TEST Ford F-150 Raptor: compleet geschift!

In de VS is de Ford F-150 een begrip. Noem hem gerust de VW Golf van de Amerikanen want hij domineert hun verkooplijsten al 35 (!) jaar. Waar we de F-150 Raptor dan mee moeten vergelijken? De Golf GTI? Zoeken mag, maar deze pick-up zal je niet in de Belgische catalogus terugvinden. Al wil dat natuurlijk niet zeggen dat we er niet eens mee wilden rijden. Ook al moest daarvoor de Grote Plas worden overgestoken.

Gepubliceerd op 8 november 2017
Leestijd : 3 min

Deel

TEST Ford F-150 Raptor: compleet geschift!

De naam 'Raptor' gaat inmiddels 7 jaar mee en werd tot het huidige model altijd met een V8 geassocieerd. Anno 2017 is dat 'maar' een V6 turbo geworden, al spreken we hier wel over de 3,5 liter turbo uit de GT, Fords eigen supersportwagen. Weet wel dat dit zescilinderblok in de Raptor zomaar eventjes 200 pk minder produceert dan in de GT. Het totaal blijft dus steken op – alweer 'maar' – 450 paarden. Voor verzetswissels wordt gerekend op een 10-trapsautomaat en uiteraard spreken we hier over een 4×4.
  

Impressionant

Deze Ford is enorm. Zijn bandenmaat 315/70 17 is dat eveneens. Vind in België maar eens plaats voor deze 5,6 meter lange en 2,45m brede kolos (2,20 met de enorme buitenspiegels ingeklapt). In de stad een schier onmogelijke opdracht…

Binnenin valt de enorme opbergruimte met armsteun tussen de voorzetels op. Da's een zitplaats op zich! Ook opvallend zijn de achterportieren die omgekeerd openen (en enkel wanneer de voorste deuren al open zijn). En de afwerking? Die is niet slechter dan die van pakweg een VW Transporter. Al is de Raptor wel altijd full-option uitgerust: een uitgebreid multimediasysteem, ongevaldetectie, adaptieve cruisecontrol, spraakherkenning en zelfs een systeem dat je helpt manoeuvreren met een aanhanger. En niet te vergeten: de elektrisch verstelbare zetels, stuur én pedalen.

Weinig opvallend is dan weer de motor wanneer je hem start. De V6 Ecoboost (Fords marketingterm voor turbo) klinkt eerder discreet en daar hadden we een tikkeltje meer van verwacht. Leuker is het feit dat je in deze pick-up heel erg hoog zit, hoger dan buschauffeurs zelfs. Dat terwijl deze Ford zijn enorme afmetingen inschatten vlotter verloopt dat je zou kunnen vermoeden. Wie een camionette de baas is, wordt ook deze F-150 snel gewoon.  

Advertentie – lees hieronder verder

In het (Amerikaanse) verkeer valt het dus goed mee om in deze Ford te zitten. Maar zou die stelling ook opgaan op onze Belgische wegen? We vrezen van niet. Hoewel de 10-trapsautomaat zijdezacht van versnelling wisselt, missen we een stijf chassis en comfortabele banden voor op de baan.

Anderzijds reageert die automaat verrassend snel. Niet zoals in een supercar, maar toch… Al is dit nog steeds niet de auto waarmee je om de haverklap sprintjes mee zal trekken. Enerzijds vanwege zijn onsportieve lichaam (hij weegt 2,5 ton) en anderzijds omdat je niet veel sensaties ervaart als je 1,2 m boven de grond zit. Waar deze 'auto' dan wel leuk voor is? De woestijn oversteken, het verkeer domineren, hoofden doen draaien enzovoort.


Ziet er gevaarlijk uit

'Exotische' rijervaring

Robuust

Fiscaalvriendelijk (lichte vracht)

Originele banden niet comfortabel op de baan

Enorme afmetingen

Weinig sensaties

Megaverbruik

  

Ford F-150 Raptor technische fiche

Motor : V6 turbobenzine, 3.490cc, 450pk bij 5.000tr/min, 690Nm bij 3.500tr/min

Aandrijving : vierwielaandrijving

Versnellingsbak : 10-trapsautomaat

L/b/h (mm) : 5.611/2.192/1.991

Leeggewicht (kg) : +- 2.500

Koffervolume (l) : NC

Tankinhoud (l) : 136

0 – 100 km/u (sec.) : 6,1
 

Prijs : +/- € 75.000 BTWi

Vermogen : 450 pk

Topsnelheid : 165 km/u

Gem. verbruik (opg.) : 14,7 l/100km

CO2 : NB

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over
Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Ford voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.