Iedereen kent het werk van Bruno Sacco, maar de man zelf is minder bekend. Hij werd in 1933 geboren in Udine en studeerde aan de technische universiteit van Turijn, voor hij zijn eerste stappen zette bij Ghia en Pininfarina. In 1958 trad hij in dienst bij Mercedes, waar hij tot 1999 bleef. Samen met de Fransman Paul Bracque werkte hij aan legendarische modellen zoals de SL Pagode, de beroemde 600 en de experimentele C111 en C111-II. Hij hield ook toezicht op de ontwikkeling van de W123 en ontwierp de breakversie.
Nadat Friedrich Geiger in 1975 met pensioen ging, werd hij hoofd van de designafdeling van het merk met de ster. De W126 was zijn eerste project, waarvoor hij van begin tot einde verantwoordelijk was. Met zijn slanke en visueel lichte uitstraling vertegenwoordigde deze S-Klasse het hoogtepunt van Bruno Sacco’s stijl. Hij ontwierp ook de 190, de kleine (maar zeker niet goedkope) Mercedes, net als de E-Klasse W124, die tot 1995 in de catalogus bleef. Hij was ook verantwoordelijk voor de SL W129, een toonbeeld van classicisme en elegantie.
Nieuw tijdperk
Begin jaren negentig stofte Mercedes zijn imago af met modellen die nieuwe deuren openden voor het merk, zoals de A-Klasse, CLK, SLK, ML en V-Klasse. Het design was moderner dan vroeger, met modellen in vele segmenten. De laatste auto die hij ontwierp was de S-Klasse W220, samen met de prachtige CL W215 coupéversie.
Advertentie – lees hieronder verder
Bruno Sacco ging in 1999 met pensioen, maar zijn bekendheid verminderde zeker niet. Hij ontving talrijke onderscheidingen in Europa en de Verenigde Staten en werd in 2006 opgenomen in de Automotive Hall of Fame voor zijn oeuvre.
Vorm en functie
Bruno Sacco wordt herinnerd voor de moderniteit die hij het merk bracht, waardoor het vol vertrouwen de jaren 2000 kon ingaan. Zelf hield hij enorm van de toegankelijke en ongecompliceerde W126. Hij had zelf ook een exemplaar, een 560 SEC coupé.
Hoewel de verschillende modellen die hij ontwierp onmiskenbaar op elkaar leken, slaagde hij erin om elke generatie auto’s te onderscheiden met een eigen identiteit en typische kenmerken. Voor hem moest de vorm de functie volgen. Geen detail werd aan het toeval overgelaten, zoals de geribbelde achterlichten op de W126 en W124, die veel beter bestand moesten zijn tegen vuil dan de gladde plastic achterlichten.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be