Handhaaft TotalEnergies prijsplafond voor brandstoffen?

Als steunmaatregel tijdens de energiecrisis voerde TotalEnergies een prijsplafond in van 1,99 euro voor één liter benzine en diesel in Frankrijk. Het ziet er naar uit dat dit tarief wellicht nog enige tijd van kracht blijft, onder druk van de Franse regering.

Gepubliceerd op 12 september 2023
Leestijd : 2 min

Deel

Handhaaft TotalEnergies prijsplafond voor brandstoffen?

De energiecrisis deed de brandstofprijzen lange tijd door het dak gaan. Dat merkte de consument ook aan de pomp als hij de tank van zijn wagen voldeed. Gelukkig werden er in vele landen toch nog steeds maximumprijzen gehanteerd, ook in ons land. Dit zijn initiatieven van de overheid, maar soms deden ook de oliemaatschappijen een geste. Zo kondigde TotalEnergies dit jaar aan dat de normale brandstofprijzen in de Franse tankstations nooit boven de 1,99 euro per liter zouden uitstijgen.

Maar het Franse olieconcern gaat nu dat prijsplafond voor benzine en diesel in Frankrijk nog langer handhaven. Dat meldde TotalEnergies CEO Patrick Pouyanné, die zei dat “deze tarieven wellicht ook nog in 2024 zullen blijven gelden in de tankstations van zijn bedrijf”.

Patrick-Pouyann-1

Deze aankondiging werd toegejuicht door de Franse Minister van Financiën Bruno Le Maire die zei dat “de inflatie ook in 2024 hoog zal blijven in Frankrijk, waardoor ook de brandstofprijzen op een hoog niveau zullen blijven. En daarom zal het zeer fijn dat ook TotalEnergies verder rekening wil houden met de moeilijkheden waarmee onze landgenoten geconfronteerd worden.”

Minister Le Maire richt zijn inspanningen om de prijzen in toom te houden trouwens niet enkel op de oliesector. Hij voerde in deze context ook gesprekken met grote voedingsproducenten als Unilever en Nestlé om de tarieven van hun producten niet te verhogen en zo het leven van de burgers toch iets draaglijker te maken.

Advertentie – lees hieronder verder

Helft brandstofprijs is taksen

De overheid kan privébedrijven aansporen om de prijzen niet te fors op te drijven, maar kan hierin natuurlijk ook zelf een belangrijke rol spelen via de taxatie van de consumptieproducten. De brandstoffen vormen hierop geen uitzondering.

Het is namelijk geen geheim dat de brandstofprijzen die de consumenten aan de pomp betalen grotendeels uit heffingen van de overheid bestaan. Met de accijnzen wil de staat het gebruik van bepaalde goederen aansturen en daar bovenop komt bij elke verkoop aan de consument nog een BTW van 21%.

Dat tikt heel goed aan, want op één liter brandstof wordt maar liefst 58% (!) aan heffingen door de Belgische staat afgeroomd. Dit betekent dat op de 1,90 euro die je in het tankstation betaalt, 1,10 euro rechtstreeks naar de staatskas gaat. Of anders gesteld: de kostprijs van het product op zich en de verdeling ervan kost slechts 0,70 euro. Nou moe!

Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be

Door Alain De Jong journalist, tekstschrijver, communicatiespecialist

Deel

Gocar marketplace
47.064 nieuwe en tweedehands voertuigen bij jou in de buurt!
Hybride, elektrisch of thermisch? Nieuw of tweedehands? Specialist in het zoeken naar nieuwe en tweedehands voertuigen en al het autonieuws.

In dezelfde categorie

Economie
Dit is hoe Mercedes Tesla en de Chinese merken gaat passeren

Net zoals de andere merken heeft Mercedes het niet onder de markt. De crashende verkoop in China en de achterblijvende populariteit van de elektrische vloot maakt barsten in het Duitse huis van vertrouwen, dat traditioneel hard inzet op technologie om zich van zijn concurrenten te onderscheiden. Maar met de nieuwe CLA vecht het merk terug.

Deze week 3 min Piet Andries
Gocar newsletters
Gocar is de referentie. Of het nu gaat om het laatste autonieuws of de hotste mobiliteitsonderwerpen!
Schrijf je in voor onze Gocar-nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws en leuke aanbiedingen!
Uw inschrijving werd goed geregistreerd.