Elektrische auto’s veroveren steeds meer terrein op onze wegen. In België is de verkoop van batterijwagens in vijf jaar tijd flink gestegen, van 8.800 per jaar naar maar liefst 93.200 in de eerste tien maanden van 2024. De opmars van elektrische voertuigen zet dus duidelijk door, hoewel sommige gebruikers nog steeds enkele obstakels ervaren. Een van de grootste drempels blijft het opladen. Daarbij gaat het niet alleen om de beschikbaarheid van laadpunten, maar vooral om de snelheid waarmee de batterij wordt hergeladen.
Op dit vlak presteren sommige modellen duidelijk beter dan andere, aangezien de laadsnelheid sterk afhangt van het laadvermogen, zowel bij wisselstroom als gelijkstroom. De snelste laadbeurten gebeuren uiteraard via gelijkstroomladers aan openbare laadpunten.
De laadoorlog
Zoals we al zeiden: sommige merken presteren duidelijk beter dan andere. Zo blinken voertuigen met een 800V-systeem uit in laadsnelheid. Ook Tesla houdt stand, want ondanks zijn 400V-architectuur kan het Model S laadvermogens tot 250 kW aan - een opvallende prestatie.
Advertentie – lees hieronder verder
Toch kan het nóg sneller. Niet met een Westers model, maar met de Zeekr 7X van de Geely-groep. Dit model, dat binnen enkele weken in ons land verschijnt, maakt nu al indruk met een verbluffend oplaadvermogen.
480 kW
De cijfers van de Zeekr 7X zijn ronduit indrukwekkend. Met de door Geely zelf geproduceerde 75 kWh ‘Golden Brick’-batterij kan de 7X in slechts 10,5 minuten opladen van 10% naar 80%. In Europa wordt die tijd iets langer - 13 minuten - vanwege netwerkcompatibiliteit, maar dat is nauwelijks een domper. Met een piekvermogen van 480 kW blijft het een absolute topper. De grote vraag is echter: waar vind je een laadpunt dat zo’n vermogen aankan? In België is er voor zover bekend maar één: Sparki.
De Zeekr 7X is ook beschikbaar met een 100kWh-batterij, die slechts 16 minuten nodig heeft om van 10% naar 80% op te laden. Dat is twee minuten sneller dan de Lotus Emeya, die tot nu toe het record in handen had. Bovendien stijgt het laadvermogen van 350 kW (Lotus) naar maar liefst 400 kW bij de Zeekr.
De scalp van de Tesla Model Y en Audi Q6 e-tron
De Zeekr 7X is een ruime SUV die de strijd aangaat met toppers in het segment, zoals de Tesla Model Y en de nieuwe Audi Q6 e-tron. Met een lengte van 4,78 meter, een wielbasis van 2,90 meter, een breedte van 1,93 meter en een hoogte van 1,65 meter, biedt hij volop ruimte. De 7X beschikt over vijf zitplaatsen en een royale bagageruimte van 539 liter, wat hem perfect geschikt maakt voor gezinnen en lange ritten.
De Zeekr 7X is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen. De instapversie heeft een LFP-batterij van 75 kWh, achterwielaandrijving, een 421 pk sterke motor en een actieradius van 480 kilometer. De Long Range-variant gebruikt een NMC-batterij (nikkel-mangaan-kobalt) 100 kWh en biedt een actieradius van 615 kilometer, ook met achterwielaandrijving. Voor wie meer kracht zoekt, is er het Performance AWD-model met 639 pk, vierwielaandrijving en een actieradius van 543 km.
De prijzen voor België zijn nog niet bekend, maar in Nederland zien ze er veelbelovend uit. De instapversie start vanaf 52.990 euro, terwijl de topversie, de Performance AWD, een prijskaartje draagt van 62.990 euro. Wordt vervolgd…
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be