Verkeersovertredingen gebeuren elke dag op de Belgische wegen en helaas eindigen sommige daarvan slecht. Dat was het geval in Strépy-Bracquegnies tijdens het carnaval van 2022, waar een te snelle bestuurder inreed op de menigte, en meer recent in Gent waar fietsers werden aangereden – en gedood – in een frontale botsing met een dronken bestuurder. We herinneren ons ook nog de Mercedes van Oud Heverlee Leuven-voetballer Sofian Kyine, die met 150 km/u in plaats van de voorgeschreven 50 km/u een rotonde opreed. Er vielen toen geen slachtoffers, maar het scheelde niet veel. Ook hier speelde alcohol een rol: 1,72 g/liter bloed.
In het laatste geval had het Luikse parket een rijverbod van vier maanden en een boete van 2.400 euro geëist voor de sportman, maar de rechtbank schortte uiteindelijk de straf op, waardoor Sofian Kyine vrijuit ging – hoewel het parket nu beroep heeft aangetekend.
Zijn er verschillen?
De zaak van Sofian Kyine zorgt momenteel voor opschudding in Vlaanderen, niet omdat het een voetballer is, maar omdat overtredingen in het noorden van het land veel zwaarder gestraft lijken te worden dan in Wallonië. Is dat waar?
Advertentie – lees hieronder verder
Een onderzoek uitgevoerd door La Libre Belgique heeft een aantal mensen gesproken. Strafrechtadvocaat Joris Van Cauter was hier heel duidelijk over: volgens hem zou een Vlaamse rechter nooit zo mild zijn bij dit soort overtredingen. Is de justitie dan laks in Wallonië? Niet echt, maar volgens Joris Van Cauter is ze ongetwijfeld strenger in Vlaanderen.
Een bevoorrecht artikel in Vlaanderen
Volgens de strafrechtadvocaat verschuilt de Vlaamse justitie zich bijna systematisch achter artikel 42 van de Wegcode, dat in ernstige situaties het verlies van het recht om te rijden voorziet, op grond van onbekwaamheid. Hiermee wordt een ernstige afhankelijkheid verstaan (hier van alcohol) die een onbekwaamheid om te rijden rechtvaardigt.
Toch is artikel 42 niet gemakkelijk toe te passen. Want eenmaal toegepast, vereist het medisch onderzoek bloed- en urinetests, enz. Dit artikel werd ingevoerd om burgers te beschermen tegen de gevaarlijkste mensen op de weg. En wordt dus veel gebruikt door Vlaamse rechters. Joris Van Cauter voegt eraan toe dat een uitstel van veroordeling in dit geval iets is waar niemand om zou durven vragen.
Een voorbeeld
In Vlaanderen werd de toepassing van artikel 42 vooral populair door rechter Peter D’Hondt, die besloot geen genade te tonen voor verkeersovertreders. Volgens Joris Van Cauter in La Libre Belgique lijkt het erop dat rechters hem sindsdien hebben gevolgd in deze richting.
De mentaliteit in Vlaanderen is ook anders dan in Wallonië, vooral omdat er in het noorden van het land meer fietsers zijn en misschien ook omdat het netwerk- en de bevolkingsdichtheid hoger zijn. Andere specialisten zijn het in grote lijnen eens met dit verschil tussen Vlaanderen en Wallonië op vlak van rechterlijke uitspraken. Ze wijzen ook op het feit dat de persoonlijkheid van de rechter ook een direct van invloed heeft op de straf. Dus ja, verkeersovertredingen worden in Vlaanderen zwaarder gestraft dan in Wallonië…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be