1,3 miljard euro : dat is wat Alfa investeerde in de middle of nowhere, halfweg tussen Rome en Napels, om van de oude Fiat-fabriek van Cassino ‘de tempel der verrijzenis’ van Alfa Romeo te maken ! Hier wordt dus de Giulia sinds enkele maanden gebouwd. Maar zo’n enorme investering gebeurde uiteraard niet voor slechts één product. Alfa moest namelijk ook dringend op de proppen komen met een wagentype dat al een tiental jaren erg populair is: een SUV. Het werd zelfs noodzakelijk gevonden eerder zo’n wagen te lanceren dan een breakversie van de Giulia. « En als we zien waar onze ingenieurs toe instaat zijn, mogen we besluiten dat een Giulia break zeker niet noodzakelijk was », vertrouwde één van de toplui van het merk ons toe. « Zeker op vlak van dynamiek moet de Stelvio niets inboeten tegenover de beste breaks uit het D-segment ». Een stelling die we zeker wilden aftoetsen tijdens onze test in avant-première op een parcours van een tiental kilometer in de buurt van de fabriek.
Reeds op het autosalon
Eigenlijk hadden we al enkele weken eerder, op het Autosalon van Brussel, kunnen kennismaken met de « normale » versie van de Stelvio (de 510 pk sterke QV werd reeds onthuld in Los Angeles eind 2016). Hebt u hem niet gezien in Brussel? Dat is normaal, want het model stond er in de coulissen en kon enkel op invitatie aanschouwd worden. Ik kon dus al eerder de mooie proporties en de « evidente » eenvoud van zijn lijnen bewonderen. Zonder brutaal te worden, vind ik de Stelvio gewoon moderner dan de Maserati Levante, die daarmee meteen wat gedateerd lijkt. De indruk is misschien te wijten aan het feit dat ik weet wat er onder het jasje van deze twee wagens schuilt (een oud platform van Chrysler-origine voor de Maserati en de gloednieuwe « Giorgio » basis voor de Alfa), maar hij is reëel.
Ook al werden onze exemplaren er niet aantrekkelijker op met de camouflagestickers die Alfa er op had aangebracht om de suspense voor Genève nog wat te behouden, toch was ik niet teleurgesteld toen ik de Stelvio in “real life” zag: elegant en dynamisch, en je ziet onmiddellijk dat het om een Alfa gaat.
Kan beter
Advertentie – lees hieronder verder
De Stelvio is 25 cm hoger dan de Giulia, waarop hij uiteraard is gebaseerd. Daarvan werd geprofiteerd om meteen ook de voorzetels 19 cm hoger te plaatsen, en dat maakt een groot verschil. De rijpositie is zo typisch voor een SUV. Liefhebbers zullen dit appreciëren, maar daarmee werd ook de stuurkolom wat gekanteld en staat het stuur minder vertikaal. Op zich vormt dat geen probleem, het is alleen anders en wat minder sportief. Verder lijkt de kwaliteit van sommige interieuritems (bijvoorbeeld de schakelpook) van een iets lager niveau dan in de Giulia, ook al is het interieur vrijwel op alle punten identiek. Misschien is het omdat Alfa het de hele tijd over « premium » had, of wel hadden we er gewoon minder oog voor in de Giulia met zijn uitzonderlijke rijcapaciteiten.
Beweer ik daarmee dat de Stelvio minder overtuigt? Ik heb zin om « uiteraard » te schrijven, omdat het een SUV is. Maar tegelijk zeg ik: wat een kanjer van een SUV!
Degelijk comfort
Vooraleer dieper in te gaan op het rijgedrag, is het belangrijk om aan te geven dat de Stelvio amper groter uitvalt dan de Giulia (4 cm langer), maar wel merkelijk zwaarder is: 125 kg extra vergeleken met de Veloce-versie van de Giulia die ook over vierwielaandrijving beschikt. Belangrijk om weten is dat de Stelvio bij zijn lancering enkel met een integrale aandrijving verkrijgbaar is. Logisch voor een SUV, maar toch hopen we dat er snel achterwielaangedreven varianten bijkomen, voor de fun, de prijs, het verbruik, het gewicht, …
In afwachting genoten we van het uitstekende interieurcomfort voor vier personen. De transmissietunnel is enkel hinderlijk voor een eventuele vijfde passagiers, maar de vier anderen zitten heerlijk, ook al zijn ze allemaal 1,90 meter lang. En ook de koffer valt vrij ruim uit. Verder is het rijcomfort opmerkelijk, zeker voor een SUV. Nochtans heeft Alfa een echte « fun to drive » wagen gemaakt.
Luidruchtige diesel
Ondanks het extra gewicht van 150 kg tegenover de Giulia, lijkt het erop dat Alfa wat bespaard heeft op de geluidsisolatie. Onze testwagen was namelijk uitgerust met de 2,2 liter diesel met 210 pk van de Giulia Veloce, die hier echter nadrukkelijk hoorbaar is. Dat neemt niet weg dat deze krachtbron echt briljant presteert, met scherpe acceleraties en pittige hernemingen die een flinke dosis rijplezier opleveren. Hij wordt daarbij prima bijgestaan door de sequentiële versnellingsbak met 8 verhoudingen die steeds perfect functioneert.
Wat de andere beschikbare motorisaties betreft, werden momenteel enkel de 2.9 bi-turbo 510 pk QV en de 2.0 T 280 pk bevestigd. Maar uiteraard zullen er nog minder krachtige varianten bijkomen, met zonder twijfel ook een aandrijving enkel op de achterwielen.
Ons testparcours was kort, maar omvatte ook een bergafdaling die aantoonde dat de Stelvio niet de eerste de beste SUV is. De besturing is verbazend precies (misschien iets minder dan de Giulia), onderstuur is amper voelbaar dankzij onder meer de transmissie met koppelvectoring die het vermogen steeds naar het gepaste wiel stuurt om vlot door de bochten te razen, en het geheel voelt echt goed aan. De meeste berlines met voorwielaandrijving zouden zelfs moeilijk kunnen volgen. En dan spreken nog niet van SUV’s in de stijl van de Nissan Qashqai of de Honda CRV die wellicht al bij de eerste bocht moeten lossen!
Besluit
Net zoals Jaguar met de F-Pace, maakt ook Alfa een geslaagd debuut op de SUV-markt. En evenals zijn Engelse rivaal, verdient de Stelvio zeker de ‘S’ van zijn benaming « Sport Utility Vehicle » !
Pluspunten
Een echte Alfa
Dynamisch rijgedrag
Comfort
Interieurruimte
Geslaagde stijl
Minpunten
Enkel vierwielaandrijving
Overgewicht tegenover Giulia
Geluidsisolatie van de diesel 210pk
Interieurkwaliteit kan beter
Hoge basislanceringsprijs
De Stelvio 2.0 T in cijfers
Motor : viercilinder-in-lijn, bi-turbobenzine, 1.995cc, 280pk bij 5.250tr/min, 400Nm bij 2.250 tr/min
Aandrijving : vierwielaandrijving
Versnellingsbak : 8-trapsautomaat
L/l/h (mm) : 4.687/1.903/1.688
Leeggewicht (kg) : 1.660
Koffervolume (l) : 525
Tankinhoud (l) : onb
0-100 km/u (sec) : 5,7
Prijs : 56.600 € BTWi
Vermogen : 280 pk
Topsnelheid : 230 km/u
Gem. verbruik : 7 l/100km
CO2 : 161 g/km
En ook… Meer over de toekomstige Giulietta
Volgens de hoofdingenieur bij Alfa Romeo is momenteel de beslissing om de huidige Giulietta te vervangen door een model met voorwiel- of achterwielaandrijving, nog niet genomen. « We onderzoeken nog welk niveau van rijdynamiek we kunnen bereiken met een voortrekker », vertelde de man. « Als het dicht genoeg aanleunt bij wat een achterwielaandrijver presteert, zouden we kunnen kiezen voor voorwielaandrijving. »
« Dicht genoeg »… Dat moet volgens ons niet de doelstelling van Alfa zijn. Het merk zou eerder moeten profiteren van het feit dat de volgende BMW 1 Reeks een voortrekker zal zijn, om zo sommige BMW-klanten in te pikken, en door vooral te hameren op het feit dat Alfa’s de meest dynamische wagens ter wereld zijn. Anders zal de toekomstige Giulietta zich niet kunnen onderscheiden, en is er dus helemaal geen reden om hem te kopen tussen het uitgebreide aanbod in dit segment. Laat hem dan maar iets duurder(?) en minder handig zijn…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be