De markt voor klassieke auto’s blijft het bijzonder goed doen. En dat is begrijpelijk: met de komst van de elektrische auto willen veel mensen de sensaties van vroeger herbeleven. En ze zijn niet alleen. Door de toenemende repressie op onze wegen zien we ook een verschuiving onder kopers van sportwagens naar verzamelauto’s die ontworpen zijn om te cruisen, maar toch ‘mechanisch’ rijplezier bieden. Waarom ook niet?
Natuurlijk is de markt voor oldtimers groot en gevarieerd. En dat geldt ook voor de prijzen. Het is niet ongewoon dat bepaalde modellen voor enkele miljoenen euro’s geveild worden als er nog maar twee of drie van bestaan. Wij zijn iets minder selectief: hier volgt een overzichtje van modellen die voorbehouden zijn aan de happy few maar toch de moeite waard zijn om te onthouden.
Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé
135 miljoen euro: dat is wat deze Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé uit 1955 onlangs heeft gekost aan een oldtimerliefhebber. En met reden: er bestaan maar twee exemplaren van dit model. Zo uniek is hij.
De 300 SLR werd verkocht door veilinghuis RM Sotheby’s in Stuttgart en vestigde een nieuw record. Het vorige record was in handen van een Ferrari 250 GTO die in 2019 voor 70 miljoen euro van de hand ging. De eigenaar heeft al beloofd dit exemplaar beschikbaar te stellen voor bepaalde topevenementen. Het tweede exemplaar blijft echter eigendom van Mercedes-Benz.
Advertentie – lees hieronder verder
Porsche 911 ‘993’ GT2
Ja, deze Porsche is uitzonderlijk. De 911 GT2 verscheen in 1993. Het is een lichtere, krachtigere versie van de 911 Turbo die in de eerste plaats bedoeld is voor de autosport. De motor had eerst 430 pk, maar werd in 1998 opgevoerd tot 450 pk. De productie bleef beperkt tot slechts 57 exemplaren, wat een geschatte prijs tussen de 1 miljoen en 1,3 miljoen euro rechtvaardigt. Geïnteresseerd? Tijdens de volgende Zoute Grand Prix wordt er een exemplaar aangeboden.
McLaren F1
De McLaren F1, die in 1993 gelanceerd werd, is uiteraard zeer bekend. Hij werd ontwikkeld en gebouwd door McLaren Cars, de Britse dochteronderneming van de McLaren Technology Group die onder andere eigenaar is van het McLaren Racing Formule 1-team. Tussen 1993 en 1998 werden 107 exemplaren geproduceerd, allemaal uitgerust met een atmosferische V12-benzinemotor van BMW (een V12 met blokhoek van 60 graden, 6,1 liter cilinderinhoud en 627 pk).
Rijden in deze (bijna) eenzitter van amper 1.140 kg is een sensatie op zich, al moet je wel opletten dat je niet naast de weg belandt. Vraag dat maar aan Rowan Atkinson, alias Mister Bean. Dit model was in de begindagen al geen koopje, maar momenteel rijst de prijs echt de pan uit, met veilingen die kunnen oplopen tot 30 miljoen euro.
BMW M3 Coupé ‘E30’
De M3 ‘E30’ was de allereerste M3 en werd gebouwd om homologatie te verkrijgen voor het Duitse toerwagenkampioenschap (DTM). Het model werd gebouwd tussen 1987 en 1991. De auto onderging verschillende evoluties. De 2.3 viercilindermotor produceerde 200 pk, wat aan het einde van zijn carrière groeide tot een 2.5 met 238 pk. Er werden bijna 18.000 exemplaren geproduceerd (inclusief minder dan 1.000 cabriolets), maar deze auto brengt bij een doorverkoop nog altijd 120.000 tot 160.000 euro op. Heeft je grootvader zijn M3 toevallig niet bewaard?
Ferrari Dino
Eigenlijk moeten we niet Ferrari Dino zeggen, maar kortweg Dino, want dit merk was een dochteronderneming van Ferrari. Het bouwde de 246 GT/GTS (24 voor 2,4 liter en 6 voor 6 cilinders, 195 pk) als eerbetoon aan Dino Ferrari, de oudste zoon van Enzo Ferrari, die vroegtijdig overleed. Tegelijk was de auto een antwoord op Porsche, dat veel succes kende met de 911. Vóór de 246 lanceerde Ferrari de 206 GT (165 pk). Van dit model werden tussen 1969 en 1974 iets meer dan 3.700 exemplaren gebouwd. Er zou geen vervolg komen voor het merk Dino, wat wellicht verklaart waarom de verkoopprijzen hoge toppen scheren: tot 450.000 euro per exemplaar.
Op zoek naar een wagen? Zoek, vind en koop uw volgende auto op Gocar.be!
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be