Begin mei van dit jaar ontplofte de Gocar.be Facebook-pagina bijna nadat we bekendmaakte dat de European Transport Safety Council had meegedeeld dat snelheidsbegrenzers voor auto’s verplicht zouden moeten worden, vanaf 2022 al. Veel van onze lezers gingen op hun achterste poten staan en het nieuws verspreidde zich als een lopend vuurtje. De Europese instelling die de veiligheid op Europese wegen wil verhogen en als doel heeft om het aantal dodelijke verkeersslachtoffers tot nul te herleiden, vond in 2019 al dat zulke begrenzers de regel zouden moeten vormen maar had pas twee maanden geleden het bewuste rapport ingediend. Dat rapport moet voor alle duidelijkheid nog worden goedgekeurd door de Europese Comissie.
In de VS?
Het idee van de verplichte snelheidsbegrenzer doet veel Europeanen maar ook Amerikanen huiveren. Deze week berichtten enkele grote Amerikaanse nieuwssites over de invoering van de begrenzers in Europa en sindsdien vreest ook die bevolking ervoor. Je mag niet vergeten dat snelheidsbeperkingen in de VS redelijk strikt zijn. De USA staat erom bekend om indertijd de 55 mph-regel te hebben ingevoerd, wat een maximumsnelheid van nog geen 90 km/u betekende, en in oktober 1980 mochten snelheidsmeters er zelfs maar tot 85 mijl per uur gaan (bijna 137 km/u), een wet die al na 18 dagen werd afgeschaft omdat de National Highway Traffic Safety Administration van mening was dat het aantal verkeersslachtoffers er niet door zou afnemen. Veel Belgen denken vandaag dat je in de Verenigde Staten nergens harder mag dan een kleine 90 km/u, maar dat klopt niet. De maximale toegelaten snelheid verschilt van staat tot staat en loopt op tot 85 mph (137 km/u, op de Texas State Highway 130).
Over de snelheidsbegrenzer
Er werd over verschillende “varianten” bericht: begrenzers in de zuivere betekenis van het woord, maar ook over systemen die je enkel op een irritante manier (auditief) duidelijk maken dat je te snel aan het rijden bent. Er blijven ook nog veel vragen onbeantwoord, zoals over de privacy van de bestuurder (aangezien er een in telkens een zogenaamde zwarte doos geïnstalleerd zou worden en er met GPS-signalen zou worden gewerkt), en bovendien oefent de autolobby, en dan vooral de Duitse en de Italiaanse, druk uit om het omstreden wetsvoorstel er niet te laten doorkomen. Snelheidsbegrenzers zouden het einde van sportwagens voor de openbare weg kunnen betekenen.
Advertentie – lees hieronder verder
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be