Oldtimers

Hoe roest van een oldtimer verwijderen?

Een oldtimer staat meestal synoniem voor bakken plezier, maar ook voor ongemakken zoals roest. In dit artikel leggen we kort uit hoe je daar komaf mee maakt.

Maxime Hérion Maxime Hérion | Gepubliceerd op 02/09/2022 | Leestijd: 4 min

Vocht en lucht zijn de oorzaken van roest op de metalen onderdelen van je auto. De meeste recente voertuigen hebben daar (bijna) geen last van, maar klassieke auto’s wel. Noem corrosie gerust de vijand nummer één van oldtimerliefhebbers. Gelukkig voor hen bestaan er verschillende manieren om deze ‘kanker‘ te behandelen.

Oppervlakkige roest

Vooral na de winter steekt oppervlakkige roest de kop op, zoals bijvoorbeeld op chroom. Om dit te verwijderen, wat absoluut noodzakelijk is om ernstiger schade te voorkomen, volstaat in de meeste gevallen een speciaal poetsmiddel. Heb je dat niet in huis, dan kan je ook cola gebruiken. Giet de frisdrank op de roestplek in kwestie, laat het enkele minuten inwerken en wrijf vervolgens af.

Advertentie – lees hieronder verder

Roest op het koetswerk kan je met schuurpapier te lijf gaan. Kies voor een niet te grove korrel om te schuren, breng vervolgens een anti-roestproduct aan en laat de behandelde plek drogen. Is het oppervlak oneffen, dan doe je er goed aan om een laag plamuur te voorzien alvorens te schilderen. Dit kan je perfect zelf indien de roest zich op een plaats bevindt die niet (goed) zichtbaar is, al raden we aan om een vakman in te schakelen voor zichtbare onderdelen – een kwestie dat de reparaties niet opvallen.

mastic

Diepzittende roest

Is de roest diep ingedrongen, dan moet je mechanisch schuren met een schuur- of slijpmachine met een schuurschijf, of met behulp van een afbijtborstel. Wie daaraan begint, moet zichzelf beschermen met een veiligheidsbril, een masker tegen spatten, handschoenen en goed bedekkende kleding. Let op, dit is geen gemakkelijke klus, er komt aardig wat lawaai bij kijken en het is niet de juiste methode om roestvlekken die zich in hoeken bevinden te behandelen.

Voor oppervlakken die niet gemakkelijk toegankelijk zijn, is zandstralen de meest doeltreffende oplossing. Daar is wel veel materiaal voor nodig (compressor, geschikt pistool, enz.) en het is echt specialistenwerk. Hou rekening met de verspreiding van veel stof, dat je werkplaats snel in een strand verandert. Pas ook de druk aan het te behandelen oppervlak aan, anders kan het metaal onherstelbaar beschadigd worden.

Met meer respect voor het plaatwerk is een pyrolysebehandeling ideaal voor de totale restauratie van de carrosserie, aangezien deze in een oven wordt blootgesteld aan een temperatuur van ongeveer 450 graden. De verf desintegreert dan volledig en laat het metaal kaal achter.

In de ergste gevallen heeft de roest zijn werk zodanig gedaan dat zich gaten in het metaal hebben gevormd en materiaal is verdwenen. In dat geval moet het beschadigde deel worden weggesneden en een nieuwe plaat worden gelast. Dit tijdrovende werk vereist vaardigheden die de meeste amateurs niet bezitten.

Chemie

Roest kan ook worden bestreden met chemische producten die een zachtere en minder ‘fysieke’ behandeling mogelijk maken. Ze zijn vooral effectief voor auto-onderdelen.

Denk aan fosfaat-roestverwijderaars die werken door middel van onderdompeling of de elektrolysetechniek, die ideaal is voor bijvoorbeeld moeren en bouten. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een bad met een sodaoplossing waarin een stroom vloeit tussen een anode (stuk roestvrij staal) en een kathode (te desoxideren delen). Op het internet vind je gemakkelijk nadere uitleg.

Rouille 3

Er bestaan ook producten om roest te stoppen en om te zetten. Roestomvormers mogen rechtstreeks op de corrosie worden aangebracht, die weliswaar eerst moet worden afgeborsteld. Er zijn ook primers die rechtstreeks op de roest mogen en die enigszins werken zoals een omvormer, maar die daarna moeten worden geverfd. Ten slotte kunnen sommige verven rechtstreeks op de roest worden aangebracht, zonder verdere stappen.

Geval per geval

Zoals je ziet, is de lijst van technieken om met roest om te gaan lang. Elke techniek heeft zijn plus- en minpunten en de juiste beslissing hangt af van de plaats van de corrosie en de ernst van de situatie, maar ook van je eigen vaardigheden, tijd en budget. Wil je je oldtimer oplappen of helemaal weer als nieuw krijgen? Ook dat is een vraag die je je moet stellen.

Deel dit artikel

Lees meer over


In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Gocar, da's ook meer dan 30.000 voertuigen in voorraad!

Ontdek al de actualiteit

Artikels over hetzelfde onderwerp

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Wagens voor u

Auto's

In het nieuws

Advertentie – lees hieronder verder

Advertentie