Donald Trump is terug aan de macht, en deze keer pakt hij het drastisch anders aan. Waar zijn eerste ambtstermijn weinig baanbrekende besluiten kende, is het nu precies het tegenovergestelde. Zijn inner circle speelt een sleutelrol in zijn nieuwe koers. Een opvallende zet is de aanstelling van miljardair Elon Musk, CEO van onder meer Tesla, als leider van het gloednieuwe ministerie van Overheidsefficiëntie.
Sinds Trumps verkiezingsoverwinning volgen de benoemingen en sensationele aankondigingen elkaar in hoog tempo op. Zodra hij in januari 2025 aantreedt, belooft hij direct actie te ondernemen. Een van zijn meest spraakmakende maatregelen is de invoering van nieuwe invoertarieven, bedoeld om de Amerikaanse industrie – inclusief de autosector – te beschermen. Niet alleen China wordt getroffen, maar ook traditionele handelspartners zoals Canada en Mexico zullen de extra heffingen moeten betalen.
En dat is nog niet alles. Daarnaast schrapt Trump de subsidies voor de aankoop van elektrische auto’s, een programma ter waarde van 7,5 miljard dollar. Opvallend genoeg krijgt deze beslissing geen weerstand van Elon Musk, de baas van Tesla. Hij gelooft dat zijn bedrijf sterk genoeg is om te overleven terwijl het proces van natuurlijke selectie - en daarbij inbegrepen de val van zwakkere concurrenten - zich voltrekt.
Advertentie – lees hieronder verder
Ook emissies
Dat is al een flinke agenda voor iemand die nog moet aantreden. En daar stopt het niet. Volgens Reuters, dat inzage kreeg in een document dat als Trumps routekaart voor de autosector dient, staan er ingrijpende maatregelen op stapel. Zo wordt aanbevolen om “radicale veranderingen door te voeren in het beleid voor elektrische voertuigen en oplaadstations” en om strengere blokkades in te stellen voor geïmporteerde voertuigen, onderdelen en batterijmaterialen uit China. Met andere woorden: de nieuwe regering zal alles in het werk stellen om Chinese auto’s – met name elektrische modellen, die een groot deel van het Chinese aanbod uitmaken – van de Amerikaanse markt te weren.
Maar dat is nog niet alles. Trump is van plan de verbrandingsmotor een comeback te laten maken. Zijn adviseurs stellen voor om beide technologieën – elektrisch en verbrandingsmotoren – naast elkaar te laten bestaan door simpelweg de emissienormen voor koolstof te versoepelen naar het niveau van 2019. Dit zal onvermijdelijk leiden tot een stijging van de CO2-uitstoot, naar schatting 25% hoger dan de huidige limieten. De maatregel geeft fabrikanten bovendien de ruimte om minder efficiënte motoren te produceren, wat naar verwachting het brandstofverbruik van voertuigen met ongeveer 15% zal verhogen.
Realistisch?
Maar is deze nieuwste maatregel echt realistisch? En zullen fabrikanten de kans grijpen om hun winsten op hun dooie gemak te verhogen? Dat is onwaarschijnlijk. Enerzijds verkopen ze niet alleen in de Verenigde Staten, dus zijn ze nog steeds onderworpen aan zeer strenge normen zoals in Europa en Japan. Aan de andere kant zal de terugkeer van Trump slechts vier jaar effectief zijn, een veel te korte tijd om een industriële strategie te veranderen die veel verder reikt.
Het volgen van Trumps visie zou fabrikanten bovendien weleens duur kunnen komen te staan. Door de innovatiedrang te verstikken, riskeren ze technologisch achterop te raken bij concurrenten. Protectionisme kent nu eenmaal zijn beperkingen ...
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be