5 prachtige maar onbekende Italiaanse GT’s uit de jaren ’60

Enorm veel autoliefhebbers dromen van een Italiaanse GT uit de jaren ’60. Die zijn vaak bijzonder elegant, technisch verfijnd en krachtig. Bijna iedereen kent de Ferrari 250, Maserati Ghibli en andere Alfa’s, al staan de sportwagens uit dit lijstje bij veel minder mensen in het geheugen gegrift. Ken jij dit vijftal?

5 prachtige maar onbekende Italiaanse GT’s uit de jaren ’60

Fiat 2300S

Er was een tijd dat Fiat zowel een kleine stadsauto (de 500) als een veel prestigieuzere berline met een 6-cilindermotor verkocht (de 2300). Van laatstgenoemde werd ook een coupé ontwikkeld. Dat model was getekend door Ghia, terwijl Aurelio Lampredi (ex-Ferrari) en Abarth voor vuurwerk onder de motorkap zorgden. De 2300 S had alle wapens in handen om succesvol te zijn (snel, elegant, zorgvuldig afgewerkt en met plaats voor 4), al deed zijn gebrekkig imago hem uiteindelijk de das om. Vandaag betaal je minder dan 50.000 euro voor een exemplaar.

Asa 1000 GT

Deze auto is de helft van zijn waarde kwijt op 3 jaar

In zijn zeer korte geschiedenis (1962-1967) produceerde Asa slechts één model: de 1000 GT, aangedreven door een 91 pk viercilindermotor en gebouwd in een oplage van ongeveer 100 exemplaren. Enzo Ferrari had zich deze sportwagen ingebeeld maar diens bekende logo dragen, heeft de 1000 GT nooit gedaan. Zijn waarde vandaag? Iets meer dan € 100.000…

Lancia Flavia Coupé

Is een Ferrari 250 GTE te prijzig? Dan kan je voor een zorgvuldig afgewerkte Flavia Coupé kiezen. Ook deze Italiaan was ontworpen door Pininfarina en bezit een zeer klassieke uitstraling. Onder de kap werd plaatsgemaakt voor een boxermotor en het model was voorwielaangedreven en sinds 1965 voorzien van injectie. Hou ongeveer € 20.000 opzij…

ATS 2500 GT

Het merk ATS doet alleen bij kenners een belletje rinkelen. Deze fabrikant was verantwoordelijk voor de fantastische 2500 GT – ontwikkeld door ex-Ferrari-ingenieurs – die bekendstaat als de eerste Italiaanse sportwagen met centraal geplaatste V8. ATS heeft amper 12 auto’s gebouwd en die beschikten allen over 300 pk bij 7.700 (!) tr/min.

Maserati Sebring

De Sebring werd ontworpen door Vignale en liet zich aandrijven door een 6-cilinder-in-lijn met een dubbele nokkenas en ontsteking. De cilinderinhoud bedroeg eerst 3,5 liter, later 3,7 liter (vermogen: 235 en 255 pk). Aangezien hij zo zeldzaam is (minder dan 600 exemplaren) wordt deze coupé tegenwoordig verhandeld voor bedragen rond € 250.000.