De Europese autosector zit in een stevige storm. De productievolumes dalen, de investeringen in elektrische mobiliteit zijn torenhoog en de kosten staan onder zware druk. Het gevolg? De marges smelten als sneeuw voor de zon. Volgens consultancybureau AlixPartners kunnen Franse toeleveranciers hun afzetmarkt tegen 2030 met 11% zien krimpen. En dat lijkt nog optimistisch: tussen 2023 en 2024 daalde de activiteit van Europese toeleveranciers al met 20 à 30%. Het signaal is duidelijk: bedrijven moeten op zoek naar nieuwe groeipistes buiten de klassieke autosector.
Dat is een typisch voorbeeld van wat economen omschrijven als een situatie waarin de volumes stagneren, maar bedrijven hun economische model dringend moeten herdenken. De enige uitweg is diversificatie van de activiteiten. Autobouwers zullen dus niet langer alleen auto’s maken, maar ook andere – liefst strategische – producten.

Sommigen wachten niet af
Sommige bedrijven nemen het voortouw. Michelin begon al in 2021 met een uitgesproken diversificatiestrategie en wil tegen het einde van het decennium 20% van zijn omzet buiten de bandenbusiness halen. De eerste stappen zijn gezet: de fabrikant investeert in start-ups die werken aan baanbrekende producten, zoals 5-HMF, een biogebaseerde molecule die het fossiele en toxische formaldehyde moet vervangen in harsen en lijmen. De veelzijdigheid van deze stof en haar vermogen om een brede waaier aan klassieke moleculen te vervangen, maken dit tot een veelbelovend alternatief voor het bedrijf, dat ook actief blijft als chemiebedrijf.
Advertentie – lees hieronder verder
Renault schuift in zijn strategisch plan Futurama expliciet de verbreding van de waardeketen naar voren. Dat werd onlangs nog geïllustreerd toen uitlekte dat het merk betrokken is bij de oprichting van een... dronefabriek in Oekraïne.

Zelfs traditionele autofamilies diversifiëren. Porsche SE, de holding van de gelijknamige familie, vermindert zijn blootstelling aan Volkswagen en investeert nu in sectoren als artificiële intelligentie, langeafstandsvervoer per bus (zoals Flixbus) en ruimtevaart. Ook Peugeot Invest – de familiale holding en aandeelhouder van Stellantis – probeert zijn afhankelijkheid van de autosector af te bouwen. Na eerdere mislukkingen in vastgoed (Signa) en rusthuizen (Orpea) investeerde de groep onder meer in zakenbank Rothschild en in Robertet, een Franse specialist in natuurlijke aroma’s. Allemaal ver van de auto dus.

Ook de toeleveranciers
Uiteraard is ook het hele ecosysteem van bedrijven rond de autoconstructeurs betrokken. Zij zien de autoproductie dalen. Elektrische auto’s hebben nu eenmaal veel minder onderdelen nodig dan auto’s met een verbrandingsmotor. Ook hier dringt een herziening van het businessmodel zich op. Vaak kijkt men dan richting luchtvaart en defensie. Waarom? Omdat die sectoren beter bereikbaar lijken. Ze hanteren net als de autosector hoge eisen qua industriële processen, maar kampen tegelijk met capaciteitsproblemen. Groepen als Safran of Airbus verwelkomen dan ook graag onderaannemers die hun waardeketen kunnen versterken. Maar zomaar overstappen naar die sectoren is geen sinecure: de certificeringen duren lang, de productie verloopt in kleine series en de werkmethodes veranderen vaak. Die overgang vergt dus tijd.
Autoconstructeurs en de bedrijven eromheen moeten zichzelf heruitvinden en volop inzetten op diversificatie, zodat de waardecreatie niet meer volledig afhangt van één enkele activiteit. Want als net die activiteit in moeilijkheden komt, stort alles in. En dat is nu al deels aan het gebeuren. De Chinese constructeurs hebben dat trouwens goed begrepen: de grote batterijproducent CATL stort zich nu op zelfrijdende voertuigen (software). Xiaomi doet net het omgekeerde: van consumentenelektronica naar auto’s. Met succes. Voor de Europeanen is dit een kwestie van overleven.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be