Blijkbaar is er een inbreuk gebeurd op vlak van rechtmatigheid van de boetes die zijn opgelegd aan leaseauto’s. De Brusselse advocaat gespecialiseerd in verkeer, Bruno Gysels, beweert dat wanneer de persoon niet ter plaatse is aangehouden, de rechtmatigheid van de boete in twijfel kan worden getrokken. En dit zou stilaan een precedent kunnen scheppen, omdat de advocaat al verschillende vrijspraken zou hebben verkregen.
Concreet is het vrij eenvoudig te begrijpen: wanneer een automobilist een overtreding begaat achter het stuur van een leaseauto, staat die op de naam van het bedrijf dat de wagen huurt of ter beschikking stelt. De eigendom verwijst dus op geen enkele manier naar een natuurlijk persoon. De wet bepaalt echter dat een natuurlijke persoon die eigenaar is van de plaat ook aansprakelijk is in geval van schuld.
Het is dus deze natuurlijke persoon die het PV moet ontvangen en hij is ook verplicht is om voor de politierechtbank te verschijnen indien dat gevraagd wordt. En als die persoon niet reed, moet hij de identiteit van de persoon die verantwoordelijk is voor de betreffende inbreuk meedelen. Logisch.
Complexiteit
Advertentie – lees hieronder verder
Uitertaard wordt voor leaseauto’s de registratie uitgevoerd op naam van een rechtspersoon. En dus is het natuurlijk veel ingewikkelder om te weten wie er reed. Om dit probleem te omzeilen, hebben de autoriteiten een soort ‘kruispuntbank’ gecreëerd, d.w.z. een database waarin de gebruikelijke bestuurder van het voertuig in kwestie wordt geregistreerd.
Maar er is een probleem: deze ‘kruispuntbank ‘ bestaat alleen in theorie en in de praktijk haalt de politie de identiteiten uit een privébestand van FMS Renta. Op deze manier kunnen ze dus de bestuurders van de leaseauto’s identificeren. Het probleem is dat dit privébestand geen rechtsgrondslag heeft, omdat het niet afhankelijk is van een overheidsinstantie, zoals vereist door de wet.
Mogelijke betwistingen
Bruno Gysels heeft dit juridisch probleem (de procedure dus) al verschillende keren succesvol voor de rechtbanken gebracht, waar sommige rechters hebben hem in zijn betoog zijn gevolgd. In de kranten van de Sud Presse Groep beweert hij zo al de annulering van ernstige snelheidsovertredingen te hebben verkregen (geflitst bij 176 km/u o.a.).
In totaal zou de advocaat een tiental vrijspraken hebben bekomen. En zijn argumentatie lijkt sterk, want het parket gaat nooit in beroep tegen deze beslissingen. En alle bestaande documentatie lijkt hem gelijk te geven: de website van de FOD zelf informeert over de oprichting van deze toekomstige kruispuntbank, waaruit blijkt dat ze nog steeds niet bestaat. Als de advocaat een grote inbreuk in het systeem heeft gevonden, is het afwachten hoe de autoriteiten zullen reageren …
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be