De VR6-motor verscheen in 1991 onder de motorkap van de Golf III en Corrado en was een revolutie. Deze uiterst compacte V6, met zijn zeer smalle hoek van 15°, had maar één cilinderkop. Door het koppel van een V6 te combineren met de lengte van een zescilinder-in-lijn, ontwikkelde deze 2,8 liter in de Golf 174 pk. In de Corrado werd hij opgewaardeerd tot 2,9 liter, goed voor 190 pk.
Alle soorten
Met zijn aangename geluid was de VR6 een toonbeeld van soepelheid. Hij werd ook in andere modellen gemonteerd, zoals de Passat en de Transporter. Deze motor kreeg nog meer succesvolle evoluties, zoals de 3,2-liter waarmee modellen zoals de Phaeton, de Touareg of de Golf IV R32, waarin de 3.2 241 pk leverde, waardoor hij pijlsnel was. De VR6 verloor ook een cilinder en zo ontstond de VR5, die een tijdlang onder de motorkap van de Golf lag.
Advertentie – lees hieronder verder
Basis voor prestigieuze motoren
De VR6 maakte het ook mogelijk om grotere motoren te bouwen, op een moment dat Ferdinand Piëch de scepter zwaaide bij Volkswagen en niets te goed was voor zijn favoriete merk. Zo werd de W8 geboren (gemaakt van twee VR4-blokken, die zelf ontstaan waren uit een ‘ingekorte’ VR6), met een cilinderinhoud van vier liter en een vermogen van 275 pk. De bekendste en meest prestigieuze ontwikkeling is echter het W12-blok, dat ontstond uit de combinatie van twee VR6’s en in 2001 zijn debuut maakte in de Audi A8. Vooral Bentley, dat eigendom werd van de Volkswagen-groep, zal deze uitzonderlijke motor tot 2023 in al zijn modellen gebruiken.
Welverdiend pensioen
Helaas stond de VR6 ook bekend om zijn hoge brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Hoewel hij al een jaar of tien geleden van de Europese markt verdween, zette hij zijn carrière voort op andere markten, zoals Noord-Amerika. Op 12 december rolde het laatste blok van de productielijn. In zijn 34 dienstjaren zijn er 1,87 miljoen exemplaren in al zijn vormen geproduceerd.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be