Boetes

Kunnen Lidar-boetes illegaal zijn?

De politierechtbank heeft onlangs een overtreder vrijgesproken die een boete had gekregen van een Lidar. Reden: het apparaat was niet op de juiste manier goedgekeurd. Duizenden boetes zouden mogelijks ongeldig verklaard worden.

David Leclercq David Leclercq | Gepubliceerd op 8 mrt. 2024 | Leestijd: 3 min

De afgelopen maanden zijn de snelheids- en overtredingscontrolesystemen voor automobilisten aanzienlijk versterkt in heel België. Dit is te danken aan een aantal extra menselijke middelen (bijvoorbeeld het 15e federale parket, dat nu alle boetes behandelt), maar vooral dankzij een nieuw arsenaal efficiëntere machines: trajectcontroles, ANPR-camera’s, Lidars, enz.

Deze technologie is natuurlijk van onschatbare waarde voor de politiediensten, maar het gebruik ervan is duur. Want naast de aankoop ervan, lijkt het onderhoud best ingewikkeld.

Advertentie – lees hieronder verder

Een schoolvoorbeeld

Het onderhoud en de homologatie van deze apparaten werd onlangs aangekaart door een advocaat, die een van zijn cliënten verdedigde. De man moest voor de politierechtbank verschijnen na een overtreding, omdat hij was gefotografeerd door een Lidar, een groot en redelijk mobiel apparaat die de autoriteiten af en toe verplaatsen en die steeds vaker langs bouwterreinen op snelwegen staan.

De bestuurder werd geflitst met 97 km/u in plaats van 50 km/u, wat een ernstige overtreding is. Maar tegen alle verwachtingen in is de man vrijgesproken door de rechter. Deze stelde vast dat het bedrijf dat de periodieke controle van de Lidars moest uitvoeren niet erkend was door het Waals Gewest of de dienst voor Waalse wettelijke Metrologie. De praktijk was dus in strijd met de wetgeving.

Duizenden boetes ongeldig verklaard?

Aangezien de bevoegdheid voor periodieke controles is geregionaliseerd, is elke regio verantwoordelijk. De wetgeving bepaalt dat de controles tweejaarlijks moeten plaatsvinden. In het geval van Wallonië werd het contract getekend met het bedrijf Vias Tech, dat het materiaal opstuurt naar een onderaannemer, het Zwitserse bedrijf Metas. Maar die blijkt niet erkend te zijn.

Als deze juridische beslissing als voorbeeld of model beschouwd wordt, betekent dit mogelijks dat duizenden boetes ongeldig kunnen worden verklaard, aangezien de zaak teruggaat tot 2021. In de tussentijd hebben de apparaten zich opgehoopt aan boetes. Veel advocaten zouden zich dus op deze tekortkoming kunnen beroepen. Vanochtend heeft de regio gereageerd en een document voorgelegd, dat een goedkeuring bevestigt van de samenwerking met het Zwitserse bedrijf sinds februari 2022. Alle boetes na deze datum zijn dus geldig.

Foto: Facebook

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Wat wordt uw volgende voertuig?

Lees het artikel

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 40.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie

Close icon