Carlos Tavares, de CEO van Stellantis, is vaak kritisch over de elektrische auto. En dat is waarschijnlijk goed, want in een context van transitie is er dan toch minstens één topman van een autoconcern die zich vragen lijkt te stellen. In een interview met de krant Le Figaro zette hij vraagtekens bij veel zaken, waaronder de ‘brutaliteit’ waarmee de overgang door de Europese autoriteiten wordt opgelegd.
“Brutaliteit is het juiste woord om de omvang van de verandering te beschrijven die ons in een zeer beperkte tijd wordt opgelegd. De industrie moet van een technologie die al meer dan een eeuw is geoptimaliseerd plots naar een technologie die nog in de kinderschoenen staat”, zei hij in de Franse media. De baas van Stellantis is van mening dat de uitdaging momenteel te groot is om in zo’n korte tijdsspanne (dus tegen 2035) aan te gaan. Want naast de technologie is er de organisatorische uitdaging, zowel bij de fabrikanten als voor de infrastructuur (netwerk, opladen, enz.).
Technologie niet matuur
Even zorgwekkend: Tavares vindt dat de elektrische technologie niet matuur is. “De technologie staat nog niet niveau. Niets is geoptimaliseerd. Dit is de realiteit die we onder ogen moeten zien. (…) de Chinese fabrikanten lopen voorop en we moeten klaar zijn om tegen hen te vechten,” zei Tavares.
Advertentie – lees hieronder verder
Dat de elektrische technologie nog vooruitgang moet boeken, lijkt voor de hand te liggen, maar het is toch een beetje merkwaardig dat een topman die elektrische auto’s verkoopt aangeeft dat de producten die hij verkoopt niet de gewenste waarde hebben voor de klant, terwijl die een hele hoge prijs betaalt voor zijn auto op batterijen. Maar hij heeft duidelijk geen keuze op dit vlak.
Een globale aanpak?
Terwijl Europa zijn grondgebied wil herindustrialiseren in het licht van deze wereldwijde dreiging, vindt Carlos Tavares niet dat de auto-industrie naar hier moet worden verplaatst. Daarom pleit de baas voor meer internationale concurrentie en dus voor het behoud van het huidige mondiale model, wat inhoudt dat we niet terugvallen op protectionisme.
Dit is begrijpelijk, althans vanuit het oogpunt van prijzen voor de klant en de winstgevendheid voor zijn bedrijf. Want het is natuurlijk voordeliger om elders in de wereld elektrische auto’s te bouwen dan in Europa. Dat is niets nieuws. “Het is op basis van de verkoopprijs dat het succes van deze transitie zal worden gemaakt. Herlocatie verhoogt echter de kosten. Dus dat brengt ons verder weg van het doel» merkt Tavares verder op.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be