MG: 100 jaar bewogen geschiedenis

MG is nu eigendom van de Chinese SAIC-groep en viert dit jaar zijn honderdjarig bestaan met de komst van de prachtige roadster Cyberster. Tijd om even terug te blikken op de geschiedenis van een merk dat vele levens heeft geleid.

Gepubliceerd op 22 oktober 2024
Leestijd : 4 min

Partagez

Het begon allemaal met een van de grondleggers van de Britse auto-industrie, William Morris, die einde negentiende eeuw begon met fietsen en daarna auto’s te herstellen. In 1910 opende hij zijn eerste garage in Oxford, onder de naam ‘Morris Garages’. Toen zijn bedrijf floreerde, nam hij Cecil Kimber, van opleiding een ingenieur, in dienst om de verkoop te regelen. Kimber had een passie voor auto’s in het algemeen en hij ontwierp speciale koetswerken op basis van Morris-onderstellen, die volgens hem commercieel interessant waren. Als eerbetoon noemde hij deze nieuwe auto’s MG, voor Morris Garages. De eerste auto’s werden vanaf 1924 verkocht en waren een groot succes.

Terwijl de eerste MG-modellen twee of vier zitplaatsen hadden, ontwikkelde Kimber het jaar daarop een sportwagen die geschikt was voor trialraces, waar de Britten bijzonder enthousiast over waren en die de eerste MG-sportwagen in de geschiedenis zou worden, de Old Number One. Het Britse merk begaf zich toen in de niche van de sportieve roadsters.

T-serie

Het merk veranderde in 1935 van eigenaar en werd eigendom van de Nuffield-groep, waartoe ook Riley, Wolseley en Morris behoorden. Toen al werd dus gezocht naar schaalvoordelen. De dagen van de autosport en verfijnde motoren met bovenliggende nokkenassen waren voorbij, het was tijd voor rationalisatie. MG bleef roadsters bouwen, maar die werden nu uitgerust met minder hoogstaande motoren, waardoor de auto’s betaalbaarder werden. Met de lancering van de T-serie ontplofte de verkoop.

Advertentie – lees hieronder verder

Na de Tweede Wereldoorlog lanceerde MG de TC, het eerste model dat veel succes kende op de exportmarkt. Daarna volgden de TD- en TF-modellen, die ondanks hun gedateerde uiterlijk klanten voor zich wisten te winnen. In 1955 evolueerde MG door een nieuwe cabriolet te presenteren: de MGA. Mooi, krachtig en leuk om mee te rijden: dit model trekt opnieuw Amerikaanse klanten aan, die een groot deel van de verkoop voor hun rekening nemen. In 1962 werd hij vervangen door de MGB, een veel modernere en comfortabelere auto met ramen die in de deuren schoven en een stoffen plooidak. Dit model was het grootste verkoopsucces van het merk. Tot 1980 werden er 500.000 exemplaren van verkocht, waardoor het de bestverkochte tweezits cabriolet ter wereld werd, voor hij onttroond werd door de Mazda MX5.

Opkomst en ondergang

In 1980 kondigde British Leyland, de eigenaar van MG, het einde van de productie van de roadsters aan. MG maakte zijn opwachting in het wereldkampioenschap rally met de Metro 6R4, een prototype gemaakt om deel te nemen aan de categorie Groep B. Eind jaren tachtig verdween het merk voor een paar jaar, tot de Rover-groep de RV8 lanceerde, gebouwd op basis van een MGB-carrosserie en aangepast voor de Rover V8. Veel overtuigender was de gloednieuwe MGF (en TF vanaf 2002), die in 1995 op de markt kwam. Rover en BMW splitsten in 1999 en toen kregen de Rover-modellen een sportieve facelift om als MG’s verkocht te worden. Dat avontuur was van korte duur, want MG-Rover werd in april 2005 failliet verklaard. Het merk werd opgekocht door de Chinese groep Nanjing Automobile en startte de productie van de MG ZT opnieuw in China.

MG Cyberster

Sterke comeback

Twee jaar later fuseerde Nanjing Automobile met SAIC, de grootste autogroep van China. SAIC wilde het merk opnieuw lanceren in Europa. In 2018 presenteerde MG een compacte elektrische SUV voor het oude continent: de ZS. Andere modellen volgden, waaronder de EHS, de Marvel R en de MG 3, 4 en 5. Het merk wordt in België verdeeld door Astara, het bedrijf dat ook Hyundai, Suzuki, KG Mobility en Isuzu in België importeert, en is een succes dankzij de aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding.

MG is zijn verleden echter niet vergeten en eert dit met de Cyberster, een roadster met een knap uiterlijk, verkrijgbaar met twee motorisaties die respectievelijk 340 of 544 pk (met twee elektromotoren) produceren. Met een prijs vanaf 65.490 euro heeft hij op dit moment geen echte concurrentie. De Cyberster is een prachtige imagobooster voor MG. Het is de voorbode van verschillende nieuwe modellen die MG de komende twee jaar voorstelt.

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Maxime Hérion Journalist

Partagez

Gocar logo
Bent u op zoek naar een nieuwe of tweedehands MG voertuig?
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Gocar logo
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.