De binnenkant van de nieuwe Jeep Compass past volledig bij de buitenkant. Niet dat de designer daarvoor geniaal hoefde te zijn, maar functioneel is het wel. Alles zit waar het hoort te zitten en volgens goede Amerikaanse gewoonte hoef je geen ontzettend diepe zakken te hebben om een uitrusting te krijgen die een chauffeur uit de 21ste eeuw waardig is, of dat nu gaat over multimediatoepassingen of rijhulpsystemen. Voorbeeld: elke verkochte Compass – en dus ook de instapversie – zal je automatisch terug op je rijstrook loodsen als je daar afdwaalt. Ongezien… Voor een kleine € 25.000 in ieder geval.
Ook helemaal niet gek: de Compass speelt een beetje de kleine broer van de Grand Cherokee en net als die grote loebas draagt hij zorg voor zijn inzittenden. De zetels zitten aangenaam, de geluidsisolatie is degelijk en het ruimteaanbod bovengemiddeld voor een SUV in deze klasse.
De materiaalkeuze is iets minder (harde, holle plastics) maar dan kan Jeep opnieuw het prijskaartje aanhalen. Schandalige zaken vind je niet aan boord van deze Compass.
Voor ieder wat wils
De voorwielaangedreven Compass kan je bestellen met de minst krachtige motoren, te weten de 1.6 turbodiesel met 120 pk en de 1.4 turbobenzine met 140 pk. Wie vierwielaandrijving kiest, kan de pijlen richten op alweer diezelfde 1.4 turbo, maar dan met 170 pk en gekoppeld aan een 9-trapsautomaat, of op de 2.0 turbodiesel met 140 pk (manuele 6-bak of 9-trapsautomaat) of 170 pk. Kies je voor het laatste, komt er een Compass Trailhawk voor de deur. Of die 4×4 zijn familienaam waardig is? Onze korte ervaring leerde van wel!
Advertentie – lees hieronder verder
Comfortabel is de Compass ook onderweg. Akkoord, we missen de dynamiek van een Peugeot 3008 of Mazda CX-5, maar slecht brengt hij het er niet vanaf. En hij heeft meer karakter in het algemeen dat pakweg de Nissan Quashqai of Ford Kuga.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be