Dream Cars

Deze Ferrari Testarossa ‘restomod’ is beter dan het origineel

De Ferrari Testarossa werd onlangs nieuw leven ingeblazen door Officine Fioravanti, die de Italiaanse supercar van weleer van een pak meer vermogen en koppel voorzag. En dat waren lang niet de enige aanpassingen…

Geschreven door David Leclercq | 14/10/2021

De Testarossa, Italiaans voor ‘rode kop’, is zonder twijfel een van de meest iconische Ferrari’s uit de geschiedenis. Daar zijn verschillende redenen voor: zijn strakke lijnenspel, de ‘platte’ V12 onder een hoek van 180 graden, het feit dat hij in Miami Vice, de televisiereeks van de jaren ’80, werd gepromoot…

De som van deze elementen hebben Officine Fioravanti er toe aangezet om deze prachtige restomod te produceren: trouw aan het originele recept, maar dan over het algemeen beter.

Ferrari Testarossa restomod

De originele 4,9-liter twaalfcilinder bleef (gelukkig) op post, al werd zijn vermogen gevoelig opgedreven van 390 tot 510 pk. Het blok produceert voortaan ook meer koppel: 600 in plaats van 490 Nm. Het maximumtoerental ligt eveneens hoger, met een zeer schreeuwerige 9.000 tr/min, komende van 6.750 toeren.

Ferrari Testarossa restomod V12

Het gevolg van deze grotere spierballen ligt voor de hand: de prestaties zijn aanzienlijk toegenomen, met name de topsnelheid, die voortaan 323 km/u bedraagt in plaats van 290 km/u.

Om het extra geweld de baas te kunnen, werd het chassis verstevigd en instelbare anti-rollbars en adaptieve Öhlins-dempers gemonteerd. De banden zijn evenmin origineel, al is dat in de eerste plaats omdat zo’n set naar verluidt gewoonweg niet meer verkrijgbaar is. Klanten krijgen hier de keuze tussen rubber van Michelin of Pirelli.

Moderne retro

Ferrari Testarossa restomod 2021

De styling van grootmeester Pininfarina werd helemaal behouden en dat geldt (godzijdank) ook voor de klaplichten, een typisch element van sportwagens van de jaren ’80. Zij er eveneens op gewezen dat deze Testarossa geen gebruik maakt van moderne constructietechnieken. De traditionele methoden en materialen van toen zijn dus ook hier van toepassing. En toch… weegt hij 130 kg minder dan zijn identieke tweeling uit 1984.

Ferrari Testarossa restomod rear

Deze Ferrari werd dus lichter gemaakt, maar ook veiliger: Officine Fioravanti koos voor Brembo-remmen en hij wordt bewaakt door een in 12 standen instelbaar ABS-systeem, een kwestie van toch een beetje gemoedsrust te bieden achter het sierlijke, airbagloze stuur.

Ferrari Testarossa restomod interior

Nog een leuk weetje: er is een Bluetooth-verbinding voor smartphones aanwezig, terwijl de enorme on-board telefoon op post mocht blijven “voor de eigenheid”.

Lees meer over

Deel dit artikel

Nieuwsbrief

Of het nu gaat om het laatste autonieuws of actuele mobiliteitsonderwerpen.

Anderen bekeken ook