Nog tot 10 september vindt het autosalon van München (IAA 2023) plaats. Het evenement trekt heel wat aandacht en het is al lang geleden dat we nog zo veel nieuwigheden gezien hebben. Dat is uiteraard positief. Dit gezegd zijnde, is deze opflakkering vooral te danken aan de Chinese constructeurs die massaal aanwezig zijn en druk zetten op de andere constructeurs in de strijd om de elektrische auto.
Tot nu toe werd vaak gedacht dat de Europese constructeurs achterlopen in de race om elektrische auto’s. Maar dat blijkt niet (of niet meer) zo te zijn. Dat is tenminste het standpunt van Brian Gu, de baas van een van China’s machtigste merken, Xpeng.
Kentering bij Duitsers
De niet-Europese concurrenten kwamen tot nu toe weinig aan het woord. En het is opmerkelijk dat zij niet zo scherp zijn in hun bewoordingen over de Europese constructeurs. Brian Gu gelooft dat de Europese fabrikanten op het punt staan om hun achterstand in te halen, vooral de Duitse merken. “Ze hebben hun grote vastberadenheid om te veranderen laten zien.” Hij vindt dat ze de uitdaging aangaan. Deze comeback is te danken aan “Chinese bedrijven die als paddenstoelen uit de grond schieten op buitenlandse markten, wat het crisisgevoel van de fabrikanten alleen maar versterkt”, aldus Brian Gu.
Advertentie – lees hieronder verder
Treden de Europese constructeurs weer op de voorgrond? Dat valt nog te bezien, want het is ook duidelijk dat de Xpeng-baas een politiek spelletje speelt. Tegelijk nodigt Brian Gu de Duitse merken uit om de contacten tussen westerse en Aziatische bedrijven te vergroten. “Duitse en Chinese bedrijven kunnen elkaar op veel manieren aanvullen, dankzij hun verschillende sterke punten”, zei hij.
Diplomatische aanpak
Deze zeer diplomatische woorden vallen te verklaren doordat start-ups zoals Xpeng nog altijd manieren moeten vinden om op grote schaal te produceren om hun positie te verstevigen en het risico te vermijden dat ze verdwijnen of weggedrukt worden door giganten. Voor hen is de uitdaging om snel een kritische massa te bereiken, en dit doel is alleen haalbaar via buitenlandse markten die willen overstappen naar elektrische auto’s. Brian Gu maakt daar geen geheim van.
Er zitten dus heel wat finesses en verborgen boodschappen in de woorden van China’s industriële leiders. De zoektocht naar partnerschappen is voor hen essentieel, zo blijkt uit de overeenkomsten (of nakende overeenkomsten) tussen Volkswagen en Xpeng of Audi en SAIC.
Het klopt dat de commerciële vooruitzichten van de auto-industrie nog erg onzeker zijn, omdat consumenten bij de aankoop blijven twijfelen over het juiste model en het juiste merk. “De markt is nog niet volwassen genoeg en iedereen is zoekt nog naar het juiste bedrijfsmodel”, bevestigt Brian Gu. “We moeten de stereotypen over de Chinese productie, de importkosten en de minder ontwikkelde markt voor elektrische voertuigen overwinnen”, voegde hij eraan toe.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be