Alfa-Romeo timmert al een tijdje aan zijn comeback, en het merk heeft dringend een succesje nodige genre de 156 van weleer wil het zijn bestaansreden in de grote Stellantisgroep op de middellange termijn ten gelde maken. Want de verkoopcijfers in Europa zijn zo dramatisch als de betere actes van een Puccini-opera ... Het merk dat binnen de groep het vurigst de passie preekt krijgt op het Autosalon zijn plek in Hal 5, waar elk vertegenwoordigde familielid evenveel ruimte toebedeeld krijgt. Dat vermijdt gezinsruzies.
Vierwielaandrijving zonder vaste verbinding
Het grote nieuws afgelopen jaar was de komst van de Junior, de compacte cross-over die Milano moest heten tot de Italiaanse regering er een wettelijk document bij haalde dat zulke marketing enkel kan als het product ook op eigen territorium wordt gebouwd. De uit Polen afkomstige cross-over moest inbinden. Als tiende auto op het EMP1-platform (naast de Opel Corsa, Lancia Ypsilon en zo meer) is hij beschikbaar met zowel een volwaardig batterijpakket als een redelijk vernuftige mildehybride aandrijving gebaseerd op de bekende 1.2 Puretech-motor. In Brussel voegt de Milano wat extra pigment toe aan zijn appeal met het internationale debuut van de vierwielaangedreven versie van die hybride.
Advertentie – lees hieronder verder
Deze Junior Q4 heeft geen vaste verbinding tussen voor- en achteras, maar een extra elektromotor achteraan - alias het systeem dat we kennen van op de Jeep Avenger Hybrid 4xe. Wie Alfa vooral omwille van zijn sportieve merites weet te smaken kan zich verkneukelen aan de volelektrische Junior 280 Veloce, die zijn 280 paarden enkel op de voorwielen dumpt weliswaar geholpen door een Torsendifferentieel.
Alfa zou Alfa niet zijn als het niet ook aan de snit en het modegevoel heeft gedacht. Daarvoor maakt de exclusieve Intensa-lijn zijn werelddebuut. Bij dit uitrustingspakket gaat het om een samenspel van designaccenten die extra aura verlenen zoals tweekleurige lichtmetalen velgen, alcantarabekleding, contrasterende stiksels en unieke badges. Niet alle opsmuk is op elk model hetzelfde en de lijn blijft voorbehouden aan specifieke motorversies. Maar het kan wel op het volledige gamma, van de Junior (zij het later) over de Tonale tot de Giulia en de Stelvio.
Mokerend eerbetoon
Opdat de bezoeker in dat meerderheidsbelang van SUV’s op de stand niet zou vergeten dat Alfa van oorsprong een competitiemerk is, pakken de Italianen in Brussel nog een dijk van een uithangbord uit: de 33 Stradale. Deze supercar, gebouwd op niet meer dan 33 exemplaren, is de moderne interpretatie van het gelijknamige icoon uit 1967. Vleugeldeuren, tuimelschakelaars op de middenconsole, biturbo-V6 en een topsnelheid van ... 333 km/u. Oordeel vooral zelf of het eerbetoon aan wat de volksmond “de mooiste Alfa ooit” noemt, zich staande houdt. Onze duimen krijgt het alvast omhoog (al mogen we daarbij niet luidop zeggen dat dit de Maserati MC20 van Alfa-Romeo is).
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be