Toyota heeft precies twintig jaar gewacht om deze hybride variante bouwen van de compacte SUV. Hybride aandrijving is nochtans een van de belangrijke troeven van de Japanse autobouwer.
Toyota gelooft rotsvast in het succes van dit model want ze gaan er van uit dat op onze markt ruim de helft van de klanten voor deze aandrijving zal kiezen. Wereldwijd zou het hybride aandeel voor de RAV4 zelfs tot 60 % oplopen. Dieselmotoren zullen amper 30 % van de verkoopmix uitmaken.
Karakter
De facelift van de RAV4 heeft flink wat om het lijf. De snuit ziet er helemaal anders uit en de RAV4 wint vooral aan karakter en maturiteit in het straatbeeld. Wij vinden deze nieuweling eindelijk echt cool. Binnenin zijn de aanpassingen veel minder ingrijpend. Toyota koos vooral voor andere materialen. Door gebruik te maken van nieuwe kunststoffen gaat de kwaliteitsindruk er duidelijk op vooruit waardoor de wagen veel aangenamer aanvoelt. Ook op vlak van geluidsisolatie boekte Toyota vooruitgang. Het verschil is echt opmerkelijk en sommige bronnen stellen dat de Toyota op dit vlak beter zelfs beter doet dan de Lexus NX. De Toyota is voortaan ook leverbaar met verschillende rijhulpsystemen via het Toyota Safety Sense pack. In de best uitgeruste versie gaat het om verkeersbordherkenning, noodremhulp, dodehoek assistent, en lane keep assist. Er komen nog twee extra features bij met de voetgangersherkenning en de adaptieve cruise control. De wagen kan ook worden uitgerust met het Toyota Touch 2 scherm waarop een 360°-beeld rond de wagen en zelfs een 3D-beeld kan worden geprojecteerd. Parkeerschade behoort op deze manier tot het verleden. Tot slot krijgt de RAV4 ook en nieuwe 143 pk sterke dieselmotor van BMW-origine maar dit is niet het belangrijkste nieuws.
Comfortabel
Advertentie – lees hieronder verder
Onder de motorkap vinden we quasi dezelfde hybride motorisatie als in zijn neefje, de Lexus NX. Het gaat om een 2,5 liter grote viercilinder die samenwerkt met één elektromotor per aangedreven as. Bij de vierwielaangedreven versie gebruikt men twee elektromotoren. Deze aandrijflijn maakt andermaal duidelijk hoe absurd de Waalse en Brusselse autofiscaliteit wel is. Hoewel de auto wordt gehomologeerd met een CO2-emissie van 115 g/km (117 voor de 4×4), wordt hij afgestraft omwille van de “grote” cilinderinhoud. Het systeemvermogen bedraagt 197 pk en 270 Nm koppel. Het officiële normverbruik blijft beperkt tot 4,9 l/100 km. De 4×4 neemt genoegen met 5 l/100 km. Het goede nieuws is dat de wagen deze normwaarden in de praktijk erg dicht kan benaderen. Tijdens een testrit van ruim 100 km op een erg gevarieerd parcours gaf de boordcomputer van de testwagen (4×2) een gemiddeld verbruik aan van 5,6 l/100 km. Voor een SUV met een gewicht van haast 1,6 ton is dat lang niet slecht. Er is ook een maar.
Om dergelijke verbruikswaarden te realiseren, moet je bijzonder fel anticiperen bij het rijden en de mogelijkheden van het hybride systeem ten volle benutten. Op de snelweg moet je bijvoorbeeld de cruise control op 110 km/u vast spijkeren. Dat lijkt allemaal erg complex maar op het einde van de rit word je beloond met fraaie verbruikswaarden. Kortom, je moet ook bij het rijden je “cool” bewaren met deze RAV4. De ganse wagen is afgesteld op een gemoedelijke rijstijl, ook het onderstel. De demping is een van de meest soepele die we de afgelopen jaren hebben gereden. Dat vertaalt zich in een vooras die je maar moeilijk aanvoelt wanneer je erg gedreven een bocht aansnijdt. Deze grote wagen gaat bijzonder snel ondersturen en dit is nog meer uitgesproken in de voorwielaangedreven variante. Hier heb je geen achterwielen die de wagen door de bocht helpen duwen en dat merk je meteen. Omwille van het aanzienlijke gewicht gaat de RAV4 ook snel overhellen in de bochten, wat liefhebbers van een actieve rijstijl maar matig zullen waarderen. Zelfs bij fors remmen, gaat de wagen meteen duiken. Wie aan sportief rijden denkt, bedoelt ook pittige acceleraties.
Toyota heeft duidelijk gewerkt aan de typische slepende en monotone klank van de hybride aandrijving. Bij deze nieuwste variant stijgt het motortoerental op een iets natuurlijker manier mee tijdens het versnellen. Bovendien is de geluidsisolatie een stuk beter dan voorheen. Alle inspanningen ten spijt wordt deze motorisatie allerminst een toonbeeld van mooie klank. Kortom, de boodschap die deze hybride RAV4 wil brengen is duidelijk: “Als u op zoek bent naar een dynamische wagen, kan je best deze Toyota maar beter links laten liggen. Hier is slechts een “coole” rijstijl op zijn plaats.” Anderzijds rijdt deze RAV4 bijzonder comfortabel, zowel op vlak van demping als qua geluidsisolatie. Aan het stuur voel je je meteen “cool”.
Besluit
Bestuurders die hun rijstijl niet willen aanpassen aan de mogelijkheden van deze hybride aandrijving, zullen teleurgesteld zijn in deze RAV4 hybrid. Wie dat wel wil doen, ervaart deze gezins-SUV als een bijzonder aangename rijgezel die erg zeer lage verbruikswaarden ka neerzetten. Denk dus goed vooraf goed na over welk type wagen bij u past!
RAV4 Hybrid in cijfers
Motor : 4 cilinder benzinemotor + elektromotor(en), 2.494 cc; 197 pk bij 5.700 opm; 270 Nm tussen 4.400 en 4.800 opm.
Aandrijving : op de voorwielen (e-AWD: 4×4).
Versnellingsbak : CVT automaat.
L/b/h (mm) : 4.605/1.845/1.675
Leeggewicht (kg): 1.625
Kofferinhoud (l) : 501 – 1.633
Brandstoftank (l) : 60
0 tot 100 km/u (s.) : 8,3
Positieve punten
Geslaagde facelift
Kwaliteit gaat er op vooruit
Prima geluidsisolatie
Algemeen comfort
Economisch potentieel
Negatieve punten
Weinig dynamisch rijgedrag
Koetswerk gaat flink rollen
Motorklank kan beter
Verbruik bij snelwegritten
Prijs : 34.990 € BTW incl.
Vermogen : 197 pk
V-max : 185 km/h
Gem. verbruik : 4,9 l/100km
CO2 : 115 g/km
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be