De zomervakantie is gestart en dat leidt tot een massale uittocht van landgenoten die nog heel vaak de auto nemen naar hun zuiderse bestemming. Een groot deel daarvan rijdt nog steeds met een dieselwagen. Dat is een prima oplossing met een laag verbruik en een groot rijbereik. Toch staan er heel wat van die zelfontbranders met panne langs de kant, meldt mobiliteitsorganisatie VAB.
En vaak is de oorzaak dezelfde: een te laag vloeistofniveau in het AdBlue-reservoir. Als dat te laag is, weigert de motor opnieuw te starten en eindigt de rit op die plek. Het is een groeiend fenomeen, want vorig jaar noteerde VAB een stijging met 24,5 % in vergelijking met 2019. Vandaar dat een waarschuwing voor vertrekkende reizigers met een dieselwagen zeker van pas kan komen.
Op tijd bijvullen
Vanaf de Euro 6-norm zijn vele dieselmotoren uitgerust met een speciaal nabehandelingssysteem voor de uitlaatgassen om de uitstoot van stikstofoxiden te beperken. En daarbij wordt het additief AdBlue gebruikt. AdBlue is een biologisch afbreekbare vloeistof op basis van water en bestaat voor 32,5 % uit ureum. Door dit op een gecontroleerde manier in het uitlaatsysteem te injecteren, komt ammoniak vrij. Zo ontstaat een chemische reactie en worden stikstofoxiden (NOx) omgezet in stikstof (N2) en water (H2O).
Advertentie – lees hieronder verder
Normaal wordt AdBlue bijgevuld bij de onderhoudsbeurten in de garage en hoef je geen zorgen te maken. Bovendien krijg je op het dashboard normaal een waarschuwing te zien als het vloeistofniveau zeer laag staat. Maar ook dan heb je meestal nog ruim 2.000 km de tijd om de AdBlue bij te vullen. Deze waarschuwing volledig negeren doe je echter beter niet, of je eindigt zoals de vele vakantiegangers met een dieselwagen die VAB al moest depanneren.
De AdBlue-vloeistof is trouwens gewoon te koop in de meeste tankstations en kan je zelf eenvoudig bijvullen. Niet vergeten dus.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be