Op donderdag 2 juni houdt de OPEC+, waarin de 13 oprichtende landen van de OPEC en 10 geallieerde landen, waaronder Rusland, zijn verenigd, een vergadering om de balans op te maken van de mondiale oliemarkt. Deze bijeenkomst wordt uiteraard niet zomaar georganiseerd. Ze volgt op het Europese besluit om in de loop van dit jaar geleidelijk een embargo in te stellen op Russische olie, terwijl de productie van dit land goed is voor 10 à 12% van de wereldvraag.
Dit EU-embargo op Russische olie zal duidelijk leiden tot een reorganisatie van de markt. Op dit moment levert Rusland nog 3,5 miljoen vaten per dag aan Europa, of ongeveer 30% van de productie van het land. Het feit dat er een embargo is, zal Rusland er dus van weerhouden deze productie aan ons werelddeel te verkopen, maar het betekent ook dat Europese landen nieuwe bevoorradingskanalen moeten vinden.
Men vraagt zich natuurlijk af wat de conclusies zullen zijn. De Europese leiders hopen alvast dat Saoedi-Arabië zal instemmen met een verhoging van zijn productie om meer ruwe olie te kunnen leveren aan het Westen, dat daar grote behoefte aan heeft. Deze actie zou de markt enigzins tot rust brengen en de prijzen zelfs doen dalen.
Het probleem: Saoedi-Arabië is sinds 2016 partner van Moskou en het is voor Riyad gemakkelijker om de markt te reguleren met Rusland dan zonder. Bovendien was de OPEC+ al overeengekomen om de productie van ruwe olie met 400.000 vaten per dag te verhogen na de inval in Oekraïne. De kans is met andere woorden klein dat ze hun activiteiten nog verder gaan opschroeven. Anderzijds moet de OPEC+ ervoor waken dat de prijzen niet te veel stijgen, simpelweg omdat de energietransitie dan wellicht zou worden versneld, wat natuurlijk niet in hun belang is.
Advertentie – lees hieronder verder
Risico op tekorten en prijsexplosies?
Zoals Gocar al een tijd geleden heeft aangehaald, is er geen vrees voor olietekorten aangezien het productieniveau momenteel toereikend is. Het valt echter te bezien of dit gevoel nog heel lang standhoudt, aangezien China momenteel een ingedommeld bestaan leidt als gevolg van de huidige covid-maatregelen die op de plaatselijke economische activiteiten wegen. Gelukkig bestaat de nodige infrastructuur in alle landen en zal het dus enkel nodig zijn om bepaalde stromen te heroriënteren.
Wat de olieprijzen zelf betreft, is het momenteel koffiedik kijken. Sommige experts voorspellen een prijs per liter tussen 3 en 4 euro voor deze zomer, al is enige nuance hier aan de orde. De vraag naar ruwe olie is de afgelopen weken immers gedaald als gevolg van de wereldwijde economische crisis en de inflatie. Niet ‘meespelen’ zou dus erg schadelijk kunnen zijn voor de producerende landen, vooral omdat de markt ook onder druk zal worden gezet om de prijzen relatief laag te houden door het voornemen van de Verenigde Staten om de productie te verhogen, met name via schalieolie.
Hoe reageert Rusland?
Het Europese embargo op Russische olie zal uiteraard gevolgen hebben voor de Russische economie. Dat is vanzelfsprekend: een winstderving van 3,5 miljoen vaten per dag is echt niet niks. Dit gezegd zijnde, zal Rusland natuurlijk trachten zijn olie elders te verkopen, vooral aan India en China, die belangrijke verbruikers blijven. Toch zullen deze grootmachten echter niet in staat zijn om de hoeveelheid olie die normaal gezien naar Europa vloeit, te ‘absorberen’. Opnieuw: China verkeert nog steeds in een impasse (coronavirus), al is dat niet het volledige verhaal. De Aziatische landen willen zich niet volledig (of toch niet op de lange termijn) voor de Russische kar laten spannen en volledig afhankelijk zijn van Poetin en consoorten.
Dus…
De prijzen zullen nog lang hoog blijven, maar waarschijnlijk zullen ze niet helemaal ontploffen (ook al wordt donderdag 2 juni alweer een nieuwe recordprijs voor benzine gebroken). Inderdaad: de maximumprijs van benzine 95 RON E10 gaat in België 2,1380 euro per liter bedragen (+0,121 euro), een nog nooit eerder gehaald niveau. Deze nieuwe stijging is ter herinnering te wijten aan de nervositeit van de markten na de aankondiging van de Europese Unie, maar ook aan het vakantieseizoen in de VS, waardoor de benzineprijs traditioneel stijgt.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be