Rolls-Royce verdiende de titel ‘beste auto ter wereld’ met de 40/50 HP, bekend als de Silver Ghost, die in 1906 op de markt kwam. De sleutel tot de legendarische reputatie was het principe van Henry Royce, een van de medeoprichters van het bedrijf, om de techniek voortdurend te verbeteren, wat hij bijna auto na auto deed. In 1921 realiseerde Royce zich dat het ontwerp van de Silver Ghost een punt had bereikt waarop verdere ontwikkeling niet meer mogelijk was zonder afbreuk te doen aan de flexibiliteit of betrouwbaarheid, twee belangrijke factoren voor het bedrijf. Daarom begon hij een nieuw model te ontwikkelen.
Continuïteit
Het nieuwe chassis heette ook 40/50 HP en kreeg de naam Phantom om zich te onderscheiden van de Silver Ghost. Rolls-Royce leverde destijds alleen rijdende chassis en liet de vormgeving en lay-out van de auto zelf over aan onafhankelijke carrosseriebouwers, die een koetswerk op maat maakten volgens de specificaties van de eigenaar. Rolls-Royce bood de nieuwe Phantom aan in een versie met lange wielbasis, geschikt als limousine, en een versie met kortere wielbasis, ideaal voor toerwagens met een gesloten carrosserie. Zelfs toen al was er een trend naar extreme aanpassingen. Sommige klanten vroegen bijvoorbeeld geïntegreerde bureaus of wegklapbare extra zitjes in hun limousines met lange wielbasis, terwijl andere eigenaars nood hadden aan kluizen, speciale ruimtes om hun golfclubs op te bergen of zelfs een geheim vak om diamanten in te vervoeren.
Advertentie – lees hieronder verder
Vermogenswedloop
Het uiterlijk van de Phantom evolueerde tot 1929, toen de Phantom II geïntroduceerd werd. Met enkele verbeteringen leidde dit tot de Continental-versie, die sneller, beter gestroomlijnd en tegelijk comfortabeler was. In de jaren dertig reageerden Amerikaanse concurrenten, waaronder Cadillac, Lincoln en Packard, op de Phantom II met acht-, twaalf- en zelfs zestiencilindermotoren, die al snel de zescilinder van de Britse luxewagen overvleugelden. De Phantom III kwam in 1936 op de markt en had een V12-blok onder de motorkap. Deze uiterst stille en compacte motor leverde 165 pk en in sommige versies zelfs 180 pk, een aanzienlijk vermogen voor die tijd. Het comfort werd verder verbeterd door een onafhankelijke voorwielophanging. De bijzonder dure Phantom III was een groot succes en droeg bij tot de internationale reputatie van het merk.
Ander tijdperk
In 1939 brak de Tweede Wereldoorlog uit en Rolls-Royce deed mee aan de oorlogsinspanningen. Na het conflict was een zekere soberheid gepast en een V12-aangedreven luxewagen was niet echt aan de orde. In 1950 besloot het bedrijf echter de Phantom opnieuw te lanceren, gebaseerd op het verlengde chassis van de Wraith. De motor van de Phantom IV was een 5.7 acht-in-lijn. Er werden slechts achttien exemplaren gebouwd, voornamelijk voor leden van de Britse koninklijke familie en bepaalde staatshoofden.
Einde van speciale koetswerken
De Phantom V werd gelanceerd in 1959. Het was een limousine met koetswerk geproduceerd door zowel de eigen carrosseriebouwer van het merk, Park Ward & Co, als andere onafhankelijke bedrijven, waaronder James Young Ltd en H. J. Mulliner & Co (die later Mulliner Park Ward zou worden, de carrosseriebouwer van het merk). Na dertien jaar en 832 exemplaren kreeg de Phantom V genoeg technische verbeteringen om Phantom VI te worden genoemd. Net als al zijn voorgangers besteedde deze nieuwe versie bijzondere aandacht aan comfort, met een aparte klimaatregeling voor de voorste en achterste inzittenden. De meeste van de 374 exemplaren waren limousines met een koetswerk dat in eigen huis gemaakt werd door Mulliner Park Ward of James Young. De laatste Phantom VI, een landaulet, werd in 1993 aan de sultan van Brunei aangeboden.
Sterke terugkeer
In 2003 werd Rolls-Royce eigendom van BMW, dat besloot het merk zijn oude glans en dynamiek terug te geven. De Phantom werd nieuw leven ingeblazen en in datzelfde jaar werd de eerste Phantom VII geleverd. De grote, indrukwekkende limousine werd nu verkocht met carrosserie en was verkrijgbaar in twee verschillende wielbasissen. Met zijn barokke lijnen en tijdloos classicisme verkocht hij erg goed. De Phantom VIII, een evolutie van de VII, verscheen in 2017. Vandaag is elk geleverd model uniek, met vrijwel onbeperkte mogelijkheden om te personaliseren voor klanten die zich alles kunnen veroorloven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be