Autotests

TEST Mercedes E-klasse Cabrio: alleen op de wereld?

Hij wordt gepositioneerd tussen de C- en de S-Klasse Cabrio waardoor deze open E-Klasse een beetje tussen twee stoelen lijkt te vallen. Bij gebrek aan concurrenten is dit model ook een ideaal compromis…

Olivier Maloteaux | Gepubliceerd op 7 aug. 2017 | Leestijd: 7 min

Voortaan is de familie compleet want na de berline, de break en de coupé zien we vandaag de cabrio-afgeleide van de E-Klasse. Dit model krijgt een canvas dak maar het is niet de eerste de beste stof. Het dak bestaat uit drie lagen en is afgeleid van dat van de S-Klasse Cabrio. Op het eerste zicht zijn de gelijkenissen tussen beide Mercedes cabriomodellen frappant. De E-Klasse is korter, maar meet desondanks nog altijd 4,83 meter en dat is 16 centimeter langer dan de C-Klasse Cabrio. Deze proporties maken hem uniek in zijn genre wat alle concurrenten zijn ofwel korter, ofwel groter.

Advertentie – lees hieronder verder

Juwelendoosje

Na het instappen, reikt een arm ons de veiligheidsgordel aan en we waarderen het uitgerijpte design van het interieur. Tradities krijgen hier zowaar een hedendaagse toets door de combinatie van digitale schermen en een verfijnde houtafwerking. Het multimediasysteem leest SMS-berichten en e-mails voor en biedt je ook internettoegang. Er wordt ook een draadloze GSM-lader voorzien. Achteraan is er meer dan voldoende beenruimte en de achterbank biedt plaats aan twee passagiers. Het interieur is echter niet erg breed en de rug van de achterbank staat vrij recht. De koffer moet wat liters prijsgeven wanneer men open rijdt en de kap in de bagageruimte plooit. Anderzijds kan men de rug van de achterbank neerklappen.

Zonneklopper

De lederen stoelen weerkaatsen het zonlicht zodat je je huid niet verbrandt als je eraan komt. De stoelen hebben ook en koelfunctie maar wanneer het kwik boven de 30° C komt, blijf je transpireren. Met een druk op de knop opent het dak, een procedure die precies 20 seconden in beslag neemt. Dit is ook al rijdend mogelijk tot een snelheid van 50 km/u. Op secundaire wegen heb je geen netje nodig om luchtturbulentie tegen te gaan. Het elektrische Aircap-systeem wordt standaard voorzien. Dit systeem bestaat uit twee elementen: een uitklapbaar windscherm dat achter de hoofdsteunen zit (en waarbij de zitplaatsen achteraan beschikbaar blijven) en een systeem waarbij een netje wordt opgericht boven het frame van de voorruit. In de praktijk houdt dit systeem de aerodynamische turbulenties tegen, vooral bij hoge snelheden. Het netje vooraan heeft ook een nevenwerking want het zorgt voor bijkomende windgeluiden. En als je het systeem langs de buitenkant ziet, oogt het weinig gracieus. Het verstoort de harmonieuze lijn van deze Cabrio. Voor de koukleumen voorziet Mercedes ook nog het Airscarf systeem (557 €) dat een warme wind in de nek van de voorste inzittenden blaast.

Gewatteerd comfort

Onder de motorkap met de obligate ster worden vijf motorisaties voorzien. Op benzine start het aanbod bij de E200 (2.0 turbomotor met 184 pk, vanaf 57.838 €) en er is de E300 (2.0 turbo met 245 pk, aan 62.920 €) en de E400 4MATIC (3.0 V6 turbo met 333 pk, voor 74.052 €). Dieselklanten worden bediend met de E220d (2 liter met 163 of 194 pk, vanaf 59.048 €) of de E350d 4MATIC (3.0 V6 met 258 pk, 71.632 €). Dit is ook de eerste keer dat de E-Klasse Cabrio wordt aangeboden met 4Matic vierwielaandrijving en we geven ook nog even mee dat alle motorisaties standaard worden geleverd met de negentrapsautomaat.

Wij hebben vooral met de E300 gereden en diens viercilinder motor hoor je nauwelijks bij een vlotte rijstijl. Hij heeft niet de minste moeite met het relatief zware koetswerk maar de E400 versie biedt veel meer reserve en de V6-motor is ook melodieuzer. In alle gevallen is het weggedrag gezond dankzij het evenwichtige en efficiënte onderstel. De koetswerkbewegingen worden uitstekend gecontroleerd maar deze grote cabriolet is niet de meest wendbare auto om smalle baantjes. Deze open Mercedes maakt vooral het verschil omwille van zijn ongelooflijk comfort, vooral in combinatie met de pneumatische demping (2.299 €). Dit systeem biedt een gewatteerd comfort en zet aan tot een ontspannen rijstijl. Luxe, rust en gulle prestaties…

Besluit

De Audi A5 Cabrio en de BMW 4-Serie Cabrio zijn goedkoper maar ook kleiner en minder knus. De BMW 6-Serie Cabrio is nauwelijks langer, niet mooier maar wel duurder. Kortom, deze E-Klasse Cabrio is een beetje alleen op de wereld. Hij staat synoniem voor de Grand Tourisme stijl die luxe, comfort en prestaties met elkaar verzoent.

De Mercedes E300 Cabrio in cijfers

Motor : 4 cilinder in lijn, turbo benzine, 1.991 cc, 245 pk bij 5.500 opm, 370 Nm tussen 1.400 en 4.000 opm

Aandrijving: via de achterwielen

Versnellingsbak: negentrapsautomaat

L/b/h (mm) : 4.826/1.860/1.428

Leeggewicht (kg) : 1.780

Kofferinhoud (l) : 385 (310 met open dak)

Brandstoftank (l) : 66

0 tot 100 km/u (s.) : 6,6

Prijs: € 56.507 BTWi

Vermogen: 245 pk

Topsnelheid: 250 km/u

Gem. verbruik: 8,3/100 km

CO2: 187 g/km

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon