Autosalon Brussel 2025: zo kies je de juiste aandrijflijn voor je nieuwe auto

Ondanks alle tegenwind lijdt het weinig twijfel dat de elektrische auto in de nabije toekomst de norm wordt. Goed, maar hoe zit het vandaag? Is de tijd al rijp? Of kies je toch maar beter een verbrandingsmotor? En biedt de stekkerhybride het beste van twee werelden? Dit is waar je op moet letten.

Gepubliceerd op 21 december 2024
Leestijd : 4 min

Deel

Autosalon Brussel 2025: zo kies je de juiste aandrijflijn voor je nieuwe auto

Bij de aanschaf van een nieuwe auto is het kiezen van de juiste aandrijflijn cruciaal. Ga je voor een (al dan geëlektrificeerde) verbrandingsmotor, een plug-in hybride of een volledig elektrische auto? Elke optie heeft unieke voordelen die aansluiten bij verschillende rijbehoeften, milieudoelstellingen én budgetten. We overlopen de mogelijkheden met hun pro en contra’s.

Diesel

Verbrandingsmotor

Auto’s met een traditionele verbrandingsmotor, aangedreven door benzine of diesel, staan al meer dan een eeuw in het centrum van onze mobiliteit en economische welvaart. Ze zijn breed beschikbaar, eenvoudig te tanken en hebben altijd lagere aanschafkosten naast vergelijkbare elektrische voertuigen.

Advertentie – lees hieronder verder

Technologische vooruitgang heeft de brandstofefficiëntie verbeterd en de uitstoot verminderd. Toch blijven ze een aanzienlijke bron van luchtvervuiling en broeikasgassen, zeker als je je rijstijl niet aanpast. Bovendien vergt het onderhoud meer aandacht door de complexe motor en de vele bewegende onderdelen.

Veel moderne verbrandingsmotoren zijn geëlektrificeerd en halen meer zuinigheid uit stroomhulp via een compacte batterij. Bij milde hybrides krijgen ze onder zwaardere belasting de hulp van een kleinere elektromotor. Voor korte ritten op stroom en een tastbaar lager verbruik moet je een volwaardige hybride (full hybrid) hebben. Of je neemt een kijkje naar de volgende categorie.

In het kort:

+ Lage aanschafkosten, eenvoudig tanken

- Hogere uitstoot, intensief onderhoud

PHEV

Plug-inhybrides (PHEV)

Plug-inhybrides willen het beste van twee werelden met elkaar verzoenen: een verbrandingsmotor én een elektromotor met een batterij die je aan een stopcontact kunnen opladen (full hybrids worden enkel via remenergierecuperatie opgeladen). Sommige plug-ins kunnen tot 100 kilometer (en meer) volledig elektrisch rijden, terwijl de verbrandingsmotor inspringt voor de echt lange afstanden. Dit maakt PHEV’s flexibel en ideaal voor forenzen die zowel stad als snelweg combineren, of asfaltvreters. Ze verbruiken minder brandstof en stoten minder CO₂ uit, maar de milieuvoordelen hangen af van hoe vaak de batterij wordt opgeladen - anders bereik je door het zwaardere gewicht net het omgekeerde effect. De dubbele aandrijflijn maakt het onderhoud complexer dan bij BEV’s.

In het kort:

+ Flexibiliteit, geschikt voor langere afstanden, lagere CO₂-uitstoot

- Hogere kosten, complex onderhoud, beperkte elektrische actieradius

elektrisch

Elektrische auto’s (BEV)

De elektrische auto rijdt volledig op stroom, zonder lokale uitstoot. Ze zijn stiller, eenvoudiger in onderhoud (minder bewegende onderdelen) en goedkoper in gebruik, omdat elektriciteit meestal goedkoper is dan brandstof - tenzij bij het snelladen. Door het wegvallen van subsidies, en binnenkort verdwijnende belastingvoordelen moet de toegankelijkheid van BEV’s in de toekomst van budgetvriendelijker modellen komen. Het rijbereik is afhankelijk van de batterijcapaciteit en lange oplaadtijden blijven een aandachtspunt. Een goed dekkend netwerk van laadstations is cruciaal, vooral voor lange ritten.

In het kort:

+ Geen uitstoot, lagere gebruikskosten, minder onderhoud

- Hogere aanschafprijs, afhankelijkheid van laadnetwerk, laadtijd

stadsbeeld

Welke aandrijflijn past bij jou?

Voor de best passende aandrijflijn moet je naar je profiel kijken, een combinatie van waar je woont, hoeveel afstand je aflegt en of je al dan niet vaak de autosnelweg gebruikt. Rijd je vooral korte ritten of vaak in de stad? Dan is een elektrische auto zeker een mogelijkheid. Voor wie vaak langere trajecten aflegt, of met een beperkte toegang tot oplaadmogelijkheden kampt, is een PHEV of zuinige ICE-auto praktischer.

Kopers die hun milieu-impact willen aanpakken en de CO₂-uitstoot wensen te minimaliseren zijn het best af met een BEV als duurzaamste optie (ondanks de tol van batterijrecyclage). Het budget weegt natuurlijk altijd door, maar denk daarbij verder dan de aanschafprijs. Ook gebruikskosten (brandstof, onderhoud,, verzekering ...) en belastingen spelen een belangrijke rol, waarbij volgens de meeste studies de elektrische auto als beste uit de bus komt op de langere termijn. Maar dan is de mogelijkheid om thuis op te laden onontbeerlijk.

De beste keuze is voor iedereen anders. Het is vooral belangrijk een balans te vinden tussen je rijbehoeften, milieuoverwegingen en financiële situatie.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Piet Andries Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
51.958 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.
Gocar marketplace
51.958 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.