TEST Jeep Compass: in de eerste plaats een Jeep

Wie een nieuwe Jeep Compass koopt, kan kiezen tussen een voorwielaangedreven versie maar ook voor een 4X4 die zich kiplekker voelt op onverhard terrein. Tijd voor een korte rijtest!

Gepubliceerd op 15 januari 2018
Leestijd : 2 min

Deel

TEST Jeep Compass: in de eerste plaats een Jeep

De binnenkant van de nieuwe Jeep Compass past volledig bij de buitenkant. Niet dat de designer daarvoor geniaal hoefde te zijn, maar functioneel is het wel. Alles zit waar het hoort te zitten en volgens goede Amerikaanse gewoonte hoef je geen ontzettend diepe zakken te hebben om een uitrusting te krijgen die een chauffeur uit de 21ste eeuw waardig is, of dat nu gaat over multimediatoepassingen of rijhulpsystemen. Voorbeeld: elke verkochte Compass – en dus ook de instapversie – zal je automatisch terug op je rijstrook loodsen als je daar afdwaalt. Ongezien… Voor een kleine € 25.000 in ieder geval.

Ook helemaal niet gek: de Compass speelt een beetje de kleine broer van de Grand Cherokee en net als die grote loebas draagt hij zorg voor zijn inzittenden. De zetels zitten aangenaam, de geluidsisolatie is degelijk en het ruimteaanbod bovengemiddeld voor een SUV in deze klasse.

De materiaalkeuze is iets minder (harde, holle plastics) maar dan kan Jeep opnieuw het prijskaartje aanhalen. Schandalige zaken vind je niet aan boord van deze Compass.

Voor ieder wat wils

De voorwielaangedreven Compass kan je bestellen met de minst krachtige motoren, te weten de 1.6 turbodiesel met 120 pk en de 1.4 turbobenzine met 140 pk. Wie vierwielaandrijving kiest, kan de pijlen richten op alweer diezelfde 1.4 turbo, maar dan met 170 pk en gekoppeld aan een 9-trapsautomaat, of op de 2.0 turbodiesel met 140 pk (manuele 6-bak of 9-trapsautomaat) of 170 pk. Kies je voor het laatste, komt er een Compass Trailhawk voor de deur. Of die 4×4 zijn familienaam waardig is? Onze korte ervaring leerde van wel!

Advertentie – lees hieronder verder

Comfortabel is de Compass ook onderweg. Akkoord, we missen de dynamiek van een Peugeot 3008 of Mazda CX-5, maar slecht brengt hij het er niet vanaf. En hij heeft meer karakter in het algemeen dat pakweg de Nissan Quashqai of Ford Kuga.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Laurent Zilli Onafhankelijke schrijf- en redactieprofessional

Deel

Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Jeep voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Ontdek onze testdrives en testritten van de nieuwste auto's. Lees onze uitgebreide autotests en testverslagen door experts.

Testdrives
TEST BMW i5 Touring eDrive40 (2024): bedreigde soort?

Zelfs met zijn elektrische gamma houdt BMW vast aan zijn goede gewoontes. Na de i5 sedan is het nu de beurt aan de Touring-breakversie om de strijd aan te gaan, een uniek aanbod op de markt in afwachting van de A6 Avant e-tron. De juiste keuze?

15 november 2024 8 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.