Een eeuw lang Rolls-Royce Phantom

De Rolls-Royce Phantom, symbool van luxe en perfectie, zag het levenslicht in 1925, honderd jaar geleden. Tijd om even terug te blikken op dit model dat sterk heeft bijgedragen tot het imago van uitmuntendheid van de Britse constructeur.

Gepubliceerd op 18 januari 2025
Leestijd : 4 min
Een eeuw lang Rolls-Royce Phantom

Rolls-Royce verdiende de titel ‘beste auto ter wereld’ met de 40/50 HP, bekend als de Silver Ghost, die in 1906 op de markt kwam. De sleutel tot de legendarische reputatie was het principe van Henry Royce, een van de medeoprichters van het bedrijf, om de techniek voortdurend te verbeteren, wat hij bijna auto na auto deed. In 1921 realiseerde Royce zich dat het ontwerp van de Silver Ghost een punt had bereikt waarop verdere ontwikkeling niet meer mogelijk was zonder afbreuk te doen aan de flexibiliteit of betrouwbaarheid, twee belangrijke factoren voor het bedrijf. Daarom begon hij een nieuw model te ontwikkelen.

rolls-royce_silver_ghost_touring

Continuïteit

Het nieuwe chassis heette ook 40/50 HP en kreeg de naam Phantom om zich te onderscheiden van de Silver Ghost. Rolls-Royce leverde destijds alleen rijdende chassis en liet de vormgeving en lay-out van de auto zelf over aan onafhankelijke carrosseriebouwers, die een koetswerk op maat maakten volgens de specificaties van de eigenaar. Rolls-Royce bood de nieuwe Phantom aan in een versie met lange wielbasis, geschikt als limousine, en een versie met kortere wielbasis, ideaal voor toerwagens met een gesloten carrosserie. Zelfs toen al was er een trend naar extreme aanpassingen. Sommige klanten vroegen bijvoorbeeld geïntegreerde bureaus of wegklapbare extra zitjes in hun limousines met lange wielbasis, terwijl andere eigenaars nood hadden aan kluizen, speciale ruimtes om hun golfclubs op te bergen of zelfs een geheim vak om diamanten in te vervoeren.

rolls-royce_phantom_i_23

Advertentie – lees hieronder verder

Vermogenswedloop

Het uiterlijk van de Phantom evolueerde tot 1929, toen de Phantom II geïntroduceerd werd. Met enkele verbeteringen leidde dit tot de Continental-versie, die sneller, beter gestroomlijnd en tegelijk comfortabeler was. In de jaren dertig reageerden Amerikaanse concurrenten, waaronder Cadillac, Lincoln en Packard, op de Phantom II met acht-, twaalf- en zelfs zestiencilindermotoren, die al snel de zescilinder van de Britse luxewagen overvleugelden. De Phantom III kwam in 1936 op de markt en had een V12-blok onder de motorkap. Deze uiterst stille en compacte motor leverde 165 pk en in sommige versies zelfs 180 pk, een aanzienlijk vermogen voor die tijd. Het comfort werd verder verbeterd door een onafhankelijke voorwielophanging. De bijzonder dure Phantom III was een groot succes en droeg bij tot de internationale reputatie van het merk.

rolls-royce_phantom_ii_continental_saloon

Ander tijdperk

In 1939 brak de Tweede Wereldoorlog uit en Rolls-Royce deed mee aan de oorlogsinspanningen. Na het conflict was een zekere soberheid gepast en een V12-aangedreven luxewagen was niet echt aan de orde. In 1950 besloot het bedrijf echter de Phantom opnieuw te lanceren, gebaseerd op het verlengde chassis van de Wraith. De motor van de Phantom IV was een 5.7 acht-in-lijn. Er werden slechts achttien exemplaren gebouwd, voornamelijk voor leden van de Britse koninklijke familie en bepaalde staatshoofden.

rolls-royce_phantom_iv_8

Einde van speciale koetswerken

De Phantom V werd gelanceerd in 1959. Het was een limousine met koetswerk geproduceerd door zowel de eigen carrosseriebouwer van het merk, Park Ward & Co, als andere onafhankelijke bedrijven, waaronder James Young Ltd en H. J. Mulliner & Co (die later Mulliner Park Ward zou worden, de carrosseriebouwer van het merk). Na dertien jaar en 832 exemplaren kreeg de Phantom V genoeg technische verbeteringen om Phantom VI te worden genoemd. Net als al zijn voorgangers besteedde deze nieuwe versie bijzondere aandacht aan comfort, met een aparte klimaatregeling voor de voorste en achterste inzittenden. De meeste van de 374 exemplaren waren limousines met een koetswerk dat in eigen huis gemaakt werd door Mulliner Park Ward of James Young. De laatste Phantom VI, een landaulet, werd in 1993 aan de sultan van Brunei aangeboden.

rolls-royce_phantom_321

Sterke terugkeer

In 2003 werd Rolls-Royce eigendom van BMW, dat besloot het merk zijn oude glans en dynamiek terug te geven. De Phantom werd nieuw leven ingeblazen en in datzelfde jaar werd de eerste Phantom VII geleverd. De grote, indrukwekkende limousine werd nu verkocht met carrosserie en was verkrijgbaar in twee verschillende wielbasissen. Met zijn barokke lijnen en tijdloos classicisme verkocht hij erg goed. De Phantom VIII, een evolutie van de VII, verscheen in 2017. Vandaag is elk geleverd model uniek, met vrijwel onbeperkte mogelijkheden om te personaliseren voor klanten die zich alles kunnen veroorloven.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Rolls-Royce voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.
Rolls-Royce Phantom
tweedehands 6.7 V12 - Dutch Delivered - Dealer Maintained -
101.482 km 117.500 €
Cool Classic Club - 1411 AN Naarden Bekijk
Rolls-Royce Phantom
tweedehands II Pullman Limousine De Ville - Swiss delivered
58.670 km 125.000 €
Cool Classic Club - 1411 AN Naarden Bekijk
Rolls-Royce Silver Cloud
tweedehands 1 1957 | Route 66 auctions
12.345 km 26.700 €
Route 66 - 5145NA Waalwijk Bekijk
Rolls-Royce Ghost
tweedehands "NIEUWSTAAT"
5.861 km 272.500 €
Autohandel Quintens - 8300 Knokke-Heist Bekijk

In dezelfde categorie

Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Gocar marketplace
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands Rolls-Royce voertuig?
52.539 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.