Grote baas Ferrari slachtoffer van deepfake

Het kon op een pijnlijke affaire uitdraaien voor ‘s werelds meest prestigieuze sportwagenfabrikant Ferrari. Oplichters hebben geprobeerd het bedrijf voor een aanzienlijk bedrag lichter te maken met de hulp van artificiële technologie die de stem van de grote baas nabootste.

Gepubliceerd op 3 augustus 2024
Leestijd : 3 min

Partagez

In een recent incident werd Ferrari het doelwit van een geavanceerde deepfake scam. Criminelen probeerden een hooggeplaatste manager te misleiden door zich voor te doen als de CEO van het bedrijf, Benedetto Vigna. Daarvoor gebruikten ze geavanceerde AI-technologie die de stem van Vigna nabootste. De zaak werd door het nieuwsmedium Bloomberg aan het licht gebracht.

De zwendel begon met een reeks WhatsApp-berichten die werden verzonden naar een leidinggevende van Ferrari. De berichten waren zogenaamd afkomstig van Benedetto Vigna, de CEO van Ferrari, met een profielfoto waarop hij stond afgebeeld voor het iconische Ferrari-logo. In de berichten werd gesproken over een geheime overnamedeal die dringend de steun van het directielid nodig had. Om de list nog beter te verbergen, voerde de oplichter een telefoongesprek met de directeur. Achteraf verklaarde deze dat de stem waarlijk als Vigna klonk, inclusief het duidelijke Zuid-Italiaanse accent dat de man kenmerkt.

Ontmaskerd met een vraag

Velen zouden wellicht niet getwijfeld hebben aan de overtuigende imitatie. Evenmin zouden ze durven ingaan tegen de hiërarchische top. Toch merkte de manager subtiele inconsistenties in de stem op, en zijn achterdocht werd verder gevoed door het ongebruikelijke financiële verzoek. De vermeende CEO vroeg een door Bloomberg niet nader gespecificeerde valutatransactie aan voor een “China-gerelateerde zakelijke” deal. Een waarvan niemand op de hoogte was en die verder ook geheim moest blijven. Toen gingen de alarmbellen af. Om de identiteit van de beller te verifiëren, stelde de manager gewiekst een gerichte vraag: “Sorry, Benedetto, maar ik moet jouw identiteit verifiëren. Wat is de naam van het boek dat je me onlangs hebt aanbevolen.” Het juiste antwoord was “Decalogue of Complexity: Acting, Learning and Adapting in the Incessant Becoming of the World” van Alberto Felice De Toni. Toen de beller niet correct van repliek diende, werden de vermoedens bevestigd en volgde de ontmaskering.

Advertentie – lees hieronder verder

Onmiddellijke reactie en onderzoek

Nadat de zwendel aan het licht kwam, startte Ferrari onmiddellijk een intern onderzoek. Maar de succesvolle verijdeling van de Ferrari-fraude moet vooral worden toegeschreven aan het snelle denken van de leidinggevende en zijn bewustzijn van potentiële rode vlaggen. Best ironisch trouwens dat Benedetto Vigna de eerste CEO uit de automobielindustrie is waarvan bekend is dat hij slachtoffer is van identiteitsfraude met AI-technologie. Voor zijn aanstelling op de hoogste post van Maranello heeft hij zijn sporen verdiend in de techindustrie. Juist om die reden is hij ook aangeworven als baas: om Ferrari klaar te stomen voor het digitale tijdperk.

De sportwagenconstructeur is er met de schrik vanaf gekomen, maar het voorval is een voorbode van een nieuwe en gevaarlijke vorm van afpersing waar bedrijven steeds vaker mee te maken krijgen. Banken spreken van een golf aan deepfakefraude, waarbij video, beelden of geluid worden gebruikt om identiteiten te vervalsen uit geldgewin. Het bekendste voorval is een financieel bediende van een Brits ingenieursbureau die begin dit jaar vlotjes 25 miljoen dollar aan de criminelen overmaakte die zich als collega’s voordeden.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Lees meer over

Partagez

Gocar logo
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Buzz
Jongeren omarmen nog steeds de auto, ondanks hoge kosten

Te duur. Te oubollig. Te vervuilend. Maar al te vaak wordt gezegd dat jongeren de autoliefde zijn kwijtgeraakt en voorrang geven aan alternatieve vervoersmiddelen, de zogenaamde modal shift. Maar uit een onderzoek blijkt dat de autoliefde bij jongeren terug oplaait. Van nooit weggeweest?

Deze week 3 min
Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.