Actualiteit

Geen vrees voor olietekorten in België, maar prijsstijging lonkt

Europa wil een embargo op de invoer van Russische olie, maar dat zou België niet mogen deren, ook al komt 30% van onze diesel uit Rusland. Meer uitleg.

Geschreven door David Leclercq | 06/05/2022

Europa werkt momenteel actief aan een embargoplan wat de invoer van Russische olie betreft. De Europese landen willen Rusland op die manier straffen voor de invasie in Oekraïne, want de bestaande sanctiepakketten volstaan niet.

De Europese Commissie wil dus harder optreden. Waar het echt pijn doet. Daarom werd voorgesteld om een geleidelijk verbod op de invoer van Russische olie in te stellen. Het valt nog te bezien of alle 27 lidstaten in staat zullen zijn om zich aan deze sanctie te houden, want sommige landen zijn meer van Russische olie afhankelijk dan andere. Dit is met name het geval voor Slowakije en Hongarije.

Advertentie

Geen gevolgen voor België?

België is momenteel voor een groot deel van zijn bevoorrading afhankelijk van Rusland. In 2021 was Rusland de belangrijkste leverancier van olie aan ons land, met een marktaandeel van 29%, vóór Noorwegen (17%), het Verenigd Koninkrijk (10%), Saoedi-Arabië (8%), Irak (4%) en Nigeria (3%). De vraag is dus of we ons zorgen moeten maken? Moeten we rantsoeneren? Of komen er weer autoloze zondagen, zoals Groen graag zou willen?

De Belgische Oliefederatie (Energia) vreest geen onderbreking van de bevoorrading. Voor België zou het namelijk veel gemakkelijker zijn om van bron te veranderen dan voor sommige Oost-Europese landen. Ons land beschikt immers over een aanzienlijke haveninfrastructuur die bevoorrading over zee mogelijk maakt. De Verenigde Staten, Zuid-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten zouden ons dus perfect van ruwe olie kunnen voorzien.

Bovendien bevinden zich in ons gebied ook verschillende grote raffinaderijen die de ontvangen brandstof kunnen verwerken tot eindproducten. En er zijn nog andere oplossingen die met onze buren kunnen worden ingevoerd. Met name via de haven van Rotterdam, die via een pijpleiding met Antwerpen is verbonden.

Gaan de prijzen verder stijgen?

tanken faire le plein

Hoewel er geen risico is wat het aanbod betreft, zullen de prijzen wellicht verder naar omhoog gaan. Er gaat dan ook meer vraag zijn op de bovenvernoemde markten.

In welke mate de prijzen zullen stijgen, is nog niet duidelijk. De markt zou weer in evenwicht kunnen worden gebracht door aankopen van Russische olie door India en China, waarschijnlijk tegen verlaagde prijzen. Dit scenario zal natuurlijk niet hetzelfde zijn voor gas, waarvoor zware infrastructuren nodig zijn (gaspijpleidingen en gasterminals in het bijzonder) die niet in twee maanden kunnen worden gebouwd…

Deel dit artikel

Lees meer over

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook

Wagens voor u

Auto's