Begin jaren negentig stond Mazda op zijn hoogtepunt. Het lanceerde de MX-5 in 1989 en deze roadster verkocht als zoete broodjes. Het merk behaalde zijn eerste overwinning tijdens de 24 Uren van Le Mans in 1991 met een prototype aangedreven door een wankelmotor en presenteerde datzelfde jaar de HR-X, een concept car met een rotatiemotor op waterstof. In een tijd waarin alles mogelijk leek, organiseerde het hoofdkantoor van het bedrijf in Hiroshima diverse evenementen.
Een mooi voorbeeld was Fantasyard, een interne competitie tussen 1989 en 1991. Tijdens deze wedstrijd streden teams van verschillende afdelingen met de beste creatieve ideeën voor mobiliteit. Onvoorstelbaar in de huidige automarkt, waar budgetbeperkingen steeds strakker worden, weerspiegelde Fantasyard perfect de sfeer van die tijd. Dankzij deze wedstrijd werd een bizarre uitvinding gepresenteerd: de Mazda Suitcase Car.
Tot 30 km/u
Dit concept op drie wielen zou voortkomen uit het idee om je efficiënter te verplaatsen op luchthavens. De bedenkers, een groep van zeven ingenieurs van Mazda’s onderzoeks- en testafdeling voor manuele versnellingsbakken, kregen een klein budget om hun visie uit te werken. Nadat ze een minibike en de grootste koffer uit de Samsonite-catalogus hadden gekocht, gingen ze aan de slag.
Advertentie – lees hieronder verder
Het resultaat was eenvoudig maar ingenieus: onderdelen van de minibike, zoals de 34 cc tweetaktmotor, werden geïntegreerd in een koffer van 57 cm x 75 cm. Het duurde maar een minuut om hem in elkaar te zetten: het voorwiel draaide in een verticale positie dankzij een verwijderbaar deel van de koffer, de achterwielen werden er eenvoudig ingestoken en het zadel paste over de achteras. De motor van 1,7 pk kon de machine voortbewegen met een maximumsnelheid van 30 km/u.
Niet praktisch
Met een gewicht van 32 kg bleek deze rijdende koffer niet echt praktisch, toch niet als je hem als klassieke bagage probeert te gebruiken. Hoewel massaproductie nooit overwogen werd, kreeg deze creatie veel media-aandacht en was het goede reclame voor Mazda. Mazda bouwde zelfs nog twee exemplaren voor de Verenigde Staten en Europa. De laatste werd tentoongesteld op het Autosalon van Frankfurt in 1991, samen met de Le Mans-winnaar Mazda 787B. Alleen het Amerikaanse model bestaat nog, het origineel is vernietigd, terwijl het Europese exemplaar onder mysterieuze omstandigheden verdween.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be