Daar is de kerstperiode weer, en daar volgen ook de eindejaarslijstjes. Het eerste van dit jaar wordt geserveerd door Automotive News dat een rangschikking maakte van de meestverdienende toplui uit de autosector. De cijfers hebben uiteraard nog betrekking op het jaar 2023, omdat het huidige nog niet is afgerond. Daarvan was al geweten dat Carlos Tavares de kroon spande met een salaris van 39,5 miljoen dollar, wat indirect mee tot zijn val heeft geleid nu de verkoop van de merken onder zijn hoede helemaal onderuit gaat. We zetten het loon van Tavares hier als baken uit, maar in de lijst van Automotive News werd deze niet opgenomen, omdat de hoofdzetel van het bedrijf zich niet in de Verenigde Staten bevindt, het gebied waartoe de ranking zich beperkt.
Geen basisloon, wel rijk
Over de Grote Plas zitten sowieso de grootverdieners onder de CEO’s, omdat het loonpakket daar veel afhankelijker is van resultaten, bonussen en optiepakketten gebaseerd op de beurswaarde van het bedrijf. Je zou misschien denken dat Elon Musk de minst achteruitgestelde CEO van het hele veld is, maar dat klopt niet. Niettegenstaande hij privé de dikste poretfeuille op zak heeft, ontvangt hij geen basisloon als baas van Tesla. Wel kreeg hij in 2023 een jaarsalaris van 1,6 miljoen dollar waarmee hij op de 54ste plek eindigde. Het ligt er ook aan dat een rechter heeft beslist dat hij geen aanspraak maakt op de - hou je vast - 56 miljard dollar die als opties in een onderhandeld vergoedingspakket, daterend uit 2018, vervat zat. Zelfs een berg dollars behoed je niet steevast voor pech.
Advertentie – lees hieronder verder
De best betaalde CEO van de auto-industrie is geen baas van een groep die miljoenen auto’s per jaar produceert. Wel integendeel, met een productie van iets meer dan 8.000 auto’s in 2023 gaat het om een nichespeler. Peter Rawlison van de start-up Lucid Motors ontving daarvoor 30,2 miljoen dollar. Lijk dat een astronomisch bedrag, weet dan dat hij zijn loon met 92% zag dalen in vergelijking met het jaar voordien. Toen sloeg hij bijna 380 miljoen dollar (!) op de bil. Astronomisch. Het illustreert hoe de koppeling aan de beurswaarde van een bedrijf tot exuberante verloningen leidt, die eerder op de gepercipieerde marktwaarde dan de daadwerkelijk geleverde prestaties steunt.
Japan toont zijn bescheiden kant
Ondanks zijn drastisch gecoupeerde loonbriefje werd Rawlinson nog altijd beter betaald dan GM-bazin Mary Barra (26,6 miljoen dollar) of de grote man bij Ford Jim Farley die in dat jaar 14 miljoen dollar opstreek. Voor beide CEO’s, die onder de meet de verantwoordelijkheid dragen voor tienduizenden jobs, hielden die bedragen een afname in van om en bij de 25 procent. Maar de echt grote jongens van de industrie zitten in de toeleveringsketen. De hoogste beloning van 2023 ging naar Jensen Huang, CEO van chipbakker Nvidia, die volgens de jaarlijkse CEO Compensation Survey van Automotive News en Equilar maar liefst 288,8 miljoen dollar op zijn bankrekening zag verschijnen. Daarmee behoudt Huang zijn positie als best betaalde CEO, een titel die hij ook in 2022 en 2020 droeg. CEO’s van toeleveranciers profiteerden van een verbeterde marktsituatie, met minder problemen in de keten en afgenomen recessiezorgen. De
In Europa blijven de lonen van de chefs ver onder die van hun Amerikaanse confraters. Ola Källenius, de kapitein van Mercedes, kreeg in 2013 net geen 14 miljoen dollar als verdienste, zijn conculega bij BMW, Oliver Zipse, moest genoegen nemen met dik 9 miljoen dollar. In Japan buigen ze nog wat dieper. Koji Sato ving bij Toyota de helft, zo’n 4,6 miljoen dollar, en bij Honda eindigde Toshihiro Mibe op 2,3 miljoen dollar. Het illustreert dat niet alleen omzet en productievolumes van tel zijn, maar ook regionale en culturele gebruiken.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be