Kunnen Lidar-boetes illegaal zijn?

De politierechtbank heeft onlangs een overtreder vrijgesproken die een boete had gekregen van een Lidar. Reden: het apparaat was niet op de juiste manier goedgekeurd. Duizenden boetes zouden mogelijks ongeldig verklaard worden.

Gepubliceerd op 8 maart 2024
Leestijd : 2 min

Deel

Kunnen Lidar-boetes illegaal zijn?

De afgelopen maanden zijn de snelheids- en overtredingscontrolesystemen voor automobilisten aanzienlijk versterkt in heel België. Dit is te danken aan een aantal extra menselijke middelen (bijvoorbeeld het 15e federale parket, dat nu alle boetes behandelt), maar vooral dankzij een nieuw arsenaal efficiëntere machines: trajectcontroles, ANPR-camera’s, Lidars, enz.

Deze technologie is natuurlijk van onschatbare waarde voor de politiediensten, maar het gebruik ervan is duur. Want naast de aankoop ervan, lijkt het onderhoud best ingewikkeld.

Een schoolvoorbeeld

Het onderhoud en de homologatie van deze apparaten werd onlangs aangekaart door een advocaat, die een van zijn cliënten verdedigde. De man moest voor de politierechtbank verschijnen na een overtreding, omdat hij was gefotografeerd door een Lidar, een groot en redelijk mobiel apparaat die de autoriteiten af en toe verplaatsen en die steeds vaker langs bouwterreinen op snelwegen staan.

De bestuurder werd geflitst met 97 km/u in plaats van 50 km/u, wat een ernstige overtreding is. Maar tegen alle verwachtingen in is de man vrijgesproken door de rechter. Deze stelde vast dat het bedrijf dat de periodieke controle van de Lidars moest uitvoeren niet erkend was door het Waals Gewest of de dienst voor Waalse wettelijke Metrologie. De praktijk was dus in strijd met de wetgeving.

Advertentie – lees hieronder verder

Duizenden boetes ongeldig verklaard?

Aangezien de bevoegdheid voor periodieke controles is geregionaliseerd, is elke regio verantwoordelijk. De wetgeving bepaalt dat de controles tweejaarlijks moeten plaatsvinden. In het geval van Wallonië werd het contract getekend met het bedrijf Vias Tech, dat het materiaal opstuurt naar een onderaannemer, het Zwitserse bedrijf Metas. Maar die blijkt niet erkend te zijn.

Als deze juridische beslissing als voorbeeld of model beschouwd wordt, betekent dit mogelijks dat duizenden boetes ongeldig kunnen worden verklaard, aangezien de zaak teruggaat tot 2021. In de tussentijd hebben de apparaten zich opgehoopt aan boetes. Veel advocaten zouden zich dus op deze tekortkoming kunnen beroepen. Vanochtend heeft de regio gereageerd en een document voorgelegd, dat een goedkeuring bevestigt van de samenwerking met het Zwitserse bedrijf sinds februari 2022. Alle boetes na deze datum zijn dus geldig.

Foto: Facebook

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door David Leclercq Autojournalist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Boetes
Misbruiken lokale overheden trajectcontroles om geld te verdienen?

De wildgroei van trajectcontroles – vooral in Vlaanderen – wordt vaak voorgesteld als een maatregel voor de verkeersveiligheid. Maar vooral de schatkist van de gemeentes lijkt ervan te profiteren, want zij kunnen administratieve boetes opleggen voor kleine overtredingen. Vlaanderen wil dit controleren en ervoor zorgen dat lokale overheden geen misbruik maken van de situatie. Zal het huidige repressieve beleid veranderen?

22 november 2024 3 min David Leclercq
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.