snel. Niet zoals in een supercar, maar toch… Al is dit nog steeds niet de auto waarmee je om de haverklap sprintjes mee zal trekken. Enerzijds vanwege zijn onsportieve lichaam (hij weegt 2,5 ton) en anderzijds omdat je niet veel sensaties ervaart als je 1,2 m boven de grond zit. Waar deze 'auto' dan wel leuk voor is? De woestijn oversteken, het verkeer domineren, hoofden doen draaien enzovoort.
+
Ziet er gevaarlijk uit
'Exotische' rijervaring
Robuust
Fiscaalvriendelijk (lichte vracht)
–
Originele banden niet comfortabel op de baan
Enorme afmetingen
Weinig sensaties
Megaverbruik
Ford F-150 Raptor technische fiche
Motor : V6 turbobenzine, 3.490cc, 450pk bij 5.000tr/min, 690Nm bij 3.500tr/min
Aandrijving : vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 10-trapsautomaat
L/b/h (mm) : 5.611/2.192/1.991
Leeggewicht (kg) : +- 2.500
Koffervolume (l) : NC
Tankinhoud (l) : 136
0 – 100 km/u (sec.) : 6,1
Prijs : +/- € 75.000 BTWi
Vermogen : 450 pk
Topsnelheid : 165 km/u
Gem. verbruik (opg.) : 14,7 l/100km
CO2 : NB
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be