De Belgische wegen staan heinde en ver bekend voor hun kaduke staat. Een jammerlijke reputatie die volgens de jaarlijkse Urban Road Safety Index van Cyclomedia, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in het omzetten van data uit panoramabeelden tot inzichten, ook leidt tot een groeiend onveiligheidsgevoel, vooral in steden.
Cyclomedia baseert zich op een rapport van het World Economic Forum (WEF) dat elke drie jaar een ranking van de wereldwijde wegkwaliteit opneemt in zijn Travel & Tourist Development Index. Daaruit blijkt dat België is teruggekaatst naar de 61ste plaats. Een spectaculaire terugval en een nieuw dieptepunt. Tijdens de voorgaande editie bleek België nog een 21ste plaats te behalen. De vaststelling is dat landen als India (60), Oebezikstan (54), Rwanda (39) of Turkije (27) het beter doen. Verwonderlijk is het allicht niet dat Nederland (2) en Zwitserland (3) tot de top behoren en Singapore de lijst aanvoert.
Advertentie – lees hieronder verder
Onveiligheidsgevoel het grootst in Brussel
Er hoort wel enige nuance bij de onderzoeksmethode van het WEF. Proefondervindelijk is ze niet, noch wetenschappelijk, want ze is gebaseerd op een rondvraag bij proefpersonen (“Hoe ervaar je de staat van het wegdek in jouw land”). Ze geeft dus eerder een gevoel bij burgers aan dan een raamwerk dat harde vergelijkingen toestaat. Het is erg onwaarschijnlijk dat onze wegen écht slechter zijn dan in Afrika.
Maar de vaststelling is onomstotelijk. De gemiddelde Belg maakt zich steeds grotere zorgen over het onveiligheidsgevoel dat onze gebrekkige weginfrastructuur opwekt. Uit de barometer van Cyclomedia, die zich toespitst op steden, blijkt dat inwoners de slechte wegkwaliteit als een rechtstreeks gevaar voor de verkeersveiligheid zien. Is er sprake van een algemeen pessimisme, dan zijn er ook onderlinge verschillen. In Namen is 64% van de inwoners ongerust over de invloed van infrastructuur op verkeersveiligheid, gevolgd door Brussel (63%) en Antwerpen (51%). Het onderzoek peilde ook naar de angst om betrokken te raken bij verkeersongevallen: in Brussel ligt dat percentage op 37%, terwijl dat in Antwerpen 31% en in Namen 20% bedraagt. Niet onlogisch natuurlijk dat de dichtstbevolkte steden ook met een groter risicogevoel kampen.
Infrastructuur kraakt onder druk
Gaat het alleen om de weginfrastructuur? Zeer zeker niet. Ook bruggen, viaducten en tunnels maakten deel uit van het onderzoek. In Vlaanderen voldoen drie op de tien bruggen niet meer aan de kwaliteitsnormen, en veel dateren nog uit de jaren 70. Deze verouderde infrastructuur vergroot niet alleen de risico’s voor gebruikers, maar vormt ook een belemmering voor het groeiende verkeer in steden.
Volgens een analyse van het Vlaamse beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken worden volgend jaar grootschalige renovatiewerken uitgevoerd, met zestien nieuwe bruggen en zeven tunnels. Toch kan dat de onrust voorlopig niet toedekken: 35% van de Brusselaars vreest voor het instorten van bruggen of viaducten, terwijl dat percentage in Antwerpen en Namen respectievelijk 23% en 22% bedraagt.
“Belgische steden staan voor enorme verkeersveiligheidsuitdagingen,” zegt Bas Brinkman, Global Director of Marketing bij Cyclomedia. “De steeds zwaarder belaste infrastructuur vraagt om gerichte acties en nauwkeurige planning. Onze data helpt steden om risico’s te identificeren en hun infrastructuur toekomstbestendig te maken.” Tenslotte is het ook zo dat het onveiligheidsgevoel groter is bij zwakke weggebruikers dan bij automobilisten. In Brussel vindt 45% dat fietsers en voetgangers te weinig aandacht krijgen. In Antwerpen en Namen ligt dit percentage op respectievelijk 40% en 47%.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be