Als we Jaguar even vergeten, dat een gelijkaardig project voor de E Type had bedacht en vervolgens weer had opgegeven, is Opel de allereerste constructeur die interesse heeft in deze actuele trend, waarin steeds meer start-ups actief zijn: retrofit of de elektrische ombouw van oude auto’s. De wagen die daarvoor onder het stof vandaan werd gehaald is een Manta van de eerste generatie. Een kleine sportcoupé die erg populair was in de jaren 70 en die stilaan op de verzamelaarsmarkt het succes begint te krijgen dat hij verdient.
Retrofit en Restomod
Zoals je ziet, is de Manta niet alleen geëlektrificeerd, maar onderging hij ook een lichte “Restomod”-kuur. Een zeer lichte, want Opel heeft het originele model keurig gerespecteerd. Wat de look betreft, is er vrijwel niets veranderd aan het plaatwerk, behalve de onderste balk vooraan en het uitwissen van elk spoor van de bumpers. Hetzelfde gebeurde in het interieur. Naast nieuwe voorstoelen zijn beide schermen geïntegreerd in het originele dashboard. De middenconsole stamt uit 1974, net als de raamhendels, de deurgrepen en zelfs de gordels.
Advertentie – lees hieronder verder
Perfecte mix
Misschien zal de fysieke transformatie de puristen nog niet meteen afschrikken, maar het volgende zal daar zeker voor zorgen. Onder de kap werd de originele 1,9 liter-motor met 105pk namelijk vervangen door een elektromotor van 147 pk en 255 Nm. Het goede nieuws is dat deze krachtbron en zijn onderdelen precies evenveel wegen als het oude benzineblok. Maar er zijn natuurlijk nog de batterijen van 33 kWh (voor ca. 200 km autonomie) die zo’n 170 kg extra in de koffer toevoegen. Dat is veel voor een lichte auto uit de jaren 70, maar het mooie is dat de nieuwe gewichtsverdeling (48% vooraan, 52% achteraan) een dynamischer gedrag biedt dan het oorspronkelijke model. Het spreekt voor zich dat ook de ophanging is aangepast om de zwaardere belasting aan te kunnen en ze een iets modernere efficiëntie vertoont. Net als de remmen, met nu schijven rondom. Wat echter geen haar is veranderd, is de stuurrichting en… de handgeschakelde vierversnellingsbak. Ja, dit is een handgeschakelde elektrische auto, met koppeling en alles. En dat maakt een groot verschil met een moderne elektrische auto…
Keuze mogelijk
Het mooie van dit concept is dat het een keuze laat. Want ook al blijven de versnellingsbak en de koppeling behouden, toch moet je ze niet noodzakelijk gebruiken. De enige verplichte procedure is ontkoppelen, een versnelling kiezen en weer inkoppelen. Dit gebeurt allemaal stilstaand: je hoeft de koppeling niet te bedienen, het geheel werkt als een automaat. Stel je even voor: in de week rijd je de hele dag in 3de of zelfs in 4de rond, zonder iets anders aan te raken dan het gas- en rempedaal, omdat het koppel van de elektromotor dat toelaat. Dit is het ideale comfort voor het pendelverkeer. En in het weekend is het tijd voor fun. We starten dan in 1ste om de wielen te laten doorslippen, we schakelen doorheen de verhoudingen, en we schakelen terug voor een herneming of om te vertragen met de motorrem (en meteen de batterijen op te laden). En alle sensaties zijn aanwezig: de ouderwetse besturing, de niet altijd perfecte koers, het pedaalgevoel, de “klonk” en het schakelgevoel van de versnellingspook, via een heerlijk onnauwkeurige bediening. Het is allemaal aanwezig, perfect ouderwets. “Neen, niet het geluid van de motor”, protesteert de purist. Dat klopt, dat ontbreekt. Maar we kunnen evenmin ontkennen dat een 1.9 Opel uit de jaren 70 nu niet bepaald een Ferrari V12 is…
En als de ombouw zeker het geluid van een oude motor elimineert, verlost hij je ook van al zijn mankementen. De vrees voor oververhitting en olielekken, de angst die je bij het minste ongewone geluid overvalt, de onvindbare en/of dure onderdelen, en de 10-15 l/100km benzine die hij slikt. Ik ben het ermee eens dat niet alle oldtimers een elektrificatie moeten ondergaan, maar sommige zeker wel. En als je van de oude versie houdt en je er elke dag mee wil rijden, zelfs na 2030, is het offer van de elektromotor echt niet duur betaald. Vooral omdat het ook tal van voordelen met zich meebrengt. Ik was in ieder geval enthousiast na deze test en wil graag mijn geliefde Peugeot 205 XR uit 1986 deze behandeling laten ondergaan!
Komt hij er?
Na de talrijke enthousiaste reacties op deze Manta, bedenkt Opel hoe het dit concept op de markt kan brengen. Door een kleine reeks auto’s zelf te produceren? Of door een conversiekit te verkopen die door specialisten wordt geïnstalleerd? Ik gok op de tweede oplossing, die legaal ook eenvoudiger is. En ik wed ook dat alle andere merken met een restauratiedienst voor hun modellen dit soort retrofits weldra zullen aanbieden!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be