1. BMW E36 Reeks Coupé
Sportief, elegant, ruim en al interessant vanaf de 318is-versie, was de BMW 3 Reeks Coupé E36 een groot succes. Deze Bimmer schitterde vanwege zijn bouwkwaliteit en ziet er anno 2022 nog steeds smakelijk uit.
Wie echt helemaal los wil gaan, moet voor een M3 opteren. De E36-versie daarvan beschikt over een 286 pk sterke zescilinder-in-lijnmotor met een cilinderinhoud van 3 liter. In 1995 werd die longinhoud opgeschroefd tot 3,2 liter. Onze tip: koop een exemplaar waar geen tuning aan te pas is gekomen.
Advertentie – lees hieronder verder
2. Dodge Viper
De Dodge Viper sloeg drie decennia geleden in als een atoombom. Er werd zelfs een gelijknamige televisiereeks rond gemaakt. Inspiratie voor deze Amerikaanse supercar kwam van de Cobra uit de jaren ’60, ook een absolute klepper uit de automobielgeschiedenis.
Onder de langgerekte motorkap van de Viper woonde een 8-liter V10 van bijna 400 pk. Dat was toen bijzonder veel, zeker als je weet dat dit beest geen rijhulpmiddelen bevatte en de chauffeur alle controle had, of net een gebrek daaraan. Voor mensen met veel haar op de borst.
3. Jaguar XJ220
Met de XJ220 wilde Jaguar concurreren met de Ferrari F40 en de Porsche 959. In 1992 stond de uiterst sierlijke coupé te boek als de snelste productiewagen ter wereld (hij klokte ooit 341,7 km/u), tot die titel werd afgesnoept door de McLaren F1.
Deze Jag is een beetje een verhaal apart. De conceptversie was uitgerust met een V12-motor, tot groot jolijt van geïnteresseerde kopers, maar tegen dat hij effectief op de markt verscheen, bleek er een 3,5-liter twin-turbo V6 achter de stoelen te liggen. Minder interessant om op café mee uit te pakken, maar vergis je niet: deze Brit had een vermogen van goed 550 pk en gezien zijn relatief lage gewicht van 1.470 kg was hij in staat om van 0 naar 100 km/u te sprinten in amper 3,9 seconden. Vanzelfsprekend ging het om een bijzonder dure bolide, wat zijn minieme oplage van 281 exemplaren verklaart (gebouwd tussen 1992 en 1993).
4. Xedos 6
Nog nooit van Xedos gehoord? Schaam je dan vooral niet, want dit dochtermerk was een gefaalde poging van Mazda om de strijd aan te gaan met Lexus (van Toyota) en Infiniti (van Nissan), twee merken die wel nog steeds auto’s verkopen.
Wij herinneren ons vooral de Xedos 6, een – moet gezegd – zeer mooie berline met een zijdezachte V6 in het vooronder. Mazda’s avontuur in het premiumsegment eindigde jammer genoeg al enkele jaren nadien met de Xedos 9, die nog onbekender en onbeminder was. Mag eveneens gezegd dat laatstgenoemde over een pak minder sex-appeal beschikte.
5. Alfa Romeo 155
De Alfa Romeo 155 is een oude bekende in het straatbeeld. Gebouwd op het onderstel van de toenmalige Fiat Tipo en de Alfa 75 opvolgend, kreeg deze zeer hoekig vormgegeven berline een schare fans rond zich. Er waren ook veel tegenstanders, maar dan omwille van andere redenen.
Hoewel er ook een vierwielaangedreven, 190 pk sterke Q4-versie van bestond (foto boven), voortgestuwd door een 2-liter turbo en in staat om de 0-100-sprint in een vlotte 7 seconden af te ronden, behoort de in de regel voorwielaangedreven 155 niet tot de sportiefste Alfa’s uit de geschiedenis. Het mag geweten dat het Milanese merk niet bepaald topjaren beleefde in de nineties, al versierde de 155 toch behoorlijk veel klanten tot zijn pensioen in 1997.
6. Volkswagen Vento
De VW Vento mag je gerust de sedanversie van de Golf III noemen. In de VS heette deze Volkswagen Jetta, een modelnaam die veel later opnieuw in Europa werd gebruikt (na de Bora) en die heel even furore maakte nadat The Fast and the Furious in de zalen liep.
De meeste Vento’s werden gekocht door conservatieve VW-klanten die op zoek waren naar een ruime, betrouwbare gezinswagen met behoorlijke prestaties gekoppeld aan een laag verbruik, als het even kon met een dieselmotor tussen de voorwielen. Voor wie het allemaal wat meer mocht, was er de 174 pk opwekkende Vento VR6 (foto boven).
7. Audi 80 Avant
Met de 3 Reeks Touring zwaaide BMW in het begin van de jaren ’90 de plak in premiumsegment van de compacte breaks. Dat was Audi niet ontgaan, en dus bracht de fabrikant uit Ingolstadt de 80 Avant aan de man. De productie liep van september 1991 tot juli 1995.
Hoewel door velen saaier bevonden dan de bovenvermelde BMW, omwille van zijn bravere uitzicht maar ook omdat de ’80’ voorwielaangedreven was, had deze auto vast en zeker troeven. Hij was gezegend met een pure vormgeving maar vooral praktisch en volgens menig Audi-fan mooier dan de berline, waar hij zijn motorenaanbod mee deelde. Het summum van het 80 Avant-gamma heette RS2 Avant en werd door Porsche in elkaar gezet.
8. Renault Safrane
De Renault Safrane was een poging om de markt der grote berlines te veroveren. Deze Fransoos moest echter opboksen tegen de Citroën XM en enkele zeer populaire Duitse modellen en stierf een stille dood in het jaar 2000.
Evenmin scorend in autoland, was de Safrane Bi-Turbo (foto), goed voor vierwielaandrijving en een topsnelheid van 250 km/u dankzij de installatie van een dubbel geblazen 3-liter V6. Jammer genoeg was dat model véél te duur, met als gevolg dat het een regelrechte flop werd.
9. Suzuki Swift Cabrio
De meest betaalbare cabriolet op de markt in die tijd was niet de Mazda MX-5 maar de open versie van de Suzuki Swift. Vergelijk beide wagens echter niet met elkaar want de net aangehaalde Mazda, Miata voor de vrienden, was (en is) een échte sportwagen, in tegenstelling tot de Swift. Wel had laatstgenoemde een zeker ‘je ne sais quoi’ gehalte.
Bij ons herinnert haast niemand zich de Swift cabrio, die al in 1995 naar de eeuwige jachtvelden werd gestuurd. Vreemd genoeg kwam hij ook in de Verenigde Staten aan de bak, maar dan onder de noemer Geo Metro.
10. Honda del Sol
Minder spectaculair dan de CRX van weleer, zag de del Sol er een pak moderner en veel gelikter uit dan concurrenten à la Nissan 100NX. Dit is wat we een targa noemen, voorzien van een afneembaar dakpaneel dat je in de koffer kon glijden.
De del Sol, steevast een voorwielaandrijver, kreeg in zijn potigste versie een 160 pk leverende 1,6-liter VTEC onder de kap, een systeem dat we in dit artikel uit de doeken doen. De productie van deze kleine Honda stokte in 1998, het jaar waarin in Europa de opzwepende Integra Type R op het toneel verscheen.
Vind de oldtimer van je dromen op Autoclassic.be
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be